Dlaczego sen jest niezbędny dla naszego układu odpornościowego?

Jak donoszą naukowcy, im więcej śpimy, tym lepiej!
Dlaczego sen jest niezbędny dla naszego układu odpornościowego?
fot. istock.com
05.10.2021

Naukowcy i lekarze już od dawna powtarzają jak niezbędny dla naszego organizmu jest sen. Podczas snu organizm odpoczywa i regeneruje się. Zwalnia czynność serca i obniża się ilość oddechów na minutę. W trakcie snu mózg porządkuje informacje zebrane w ciągu dnia i przesiewa te istotne od niepotrzebnych. Prócz tego płyn mózgowy oczyszcza się z toksyn, a w trakcie trwania fazy REM odbudowują się neuroprzekaźniki. Czy wiedzieliście jednak, że sen w znacznym stopniu wpływa także na nasz układ odpornościowy?

Jak sen wpływa na układ odpornościowy?

Nie bez powodu lekarze zalecają odpoczynek i sen, gdy jesteśmy chorzy: to właśnie wtedy ciało najlepiej się regeneruje i walczy z infekcją. Spanie poniżej 7 godzin na dobę zwiększa ryzyko obniżenia odporności, ponieważ układ immunologiczny zaczyna słabnąć już po 24 godzinach bez snu. Jest to związane z mniejszą produkcją limfocytów cytotoksycznych, koniecznych do walki z mikroorganizmami. Niedobory snu widoczne są również w podwyższonym poziomie kortyzolu, czyli hormonie stresu i poziomie melatoniny, która odpowiada za usuwanie wolnych rodników. Jeśli więc notorycznie pomijamy sen i zaburzamy jego rytm osłabiamy siły obronne naszego organizmu. W dwóch ostatnich badaniach na University of Pennsylvania z udziałem much, te z dodatkową ilością snu wykazały zwiększoną produkcję maleńkich środków zwalczających infekcje znanych jako peptydy przeciwdrobnoustrojowe, a zatem usuwały bakterie ze swoich organizmów skuteczniej niż te pozbawione snu przez tydzień .Przekładając to na ludzi - przewlekła utrata snu oznacza, że powrót do zdrowa zajmie znacznie więcej czasu. Jeśli nie śpisz wystarczająco dużo, produkcja cytokin ("wzmacniaczy odporności" wydzielanych przez leukocyty) zostaje zakłócona, przez co zwiększa się stan zapalny organizmu. Jeśli przez długi okres czasu będziemy więc serwować sobie niedobory snu, nie tylko staniemy się bardziej podatni na infekcje, ale również na choroby przewlekłe i autoimmunologiczne.

fot.Unsplash

Zdrowie jelit a zdrowy sen

Okazuje się również, że zła jakość snu ma wpływ na mikroflorę jelitową i odwrotnie - niski poziom bakterii probiotycznych może przyczyniać się do pogorszenia się snu lub nawet bezsenności. Zdarza się, że prócz przemęczenia pracą prowadzimy niezdrowy tryb życia, nie mamy chęci gotować sobie posiłków i wspomagamy się gotowymi daniami lub fastfoodami. Jakiś czas temu pisaliśmy o szkodliwości fastfoodów w kontekście diety i cheat day oraz tym, jak wpływają one na stan naszych jelit. Zdrowie jelit nierozerwalnie łączy sę ze zdrowym snem. W ostatnich badaniach wykazano, że częściowa deprymacja snu zmienia nasz mikrobiom, a ten znowu ma wpływ na nasz rytm dobowy, cykl snu i hormony regulujące sen oraz czuwanie. Dowiedziono również w badaniach na zwierzętach, że prebiotyki (działające jak pożywienie dla pożytecznych bakterii w naszych jelitach) prócz poprawy stanu jelit przedłużają trwanie fazy snu REM, która jest najważniejsza dla procesu regeneracji.

Wyniki badania pokazują, że dieta bogata w prebiotyki podawana od wczesnego etapu życia, zwiększa wzrost Lactobacillus rhamnosus i łagodzi wywołane stresem zaburzenia snu REM, fizjologii dziennej i różnorodności alfa w bakteriach jelitowych. Biorąc pod uwagę, że odpowiednia ilość snu NREM i właściwe odżywianie mogą wpływać na rozwój i funkcjonowanie mózgu, a także to że problemy ze snem są powszechne we wczesnym okresie życia, możliwe że dieta bogata w prebiotyki rozpoczęta we wczesnym okresie, może pomóc w poprawie snu, wspomaganiu mikroflory jelitowej i zdrowia psychologicznego.

fot.iStock

Ile snu potrzebujesz, aby wzmocnić układ odpornościowy?

Zapotrzebowanie na sen zmienia się wraz z wiekiem. Dorosły nie będzie potrzebować go tyle, ile śpi niemowlę. Zamiast 13-16 godzin wystarczy mu około 8. I choć niektóre osoby twierdzą, że wystarcza im 5-6 godzin, to na dłuższą metę taki tryb okazuje się być szkodliwy dla zdrowia. Chociaż zapotrzebowanie na sen jest indywidualną sprawą każdego z nas, to jednak 7-9 godzin jest uważane za najzdrowszą ilość snu, tak, aby prawidłowo funkcjonować.

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie