Zanim zdecydujesz się kupić batona lub inną przekąskę w pierwszej kolejności sprawdzasz cenę. Jest jednak ważniejsza informacja, która powinna cię zainteresować, czyli informacje na etykietach. Na co zwrócić uwagę, gdy kupujemy artykuły spożywcze?
Zobacz więcej: Regularna aktywność to sposób na zmniejszenie ryzyka ciężkiego przebiegu COVID-19
Kalorie są miarą tego, ile energii otrzymasz z porcji określonego jedzenia. Jednak nie jest najważniejsza informacja, którą należy wziąć pod uwagę przy wyborze jedzenia. Same kalorie dają bardzo niewielki wgląd w to, jak zdrowy jest produkt. W świadomości konsumentów istnieje przeświadczenie, że im mniej kalorii, tym jest zdrowiej - to błąd. Orzechy i nasiona mają mniej kalorii niż marchewka, a nadal są bardzo zdrowe. Spojrzenie na liczbę kalorii w produkcie może pomóc określić, ile jedzenia trzeba zjeść, aby poczuć sytość, ale to tylko jeden czynnik - błonnik, tłuszcz i białko również wpłyną na uczucie sytości.
fot. istock.com
Etykiety żywieniowe to także informacja dla konsumenta o zawartości składników odżywczych w danym produkcie. Są kolejnym elementem, poza kalorycznością, które dają wgląd w to, czy kupowane przez nas produkty są zdrowe. Wymienione są makro- i mikroelementy z podziałem na tłuszcze, białko, węglowodany, witaminy i inne.
Zobacz więcej: Czy sól himalajska jest zdrowsza od białej?
Jest to wartość szacowana metodami statystycznymi, która określa ilość składników spożywczych, które organizm przeciętnego dorosłego musi przyswoić w ciągu doby, aby prawidłowo funkcjonować. Zalecana wartość spożycia określana jest w procentach. Wskaźnik ten może powiedzieć, czy porcja jedzenia zawiera dużo składników odżywczych (20% lub więcej), czy też mało (5% lub mniej), oraz ile % każdego składnika odżywczego składa się na porcję posiłku codziennej diety.
Zalecana wartość spożycia będzie miała wysoki procent przy tym, co zdrowe, czyli błonnik, witaminy, żelazo, potas i inne minerały. Jeśli natomiast w produkcie, po który sięgamy to cukry i tłuszcze mają wysoki % lepiej nie kupować takiego produktu.