Nowe badania mówią, że aktywność fizyczna spala mniej kalorii niż sądziliśmy!

Czy w takim razie w ogóle jest sens ćwiczyć?
Nowe badania mówią, że aktywność fizyczna spala mniej kalorii niż sądziliśmy!
fot. istock.com
29.09.2021

Czasopismo naukowe Current Biology opublikowało badanie, w którym wykazano, że jeśli ćwiczysz, to twoje ciało w rzeczywistości może spalać około 28% mniej kalorii przez resztę dnia. W badaniu przeanalizowano dane od 1754 dorosłych przyglądając się liczbie spalonych przez nich kalorii na początku (czyli ich podstawowym wydatku energetycznym, czyli liczbie kalorii potrzebnych organizmowi do prawidłowego funkcjonowania) i liczbie kalorii, które spalali w ciągu dnia. Następnie odjęli metabolizm od całkowitej ilości spalonych kalorii i obliczyli, ile kalorii spalili ludzie podczas ćwiczeń i ogólnej aktywności (takiej jak chodzenie, praca itp.). Liczba ta została następnie porównana z liczbą kalorii, które ludzie teoretycznie powinni byli spalić (zgodnie z powszechnie przyjętymi wzorami na szacunkowe spalanie kalorii) na podstawie ich podstawowego wydatku energetycznego oraz aktywności i treningów, które wykonywali tego dnia.

Ile kalorii spalamy podczas ćwiczeń?

Podczas gdy metabolizm i zdolność spalania kalorii są nieco inne, naukowcy odkryli, że ogólnie tylko około 72% kalorii spalonych przez ludzi podczas ćwiczeń i ogólnej aktywności faktycznie przekłada się na dodatkowe kalorie spalone tego dnia. Nie chodzi o to, że ich treningi „nie liczyły się”, ale raczej o to, że ich ciała „zrekompensowały” zwiększony wysiłek fizyczny poprzez zmniejszenie podstawowego wydatku energetycznego, gdy nie były aktywne, dlatego w spoczynku spalają mniej kalorii. Dlaczego jednak tak się dzieje? Wygląda na to, że może to być pozostałość instynktu fizjologicznego z naszych dawnych dni – i to wszystko w imię zachowania energii.

 

Przypuszczalnie taka kompensacja byłaby adaptacyjna dla naszych przodków, ponieważ minimalizowała zapotrzebowanie na energię pokarmową - mówi jeden badaczy.

 

Naukowcy odkryli również, że skład ciała (stosunek tkanki tłuszczowej do tkanki beztłuszczowej) również odgrywał pewną rolę. U osób z większą ilością tkanki tłuszczowej ich ciała były bardziej skłonne do „rekompensowania” oszczędzania energii i spalania mniejszej ilości kalorii pod koniec dnia w porównaniu z osobami o niższym poziomie tkanki tłuszczowej — w niektórych przypadkach nawet o 50 procent mniej. Naukowcy zauważają, że nie jest jasne, co jest przyczyną i skutkiem: albo ludzie mają tendencję do tycia, ponieważ ich ciała są lepszymi „kompensatorami energii”, albo ich ciała stają się lepszymi „kompensatorami energii”, ponieważ mają więcej tkanki tłuszczowej.

Czy w takim razie warto w ogóle ćwiczyć?

Tak! Należy pamiętać, że gdy ćwiczymy, nadal spalamy kalorie i to zdecydowanie więcej niż będąc cały dzień nieaktywnym. Nawet jeśli nie jest to liczba, której oczekiwaliśmy, to i tak zauważymy ogromną poprawę naszego zdrowia i wyglądu, szczególnie jeśli postanowimy połączyć regularną aktywność ze zdrową dietą. Ćwiczenia wpływają na długość oraz jakość życia i są także dobrym remedium na choroby, w szczególności sercowo-naczyniowe. Regularna aktywność fizyczna zmniejsza również ryzyko wystąpienia chorób serca, cukrzycy typu 2 oraz niektórych rodzajów raka. Nawet 15 minut dziennie znacząco wpływa na samopoczucie, zmniejsza ryzyko depresji, wzmacnia mięśnie i kości i zapobiega kontuzjom.

Co zrobić, jeśli utrata wagi to twój główny cel?

Jeśli twoim celem jest spalenie kalorii i chudnięcie, dobrym pomysłem jest skupienie się na ćwiczeniach wykorzystujących duże grupy mięśniowe. Mięśnie spalają więcej kalorii niż tłuszcz, dlatego budując więcej mięśni nastawiasz swoje ciało na spalanie większej ilości kalorii.
W szczególności zalecane są intensywne ćwiczenia interwałowe, których skutkiem ubocznym jest nadmierne zużycie tlenu podczas wysiłku, dzięki czemu organizm nadal spala kalorie już po wysiłku próbując wrócić do stanu spoczynku.

Należy jednak pamiętać, że wszystkie ćwiczenia świata nic nie zmienią, jeśli np. zajadamy stres, podjadamy w nocy lub odżywiamy się głównie fast foodami i słodyczami. Dlatego nawet jeśli po treningu spalimy mniej kalorii niż zakładaliśmy warto się nie poddawać i pozostawać aktywnym. Regularne ćwiczenia i zdrowy tryb życia na pewno zaprocentuje nam w przyszłości!

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie