Jak świadomie wzmocnić odporność organizmu?

Podstawową kwestią dla wzmocnienia odporności i ogólnego zdrowia jest odpowiedni styl życia – suplementacja jest do tego dobrym dodatkiem.
Jak świadomie wzmocnić odporność organizmu?
fot. istock.com
31.12.2021
Katarzyna Lemanowicz

Dlatego – szczególnie w okresie zimowym – zadbajmy o odpowiedni sen, regenerację, redukcję stresu, aktywność fizyczną oraz odżywianie.

Jak świadomie wzmocnić odporność organizmu?

Wystarczy obserwować naturę, by zauważyć, że zaczęła się Zima. Wg Tradycyjnej Chińskiej Medycyny trwa czas Metalu, do którego należą płuca i jelito grube. To czas skupiania energii. By wesprzeć ten proces, włączmy do posiłków więcej pokarmów o smaku kwaśnym, jak kapusta kiszona, oliwki, ogórki kiszone, a także pory, fasolkę adżuki, herbatę z owocu róży, cytryny etc.Smak słony i gorzki również kierują energię do wewnątrz i w dół. Zimą, jedzmy więcej cykorii, rzepy, selera naciowego, komosy ryżowej, amarantusa, miso, sosu sojowego, wodorostów. Gotujmy z użyciem mniejszej ilości wody i na mniejszym ogniu, za to przez dłuższy czas. Używajmy rozgrzewających przypraw. Ograniczmy spożycie nabiału, który powoduje wytwarzanie śluzu w płucach, co sprzyja infekcjom dróg oddechowych - radzi Magdalena Szast- Dietetyk i Instruktorka Jogi oraz Pilatesu.
Natomiast Dietetyk Michał Undra - radzi: "zdecydowanie najważniejszą witaminą dla wzmocnienia organizmu będzie na pewno witamina D3 – jej niedobory w Polsce są niesłychanie częste, a jako „słoneczna witamina” jej produkcja zdecydowanie zmniejsza się w okresach, gdzie dzień jest krótszy, temperatury niższe i ekspozycja na słońce krótsza. Witamina D3 ma mnóstwo funkcji w organizmie – m. in regulację gospodarki wapniowo-fosforanowej, gospodarkę hormonalną, nastrój i ogólne samopoczucie, ale także zmniejsza ryzyko infekcji różnego rodzaju, szczególnie grypy. Standardowa dawka to około 2,000IU. Moim zdaniem bardzo ważnym dodatkiem do suplementacji witaminą D3 będzie witamina K2, która zapobiega kalcyfikacji tkanek miękkich, przez co może zmniejszać ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, ale także wzmacniać dodatkowo kości i zęby. Jej wpływ na odporność jej zdecydowanie mniejszy niż witaminy D3, jednak działają one synergistycznie – a więc wzmacniają swoje działanie. Szczególnie ważny będzie dodatek witaminy K2 gdy suplementujemy duże dawki witaminy D3 – powyżej 10,000IU, ponieważ wtedy ryzyko kalcyfikacji znacznie się zwiększa. Polecam dawki około 200mcg.

Polecane wideo

Komentarze (1)
Ocena: 5 / 5
Mia (Ocena: 5) 05.01.2022 14:49
Staram się jeść dużo warzyw i owoców, pije też spore ilości cisowianki z dodatkiem cytryny. I przede wszystkim suplementuje różne witaminy. Odkąd robię to regularnie zauważyłam, że znacznie mniej choruje niż kiedyś :)
odpowiedz
Polecane dla Ciebie