Spokój psychiczny ma wpływ na odporność naszego organizmu

W jaki sposób zachować zdrowie psychiczne wykorzystując ćwiczenia?
Spokój psychiczny ma wpływ na odporność naszego organizmu
fot. istock.com
30.06.2021
Dominika Stanisławska

Codzienna medytacja i inne ćwiczenia poprawiające samopoczucie mogą pomóc w utrzymaniu układu odpornościowego w doskonałej formie. Z uwalnianiem hormonu stresu ma do czynienia każdy z nas i bez pandemii. Ostatecznie ciągły, wysoki poziom kortyzolu we krwi obniża naszą odporność.
Zobacz więcej: 5 sposobów na zachowanie pozytywnego nastawienia

Spokój psychiczny ma wpływ na odporność naszego organizmu

Kiedy staramy się jak najlepiej zadbać o siebie, zmniejszamy reakcję naszego organizmu na stres lub pobudzenie współczulnego układu nerwowego i aktywujemy nasz układ odpoczynku, znany również jako przywspółczulny układ nerwowy.  Nasze ciało zatrzymuje produkcję kortyzolu i adrenaliny, a nasze tętno zaczyna spowalniać.

medytacja
fot. istock.com
W jednym z badań na Harvardzie uczestnicy ocenili siebie jako najszczęśliwszych, gdy skupiali się na czynnościach, w które byli zaangażowani i nie myśleli o czymś innym. Według naukowców ludzki umysł błądzi mniej więcej przez połowę czasu, zanim zacznie skupiać się na jednej czynności. Co znalazło się na liście działań, które zarówno niezawodnie przyciągają uwagę, jak i zwiększają szczęście? Trzy rzeczy: ćwiczenia , słuchanie muzyki i seks.
Zobacz więcej: Depresja poporodowa. Jak ją rozpoznać?

Rozwijaj nawyki, które cię uszczęśliwiają

Zaplanuj cotygodniowe rozrywki lub spotkaj się z przyjacielem na wieczorny spacer. Inne badanie z Harvardu wykazało, że bliskie relacje z innymi przewidują wolniejszy spadek formy psychicznej i fizycznej w późniejszym życiu i mogą pomóc być szczęśliwszymi. Naukowcy z University of Wisconsin-Madison odkryli, że medytacja wzmacnia funkcje odpornościowe. Uczestnikom badania wstrzyknięto szczepionkę przeciw grypie. Połowa z nich przeszła również trening uważności, a pozostali nie. Po ośmiu tygodniach grupa „mindfulness” wykazała wyższy poziom przeciwciał. Jedną z części składowych dbania o siebie jest zaakceptowanie niepowodzeń i wyciąganie wniosków, a nie tylko martwienie się. Można to zwalczyć uprawiając sport lub medytację przez 10 minut każdego dnia.

Polecane wideo

Komentarze (1)
Ocena: 5 / 5
Agnieszka (Ocena: 5) 01.07.2021 15:33
Rzeczywiście ćwiczenia są bardzo istotne w utrzymaniu układu odpornościowego w doskonałej formie. Jednak moim zdaniem ważna jest też odpowiednia dieta i suplementacja. Od dawna dostarczam mojemu organizmowi porządną dawkę witamin. Uwielbiam Alpikol, syrop na odporność z naturalnymi składnikami: zawiera wyciąg z owoców bzu czarnego i pelargonii afrykańskiej oraz sproszkowane owoce malin.
odpowiedz
Polecane dla Ciebie