Nowe badania odkrywają dodatkowe zalety suplementowania witaminy D

Okazuje się, że jest jeszcze zdrowsza niż myśleliśmy!
Nowe badania odkrywają dodatkowe zalety suplementowania witaminy D
fot. unsplash.com
23.04.2020
Katarzyna Lemanowicz

Eksperci od dawna zwracają naszą uwagę na konieczność suplementowania witaminy D, czyli tzw. witaminy słonecznej.

Wiele mówi się na temat badań i korzyściach płynących z jej wartości odżywczych. Mimo, że w tym temacie również nie brak sceptycznych głosów, to kolejne badania obalają je na pieńku.

Witamina D - jak wpływa na zdrowie?

Witamina D jest składnikiem odżywczym, który jest syntetyzowany w naszej skórze, gdy jest ona wystawiona na działanie promieni słonecznych. Witaminę D znajdziemy również w wybranych produktach spożywczych, jednak to słońce jest jego najlepszym źródłem. National Institutes of Health (NIH) zaleca uzupełnianie poziomu witaminy D poprzez spożywanie pokarmów zawierających witaminę D każdego dnia.

Co jeść, żeby uzupełnić niedobór witamin D?

Tłuste ryby ze sprawdzonych źródeł, mleko, wątrobę wołową, żółtka jaj, grzyby oraz wybrane płatki śniadaniowe.

Dlaczego witamina D jest tak ważna?

Co nam daje witamina D? Naukowcy wiedzą, że witamina D jest niezbędna do utrzymania dobrego stanu zdrowia, a jej niedobór wiąże się z problemami zarówno fizycznymi, jak i psychicznymi. Przede wszystkim witamina D pomaga regulować poziom wapnia w naszych ciałach, wzmacniając nasze kości i zapobiegając stanom ich osłabienia, takim jak osteoporoza. Jednak coraz częściej badania sugerują, że witamina D może mieć ochronne działanie przeciw niewydolności serca, cukrzycy, rakowi, infekcjom dróg oddechowych, chorobom autoimmunologicznym, a nawet wypadaniu włosów.

Zaskakująco duża liczba osób na świecie ma duże niedobory witaminy D. Na przykład, według jednego z badań, ponad 40 procent osób dorosłych w Stanach Zjednoczonych na nie cierpi. Skutki? Mogą być różne u wybranych osób ale zwykle obejmują ból stawów, mięśni lub kości, zmęczenie, problemy z oddychaniem, a także zaburzenia nastroju lub sezonowe zaburzenie afektywne (SAD).

Badacze przeprowadzili również badanie na myszach. Dzięki nim stwierdzono, że witamina D hamuje działanie cCFU-F, co zapobiega tworzeniu się tkanki bliznowatej wokół serc myszy w badaniu, potencjalnie zapobiegając blokowaniu się układu sercowo-naczyniowego. "Dzięki dalszym badaniom witamina D może okazać się ekscytującym, niedrogim dodatkiem do obecnych metod leczenia i mamy nadzieję, że wyniki te zostaną wykorzystane w badaniach klinicznych u ludzi".

Korzyści zdrowotne wynikające z suplementowania witaminy D

fot. istock.com

Wiamina D a nowotwór

Witamina D, rak Rak piersi i rak jelita były powiązane z przypadkami niedoboru witaminy D w ostatnich badaniach. Naukowcy zbadali to powiązanie i odkryli, że wysoki poziom witaminy D był odwrotnie proporcjonalny do ryzyka raka sutka wśród kobiet, które na początku badania nie wykazywały objawów nowotworów. Zgodnie z wynikami badań, im wyższy poziomy witaminy D we krwi, tym mniejsze ryzyko raka piersi.

Naukowcy obliczyli, że osoby, u których poziom witaminy D spadnie poniżej poziomu określonego w aktualnych wytycznych, zwiększa się ryzyko zachorowania na raka jelita... o 31 procent! Co za dużo, też niezdrowo? Nie tym razem! Zbadano, że osoby z poziomem witaminy D powyżej obecnych zalecanych dawek były o 22 procent mniej narażone na rozwój tego nowotworu.

Witamina D a Alzheimer

Niedawno był badany pozytywny wpływ witaminy D, który jak mówiono, chroni przed... chorobą Alzheimera. W tym celu przeanalizowano ponad 70 badań osób, które miały podejrzenie Alzheimera. Stwierdzili, że nie ma istotnego związku między niedoborem witaminy D a ryzykiem Alzheimera.

Co intrygujące, autorzy sugerowali też, że - w oparciu o ich systematyczny przegląd - może istnieć związek między ekspozycją na promienie ultrafioletowe słońca a ochroną przed stwardnieniem rozsianym, chorobą Parkinsona i chorobą Alzheimera, ale to może być niezależne od produkcji witaminy D oraz jej obecności w organizmie.

Autorzy stwierdzili, że potrzebne będą dalsze badania w celu potwierdzenia tych powiązań i określenia mechanizmu odpowiedzialnego za takie powiązania. Z badań wysnuto jednak ciekawy wniosek, który mówi, że witamina D pomaga w walce z bólem, a jej brak wręcz nasila oraz powoduje przewlekłe stany bólowe. Badania jednak nadal trwają, gdyż nie udało się ani zaprzeczyć tej teorii, ani jej potwierdzić.

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie