Ból brzucha podczas miesiączki - czyli jak trenować, kiedy masz "TE" dni?

Ból brzucha podczas miesiączki - czyli jak trenować, kiedy masz "TE" dni?
19.04.2022
Katarzyna Lemanowicz

To właśnie w "TE" dni nie masz ochoty wyściubić nosa spod kołdry. A z drugiej strony czujesz lekkie wyrzuty sumienia - bo przecież aktywność fizyczna działa korzystnie na całe ciało i to niezależnie od fazy twojego cyklu. Jak trenować podczas miesiączki i jak zrozumieć wszystkie fazy cyklu miesięcznego? Tego dowiesz się poniżej!

Zanim jednak zasugerujemy jaki trening warto wykonać w oparciu o cykl menstruacyjny po krótce przedstawimy co dzieje się w twoim dziele w poszczególne fazy.

Jak trenować podczas miesiączki?

Za cykl menstruacyjny odpowiadają dwa hormony: progesteron i estrogen. Cykl menstruacyjny rozpoczyna się pierwszego dnia miesiączki, a kończy ostatniego dnia przed kolejną miesiączką. Zazwyczaj cykl menstruacyjny trwa od 25-35 dni. W pierwszej połowie cyklu, estrogen powoduje wzrost wyściółki macicy - to właśnie w tym czasie jego poziom we krwi jest najwyższy. W drugiej połowie cyklu króluje progesteron, hormon którego zadaniem jest przygotowanie macicy na ewentualne zagnieżdżenie się zapłodnionej komórki jajowej. Jeśli nie dojdzie do zapłodnienia, zaczynasz miesiączkować. 

Co dzieje się w ciele podczas miesiączki?

W tym czasie wyściółka macicy zostaje usunięta z organizmu w postaci krwi, śluzu i tkanek. Towarzyszą temu stanowi skurcze, wzdęcia, bóle brzucha, głowy i wahania nastroju. Taki stan zdecydowanie nie jest motywacją do ćwiczeń.

Miesiączka bez dwóch zdań powiązana jest z cyklami hormonalnymi. Poziom hormonów spada tuż przed rozpoczęciem miesiączki. Wahania hormonów wpływają na motywację, nastrój, chęci do jakiejkolwiek aktywności! Nazywamy to zespołem napięcia przedmiesiączkowego (PMS). Do najczęstszych objawów należą: wrażliwość piersi, zatrzymywanie wody w organizmie, zmiany w zachowaniu, ból kości i stawów, bóle głowy, nudności, zaparcia czy biegunka. 

Jak ćwiczyć podczas miesiączki?

Pewnie zadajesz sobie pytanie - czy w ogóle można ćwiczyć podczas okresu? Prawda jest taka, że każda aktywność fizyczna jest jak najbardziej wskazana w każdej fazie cyklu. Nawet jeśli czujesz, że twoja wydajność spada podczas okresu nie warto rezygnować z jakiejkolwiek aktywności. Oczywiście, nic na siłę i nic przeciwko sobie. Słuchaj swojego ciała i nie rób nic przeciw niemu. Natomiast jeśli masz ochotę się trochę poruszać podczas miesiączki to nie ma ku temu większych przeciwskazań. 

Bieganie i trening podczas menstruacji jest możliwy. Umiarkowany bieg pomaga zmniejszyć bóle brzucha związane z okresem przez stymulację krążenia krwi. Dodatkowo ruch powoduje uwolnienie "hormonów szczęścia": serotoniny i endorfin - a to zdecydowanie wpływa pozytywnie na nastrój. 

Ważne! Do każdego treningu warto dobrać odpowiedni strój, ale podczas menstruacji ważne jest, żeby zadbać odpowiednio o biust i wybrać taki biustonosz sportowy, który utrzyma piersi w ryzach i zminimalizuje ich tkliwość i ból. 

Zobacz więcej: 4 sposoby na menstruację less waste

Trening w trakcie okresu nie musi być wyczerpujący, dostosuj aktywność do swoich możliwości. Idź na spacer, lekki bieg, czy wykonuj ćwiczenia rozciągające lub jogę. Ważne, żebyś się poruszała!

 

Joga łagodzi skurcze podczas okresu

Wypróbuj proste pozycje jogi, takie jak pozycja dziecka, savasana, czy pozycję krowy lub kota - wszystko po to by złagodzić ból brzucha.

Wyznacz sobie takie sportowe cele, by podczas okresu nie czuć się winną nie zrealizowania ich. Celem treningu podczas okresy jest aktywne słuchanie swojego ciała i zminimalizowanie średniego samopoczucia a niekoniecznie pokonywanie kolejnych sportowych rekordów. 

Polecane wideo

Komentarze (3)
Ocena: 5 / 5
henia (Ocena: 5) 30.05.2022 15:32
na okres tylko tampony z gąbeczki, wcześniej zawsze mi podpaski i tampony przeciekały, a beppy nie przeciekają
odpowiedz
gość (Ocena: 5) 21.04.2022 18:56
jedyne co moge polecić w trakcie okresu uzywanie kubeczków menstruacyjnych Beppy Cup, są super, dla aktywnych kobiet szczególnie
odpowiedz
Malwina (Ocena: 5) 19.04.2022 13:30
Akurat u mnie miesiączka to zbyt duży wysiłek dla organizmu i trochę zwalniam tempo. Staram się minimalizować dyskomfort, mam nawet nakładkę biobidet na toalecie i w razie awarii mogę zawsze się odświeżyć. Treningi wtedy też robię dużo lżejsze, żeby po prostu trzymać formę.
odpowiedz
Polecane dla Ciebie