Czy jedzenie jajek codziennie korzystnie wpływa na twoje zdrowie?

Jajka mają dość kiepską reputację jeśli chodzi o potencjalne zwiększanie poziomu cholesterolu we krwi. Jaka jest prawda? Ile jajek dziennie/tygodniowo jeść, żeby cieszyć się zdrowiem?
Czy jedzenie jajek codziennie korzystnie wpływa na twoje zdrowie?
fot. istock.com
12.06.2020

Wiele badań sugeruje, że jaja podnoszą poziom „dobrego” cholesterolu, który faktycznie chroni układ sercowo – naczyniowy przed chorobami. Jaka jest prawda?

Cholesterol - dlaczego jest tak ważny?

Bezsprzecznie cholesterol, zarówno ten dobry jak i zły jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. To nadmiar cholesterolu jest szkodliwy. Część cholesterolu produkowana jest przez organizm, głównie w wątrobie, a część dostarczana jest wraz z pożywieniem. Jego źródło w diecie to przede wszystkim tłuszcze pochodzenia zwierzęcego. Cholesterol pełni szereg ważnych funkcji w organizmie: jest budulcem błon komórkowych, chroni włókna nerwowe przed uszkodzeniem, bierze udział w produkcji hormonów, jest niezbędny do wytwarzania i przyswajania witaminy D oraz ułatwia proces trawienia tłuszczów.

Zobacz więcej: Woda z ogórków kiszonych - czy to zdrowy zamiennik napojów izotonicznych?

Główną przyczyną podwyższonego cholesterolu jest źle zbilansowana dieta i nadmierne spożywanie tłuszczów nasyconych i tłuszczów trans. Chodzi przede wszystkim o tłuste mięsa i wędliny, tłuste produkty mleczne, Fast foody, słodycze, konserwy i niektóre oleje roślinne: olej palmowy.

Wysoki poziom cholesterolu długo nie daje objawów. Niepokojące sygnały pojawiają się dopiero w momencie, gdy tego złego cholesterolu jest dużo więcej niż pozwala norma i odkłada się on w tętnicach w postaci blaszki miażdżycowej. Prowadzi to do zwężania i usztywniania naczyń. Na początku taki stan może dawać objawy w postaci trudności z koncentracją i zapamiętywaniem. A jeśli nie zostanie wprowadzone odpowiednie leczenie i zdrowa dieta proces ten będzie postępował, czego konsekwencją może być choroba wieńcowa, zawał, czy udar mózgu.

Dobry i zły cholesterol - wszystko na ten temat

Całkowity cholesterol to ten dobry i zły – to ich potoczna nazwa – naukowo chodzi o lipoproteiny: LDL – czyli właśnie ten zły i HDL – ten dobry cholesterol. 

Zobacz przepis na pyszny i zdrowy koktajl z bananem i mango w roli głównej.

Zły cholesterol czyli lipoproteiny LDL - odpowiadają za transport cholesterolu z wątroby do nerek, mięśni czy kory nadnerczy. Zły cholesterol pełni swoją funkcję właśnie przez odkładanie wolnego cholesterolu na ścianach naczyń. I jeśli jest go za dużo to pojawia się problem w postaci zwężonych naczyń.

Dobry cholesterol czyli lipoproteiny HDL – oczyszcza osocze krwi z cholesterolu. Ten dobry cholesterol aktywnie zbiera wolny cholesterol zarówno z powierzchni błon komórkowych jak i z krążących lipoprotein. Innymi słowy chroni układ krążenia przed chorobami między innymi przed zawałem serca.
Cholesterol

fot. istock.com

Zdrowy sposób życia to racjonalne odżywianie, racjonalna aktywność fizyczna. Wszystko z głową i bez przesady w żadną stronę.

Ile jaj tygodniowo możesz jeść?

Badania naukowe potwierdzają, że jedzenie jednego jajka dziennie jest ściśle związane z niskim ryzykiem chorób serca i udaru mózgu. Badania o których mowa przeprowadzone zostały w Chinach na grupie ponad pół miliona osób dorosłych w Chinach. Uczestnicy badania zgłosili swoje nawyki żywieniowe, a naukowcy obserwowali przez 9 lat wyniki badań oraz rejestrowali konsumpcję jajek z rejestracją chorób i zgonów.

Wyniki były dość zaskakująco, wśród osób, które codziennie spożywały jedno jajko, zauważono o 11% niższe ryzyko chorób serca w porównaniu do osób, które nie spożywały jaj w ogóle. Jeśli chodzi o ryzyko udaru mózgu ryzyko u osób jedzących jedno jajko dziennie spadło o 26%.

Jak naukowcy podkreślają, chociaż cholesterol w jajkach może podnosić zły cholesterol – LDL, to podwyższa również poziom tego dobrego – HDL, który właśnie odpowiada za ochronę serca i poprawia zdolność  do usuwania złego cholesterolu z organizmu. Co więcej, białko zawarte w jajkach pomaga obniżyć poziom cukru we krwi – pomaga kontrolować apetyt co jest też świetnym sposobem na kontrolowanie swojej wagi.

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie