5 dziwnych rzeczy, których nie wiedziałaś o poceniu się

Dlaczego pot szczypie w oczy? Na to i inne pytania poznasz odpowiedź poniżej.
5 dziwnych rzeczy, których nie wiedziałaś o poceniu się
fot. istock.com
07.07.2020

5 dziwnych rzeczy, których nie wiedziałaś o poceniu się

#1 Im lepsza kondycja, tym bardziej się pocisz

Teoretycznie myślisz sobie, że im masz lepszą kondycję tym powinnaś mniej męczyć się i mniej pocić w trakcie treningu…? Nie do końca, jeśli chodzi o pocenie się, są dwie główne przyczyny, po pierwsze gdy trenujesz, poprawiasz kondycję, ale też ćwiczysz więcej i mocniej, a im intensywniejszy trening tym więcej się pocisz. Po drugie, jeśli ćwiczysz intensywniej więcej twoich gruczołów zostanie aktywowanych, głównie po to, żeby pozbyć się nadmiaru ciepła. To czy i ile się pocisz, nie jest jedyną miarą ciężkości twojego treningu, bo niektóre ćwiczenia sprawiają, że jesteś mniej zmęczona tylko i wyłącznie ze względu na charakter i zakres ruchów. Poza tym to czy i jak się pocisz zależy też od rodzaju aktywności, wieku i genów. Niektórzy nawet po najcięższym treningu uronią może dwie krople potu, a inni po lekkiej rozgrzewce są cali mokrzy… Najlepszym wskaźnikiem wyników i tego czy faktycznie ciężko trenujesz, jest to czy jesteś w stanie powiedzieć kilka zdań: lekki trening pozwala na w miarę swobodną rozmowę, natomiast przy energicznych ćwiczeniach nie będziesz w stanie wypowiedzieć kilku słów pod rząd.

Pocenie się w trakcie treningu

fot. istock.com

#2 Dlaczego pot szczypie w oczy?

To proste, pot zawiera sól, która może podrażniać oczy. Na szczęście nie ma dowodów, na to, że pot może szkodzić twoim oczom. Jeśli jednak jest dla ciebie to niekomfortowe, w trakcie treningu noś opaskę na głowie i na ręku, gdzie ta pierwsza ochroni przed potem oczy, a drugą będziesz mogła wytrzeć jego nadmiar jednym prostym ruchem. Dodatkowo kup w aptece nawilżające krople do oczu – wystarczy jedna kropla i uczucie pieczenia zniknie.

#3 Czy gorąca joga jest skuteczniejsza od normalnego treningu?

Niektórzy uważają, że upał poprawia elastyczność, zakresu ruchów, szczególnie w trakcie treningów jogi. Różnica w spalaniu kalorii pomiędzy jogą w gorącym pomieszczeniu, a jogą w standardowych warunkach jest prawie niezauważalna. Sama wysoka temperatura w pomieszczeniu to jedno, problem pojawia się w momencie wysokiej wilgotności w pomieszczeniu – to może być ryzykowne – ponieważ zmniejsza zdolność twojego organizmu do ochłodzenia się. Żeby zachować bezpieczeństwo, w trakcie każdego treningu, w każdych warunkach pij wodę, co najmniej co 15 minut. Jeśli jesteś fanem uprawiania jogi w „gorących warunkach” wodę zamień na napój wzbogacony elektrolitami: tak żeby skutecznie uzupełnić zapasy sodu i potasu. Jeśli zaczniesz czuć się gorzej, będziesz odczuwać zawroty czy bóle głowy, mdłości natychmiast wyjdź z sali i zaczerpnij świeżego powietrza.

Zobacz więcej: Joga w ciąży? Czy jest bezpieczna?

Bądź ostrożna podczas jogi Birkam – która odbywa się w bardzo ekstremalnych warunkach – pokoje utrzymywane są w temperaturze ok. 40 st.C. z 40% - 50% poziomem wilgotności. Mówi się, że Bikram joga jest jedną z najprostszych odmian jogi, zawiera najprostsze asany, ale to właśnie warunki panujące w sali mogą być przeszkodą nie do przezwyciężenia.

Birkam joga

fot. istock.com

#4 Dlaczego pocisz się jeszcze długo po treningu?

A dlatego, że jeszcze długo po ćwiczeniach twój organizm generuje ciepło do takich funkcji jak uzupełnienia zapasów energii i transportu krwi. W związku z tym temperatura twojego ciała może ciągle utrzymywać się na podwyższonym poziomie. Żeby szybciej się schłodzić i przestać pocić, zapomnij o super zimnym prysznicu po treningu. Zamiast tego weź chłodny (ale nie lodowaty prysznic) i ustaw się przy wentylatorze aby delikatnie ochłodzić ciało. Skuteczniejszym sposobem na ochłodzenie ciała (i jednocześnie mniejszą potliwość) jest napicie się zimnej wody przed i w trakcie treningu.

Zobacz więcej: Detoks pod pachami - czy naprawdę każda z nas powinna to zrobić?

#5 Czy naprawdę można wypocić toksyny?

Tak i nie… Kiedy więcej się pocisz teoretycznie pozbywasz się szkodliwych substancji ale nie w takim stopniu żeby uzyskać wymierne korzyści zdrowotne. Prawda jest taka, że jeśli twoje ciało potrzebuje pozbyć się toksyn, to twoje nerki są kluczowym „czyścicielem”. Jeśli chcesz pozbyć się toksyn szybciej, pij dużo wody, jedz warzywa o dużej zawartości wody.

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie