Ćwiczenia mięśni Kegla – dlaczego warto je wykonywać?

Jedną z głównych przyczyn nietrzymania moczu jest osłabienie siły mięśni dna miednicy określanych potocznie mięśniami Kegla.
Ćwiczenia mięśni Kegla – dlaczego warto je wykonywać?
19.07.2022
Katarzyna Lemanowicz

Dolegliwość ta, niezwykle uciążliwa w swoich skutkach, bardzo mocno rzutuje na codzienne funkcjonowanie, znacznie pogarszając samopoczucie osoby, która się z nią zmaga. Dlatego warto podjąć działania, które pozwolą ograniczyć wystąpienie jej symptomów. Jedną ze skutecznych metod walki ze skutkami NTM są ćwiczenia mięśni Kegla. Dlaczego warto je wykonywać i w jaki sposób należy to robić?

Wzmacnianie siły mięśni dna miednicy – kiedy zacząć?

Ćwiczenia mięśni Kegla to skuteczne metoda walki z następstwami nietrzymania moczu. Mięśnie te, zlokalizowane w dnie miednicy, odpowiadają za kontrolowane oddawanie moczu. Jeśli są osłabione, wówczas dochodzi do mimowolnego upuszczania moczu, które, jak łatwo się domyślić, jest bardzo problematyczne. Wpływ na pogorszenie kondycji mięśni dna miednicy ma kilka czynników. Do tych najczęściej występujących należą: podejmowanie wytężonej pracy fizycznej oraz naturalne procesy starzenia organizmu. Ryzyko osłabienia siły mięśni dna miednicy wzrasta też u kobiet po przebytej ciąży oraz porodzie. 

Wyeliminowanie czynników odpowiedzialnych za osłabienie siły mięśni dna miednicy nie zawsze jest możliwe. Dotyczy to chociażby zmian hormonalnych, jakie zachodzą w organizmie na skutek naturalnych procesów starzenia. Mowa tu o menopauzie u kobiet oraz andropauzie u mężczyzn. Na przebieg obydwu tych okresów nikt nie ma wpływu, podobnie jak na wystąpienie objawów nietrzymania moczu będących ich rezultatem. Istotne jest to, by w przypadku ich wystąpienia jak najszybciej podjąć właściwe kroki. Jednym z pierwszych powinna być wizyta u lekarza połączona z właściwie przeprowadzoną diagnozą. W zależności od jej wyniku oraz stopnia nasilenia objawów zostanie wdrożona odpowiednia metoda leczenia. Wśród tych najczęściej stosowanych wymienia się farmakoterapię oraz leczenie chirurgiczne. Bardzo często jako metodę wspomagającą walkę z NTM lekarze zalecają wykonywanie ćwiczeń mięśni Kegla. Ćwiczenia te, wykonywane w prawidłowy sposób, nie tylko zmniejszają stopień nasilenie dolegliwości, ale też przyspieszają powrót do pełnej sprawności. Ich skuteczność uzależniona jest od właściwego sposobu wykonywania ćwiczeń, systematyczności pacjenta, ale też stopnia zaawansowania dolegliwości.

Jak ćwiczyć?

Prawidłowe wykonywanie ćwiczeń wzmacniających mięśnie Kegla jest istotne z dwóch powodów. Po pierwsze zwiększa ich skuteczność w zakresie walki z NTM. Po drugie zaś zmniejsza ryzyko nasilenia objawów. Warto bowiem wiedzieć, że ćwiczenia wykonywane w niewłaściwy sposób mogą uaktywnić nieodpowiednią grupę mięśni, co zamiast zminimalizować problem nietrzymania moczu, może go dodatkowo nasilić. Dlatego też ćwiczenia mięśni Kegla powinny odbywać się pod nadzorem fizjoterapeuty i przebiegać w sposób przez niego wskazany. To bardzo ważne, zwłaszcza w pierwszym okresie po rozpoczęciu terapii.

 

Artykuł partnera

Komentarze (1)
Ocena: 5 / 5
(Ocena: 5) 22.07.2022 15:27
Ja kazdego dnia cwicze miesnie kegla
zobacz odpowiedzi (1)
Polecane dla Ciebie