Jak poprawnie czytać etykiety żywieniowe?

Zrozumienie, co jest wypisane na etykiecie może być niezwykle trudne.
Jak poprawnie czytać etykiety żywieniowe?
fot. istock.com
27.04.2021
Dominika Stanisławska

Zanim zdecydujesz się kupić batona lub inną przekąskę w pierwszej kolejności sprawdzasz cenę. Jest jednak ważniejsza informacja, która powinna cię zainteresować, czyli informacje na etykietach. Na co zwrócić uwagę, gdy kupujemy artykuły spożywcze?
Zobacz więcej: 
Regularna aktywność to sposób na zmniejszenie ryzyka ciężkiego przebiegu COVID-19

Jak poprawnie czytać etykiety żywieniowe?

#1 Kalorie

Kalorie są miarą tego, ile energii otrzymasz z porcji określonego jedzenia. Jednak nie jest najważniejsza informacja, którą należy wziąć pod uwagę przy wyborze jedzenia. Same kalorie dają bardzo niewielki wgląd w to, jak zdrowy jest produkt. W świadomości konsumentów istnieje przeświadczenie, że im mniej kalorii, tym jest zdrowiej - to błąd. Orzechy i nasiona mają mniej kalorii niż marchewka, a nadal są bardzo zdrowe. Spojrzenie na liczbę kalorii w produkcie może pomóc określić, ile jedzenia trzeba zjeść, aby poczuć sytość, ale to tylko jeden czynnik - błonnik, tłuszcz i białko również wpłyną na uczucie sytości.
etykieta
fot. istock.com

#2 Składniki odżywcze

Etykiety żywieniowe to także informacja dla konsumenta o zawartości składników odżywczych w danym produkcie. Są kolejnym elementem, poza kalorycznością, które dają wgląd w to, czy kupowane przez nas produkty są zdrowe. Wymienione są makro- i mikroelementy z podziałem na tłuszcze, białko, węglowodany, witaminy i inne. 
Zobacz więcej: 
Czy sól himalajska jest zdrowsza od białej?

#4 Dzienna wartość spożycia

Jest to wartość szacowana metodami statystycznymi, która określa ilość składników spożywczych, które organizm przeciętnego dorosłego musi przyswoić w ciągu doby, aby prawidłowo funkcjonować. Zalecana wartość spożycia określana jest w procentach. Wskaźnik ten może powiedzieć, czy porcja jedzenia zawiera dużo składników odżywczych (20% lub więcej), czy też mało (5% lub mniej), oraz ile % każdego składnika odżywczego składa się na porcję posiłku codziennej diety.

Zalecana wartość spożycia będzie miała wysoki procent przy tym, co zdrowe, czyli błonnik, witaminy, żelazo, potas i inne minerały. Jeśli natomiast w produkcie, po który sięgamy to cukry i tłuszcze mają wysoki % lepiej nie kupować takiego produktu.

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie