Co się dzieje z twoim ciałem, gdy jesz za dużo cukru?

Odrobina nie zaszkodzi, ale jeśli przesadzisz z ilością skutki dla zdrowia mogą być opłakane.
Co się dzieje z twoim ciałem, gdy jesz za dużo cukru?
fot. istock.com
04.04.2024
Katarzyna Lemanowicz

Zdrowe odżywianie to przede wszystkim racjonalne podejście do diety. Ale co do tego składnika chyba wszyscy jesteśmy zgodni – im go mniej w diecie tym lepiej. Chodzi o cukier, w szczególności ten dodany, który zdecydowanie powinniśmy ograniczać. Spożywanie zbyt dużej ilości słodyczy jest konsekwentnie łączone z różnego rodzaju problemami zdrowotnymi, od przyrostu masy ciała przez próchnicę zębów, skończywszy na problemach z układem krążenia. Co dokładnie dzieje się z twoim ciałem, gdy jesz za dużo cukru? Przeczytaj koniecznie!

Wady jedzenia zbyt dużej ilości cukru

Nasz organizm potrzebuje węglowodanów, a jakby nie patrzeć cukier jest węglowodanem w najprostszej postaci. Ale… spożycie zbyt dużej ilości węglowodanów prostych (cukru) może podnieść poziom cukru we krwi, prowadząc tym samym do drastycznego skoku i równie szybkiego spadku. Jeśli poziom cukru we krwi spanie zbyt nisko, możesz doświadczyć nieprzyjemnych objawów takich jak: nudności, drżenie i szybkie bicie serca.

Spożywanie cukru – węglowodanów prostych powoduje tylko chwilowe uczucie pełności. Posiłki bogate w cukier zawierają szybkostrawne węglowodany i dodatkowo nie zawierają zbyt dużo innych – cennych składników odżywczych. Co więcej spożywanie zbyt dużej ilości dodanego cukru może zmniejszyć wyrzut hormonów tłumiących apetyt i zwiększyć poziom tych, które potęgują głód. Taka sytuacja bezpośrednio wpływa na przyrost masy ciała.

Chcesz, żeby twoje wizyty u dentysty były krótkie, przyjemne i kończące się tylko przeglądem a nie leczeniem? Ogranicz cukier. Według Światowej Organizacji Zdrowia, cukier jest czynnikiem, który prowadzi do rozwoju próchnicy. Cukier dostarcza szkodliwych bakterii, które powodują kwas, a ten demineralizuje szkliwo i zębinę. Oczywiście, odpowiednie szczotkowanie może pomóc w usunięciu bakterii, ale aby zadbać jeszcze bardziej o kondycję zębów należy ograniczyć spożycie cukru do minimum.

fot. istock.com

Spożycie cukru a stan zapalny

Nadmierne spożywanie cukru wpływa na zaostrzenie się stanów zapalnych w organizmie, zwłaszcza w połączeniu z żywnością przetworzoną. Stan zapalny jest podstawową przyczyną wielu problemów zdrowotnych, takich jak choroby autoimmunologiczne, choroby zapalne jelit. Dlatego warto ograniczyć spożycie cukru w codziennej diecie.

Idąc dalej, wszystkie stany zapalne w naszym organizmie mogą mieć poważne skutki zdrowotne. Cukier jest jednym z największych zagrożeń dla zdrowia serca. Im więcej kalorii spożywamy z cukru, tym mamy większe ryzyko zgonu z powodu chorób sercowo – naczyniowych.

Spożycie cukru a problemy skórne

Zbyt duże spożycie cukru od razu widać na naszej skórze. Badania z 2010 roku wykazały, że spożywanie nadmiernej ilości cukru powoduje nadmierną produkcję ubocznych składników, które uszkadzają włókna kolagenowe i elastynę w skórze. A to prowadzi do na przykład powstawania trądziku.

Ile cukru to za dużo?

Każdy ma indywidualne zapotrzebowanie kaloryczne, w zależności od wieku, płci, wzrostu, rodzaju wykonywanej pracy i aktywności fizycznej. Ale jeśli chodzi o uszeregowanie w tych zapotrzebowaniach diety, to cukier nie powinien zajmować więcej niż 6% dziennego spożycia ogólnych kalorii.

Robiąc zakupy, czytaj etykiety i wybieraj produkty, w których składzie, cukier jest na jednym z ostatnich miejsc. Oczywiście najlepiej, gdyby nasza dieta tylko okazjonalnie zawierała „słodkości” ale tak jak wcześniej wspomniałam – zdrowy rozsądek przede wszystkim.

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie