Jak obciążenie mam wpływa na ich zdrowie psychiczne?

Jak zapobiec przeciążeniu?
Jak obciążenie mam wpływa na ich zdrowie psychiczne?
fot. istock.com
18.02.2021
Dominika Stanisławska

Omijanie posiłków, mniej snu i zastój fizyczny to tylko niektóre niedogodności, jakie spotykają mamy. W końcu jest tak wiele do zrobienia, że trudno myśleć o sobie. Na liście rzeczy do zrobienia jest nie tylko praca służbowa, ale także niewidzialna praca, jak upewnienie się, czy śmieci zostały wyniesione i czy na jutrzejszy obiad wystarczy produktów. Jak obciążenie psychiczne wpływa na zdrowie mam?
Zobacz więcej: 
Epidemia wypalenia zawodowego…

Objawy przeciążenia psychicznego

#1 Niepokój i depresja

Utrzymanie równowagi między pracą, domem a dziećmi jest bardzo trudne. Mamy są przepracowane zarówno w pracy, jak i w domu, bo ciągle dochodzą nowe obowiązki. Brak odpoczynku i codziennie kilku minut dla siebie prowadzi do obniżenia nastroju oraz działania na autopilocie. Takie zachowania są prostą drogą do depresji. Im więcej dzieci, tym więcej obowiązków, dlatego matki coraz częściej zgłaszają się po pomoc do specjalistów.
Im więcej dzieci, tym więcej obowiązków, dlatego matki coraz częściej zgłaszają po pomoc do specjalistów.
fot. istock.com

#2 Brak snu

Jak ważny jest sen wie każdy, ale gdy dzieci idą spać, nie znaczy, że rodzice też. Jego brak poważnie wpływa na każdą dziedzinę życia - chociażby służbową. Niedosypianie powoduje chroniczne zmęczenie, rozkojarzenie i popełnianie większej ilości błędów, osłabienie układu odpornościowego i częstsze obniżenie nastroju.

#3 Luki w pamięci

Niektóre kobiety są tak zmęczone, że zapominają, co i gdzie położyły. Można nawet zapomnieć o cotygodniowej wideokonferencji. Prowadzi to do problemów, jak rozkojarzenie, wyrzuty sumienia, bo zapomniało się zrobić czegoś, o co dziecko nas prosiło. Można przerwać ten stan uzupełniając w organizmie cynk, witaminy z grupy B oraz żelazo.

#4 Bóle głowy

Hormony związane ze stresem potrafią powodować długotrwałe bóle głowy przez co ciężko normalnie funkcjonować. Co się z tym wiąże, to częstsze łykanie leków, które tak naprawdę nie są potrzebne, jeśli trochę odpuścimy i przestaniemy się tak bardzo stresować. Bóle głowy są związane z kortyzolem, który jest produkowany podczas sytuacji zagrożenia, np.: życia. Jednak obecnie organizm nie odróżnia prawdziwego zagrożenia od długotrwałego stresu.
Zobacz wiecej: 
4 najczęstsze objawy depresji poporodowej według mam

#5 Nadużywanie różnych substancji

Stres i obciążenie emocjonalne powodują, że chcemy się uspokoić. Aby to osiągnąć można zacząć upośledzać ośrodkowy układ nerwowy - tak działa alkohol. Z tego powodu osoby, które doświadczają chronicznego napięcia szukają ucieczki właśnie w tej substancji. Inni natomiast zaczynają palić papierosy, aby się odstresować. Chociaż tak naprawdę chodzi o to, aby wziąć głęboki wdech powietrza do płuc.

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie