Mięśnie Kegla - dlaczego tak ważna jest ich dobra kondycja? Ekspert odpowiada!

Mięśnie Kegla – czym są, dlaczego tak ważna jest ich „pielęgnacja”? Wyjaśniamy w rozmowie z Eweliną Mińszczak - ekspertem z kliniki rehabilitacyjnej Columna Medica
Mięśnie Kegla - dlaczego tak ważna jest ich dobra kondycja? Ekspert odpowiada!
fot. istock.com
30.06.2020
Katarzyna Lemanowicz

Dobra kondycja mięśni dna miednicy o gwarancja prawidłowego funkcjonowania wielu układów w naszym, kobiecym ciele. Jak i kiedy rozpocząć treningi mięśni Kegla, a także jak wzmacniać te mięśnie przeczytasz poniżej. Na wszelkie nurtujące pytania dotyczące kondycji mięśni dna miednicy odpowiada Ewelina Mińszczak - ekspert kliniki rehabilitacyjnej Columna Medica. 

Mięśnie Kegla - dlaczego tak ważna jest ich dobra kondycja?

Kiedy powinnyśmy zacząć ćwiczyć mięśnie Kegla?

Mówi się, że wszystkie kobiety powinny na każdym etapie swojego życia potrafić świadomie napinać mięśnie dna miednicy i co najważniejsze- regularnie je ćwiczyć. Szczególnie dotyczy to okresu klimakterium (po menopauzie), kobiet przed i po porodzie. Szczególny, specjalistyczny i indywidualnie dobrany  trening mięśni dna miednicy dotyczy kobiet w okresie operacji uro-ginekologinekologicznych (endometrioza, hysterektomia czyli usunięcie macicy, operacje w obrębie pęcherza, odbytnicy). Tutaj trening jest bardzo ważny zarówno przed jak i po zabiegu.

Czy tylko w trakcie ciąży należy ćwiczyć mięśnie Kegla?

Ciąża jest szczególnym momentem dla kobiety. Sprawne, wydolne mięśnie dna miednicy, które przyszła mama potrafi świadomie napinać i rozluźniać w korelacji z oddechem są podstawą do dobrze przebytego porodu. Warto się do tego przygotować przed narodzinami dziecka korzystając z opieki fizjoterapeuty uro-ginekologicznego, szkoły rodzenia, opieki położnej. Dbałość o mięśnie dna miednicy nie kończy się na tym etapie. Jest ona równie istota już od pierwszej doby po porodzie, w trakcie połogu i dalszego życia.

Ćwiczenie mięśni dna miednicy w ciąży?

fot. istock.com

Jakie są konsekwencje słabych mięśni Kegla?

Głównymi konsekwencjami, które trapią kobiety jest nietrzymanie moczu, obniżenie pęcherza, cewki moczowej, obniżenie narządów rodnych i wypadanie odbytnicy. Warto wspomnieć też o wyglądzie brzucha, ponieważ osłabione dno miednicy to niewydolne mięśnie brzucha, co wpływa również na stabilizację tułowia i kręgosłupa.

Jak wzmacniać mięśnie dna miednicy na co dzień?

Istotna jest prawidłowa, wyprostowana sylwetka na co dzień. Podnoszenie, przenoszenie ciężkich rzeczy skoordynowane z wydechem i delikatnym napięciem mięśni dna miednicy. Podczas kaszlu zachowanie wyprostowanej sylwetki, na toalecie unikanie parcia, na co dzień nienoszenie ubrań uciskających talię.

Co dają nam silne i w dobrej kondycji mięśnie Kegla?

Te mięśnie jak i wszystkie inne w ciele człowieka dają zachowanie prawidłowego funkcjonowania ciała. Umiejętność reagowania odruchowego tak, by zapobiec nietrzymaniu moczu oraz utrzymanie wszystkich narządów miednicy mniejszej na swoim miejscu jest jednym z głównych cech ich dobrej kondycji. Prawidłowo wydolne dno miednicy powinno potrafić automatycznie się napinać np. podczas kichania, kaszlu, skakania, ale tez się rozluźniać, (otwierać) podczas oddania moczu, stolca, współżycia i porodu.

Jakie ćwiczenia są polecane do treningu mięśni dna miednicy? Jak często należy ćwiczyć ?

Podstawą prawidłowego treningu dna miednicy jest jego napinanie skoordynowane z wydechem. Potem uwzględniając wywiad z pacjentką i badanie, fizjoterapeuta uroginekologiczny dobiera odpowiednie ćwiczenia.

Zobacz więcej: Jak sobie radzić z wymówkami od ćwiczeń?

Czy jest coś, co niekorzystnie działa na mięśnie Kegla? Czego powinnyśmy unikać?

Aktywności niekorzystnie wpływające na mięśnie dna miednicy to szczególnie wykonywanie tzw. brzuszków obciążające dodatkowo odcinek lędźwiowy kręgosłupa. Podobnie niekorzystnie wpływa skakanie, trening na trampolinie.

Krok po kroku jak trenować mięśnie dna miednicy? Czy do treningu potrzebny jest specjalistyczny sprzęt?

Trening dna miednicy nie wymaga specjalistycznego sprzętu. Ważna jest świadomość ich napinania, skoordynowane z oddychaniem, ruchem ciała. Urozmaicając trening w gabinecie stosuje się proste urządzenia jak np. Educator, trening z USG, Nutek pokazujący z jaką intensywnością napinać mięśnie dna miednicy. Stosuje się również elektrody do stymulacji mięśni i biofeedbacku. Kulki gejszy i ciężarki dopochwowe są tematem kontrowersyjnym, a co do ich stosowania zdania są podzielone. Jednak należy pamiętać, że trening ten w żadnym wypadku nie powinien obejmować pozycji stojącej i noszenia ich przez dłuższy czas.

Jakie są przeciwwskazania treningu mięśni dna miednicy?

Podczas pracy z pacjentkami w Columna Medica uwzględniam wszystkie przeciwwskazania do treningu dna miednicy jak gorączka, ostre stany zapalne w obrębie dna miednicy, infekcje dróg moczowych, miesiączka czy śródmiąższowe zapalenie pęcherza, które wymaga dokładnej diagnostyki lekarskiej.

Kiedy po porodzie należy ćwiczyć mięśnie dna miednicy?

Specjalistyczna fizjoterapia po porodzie powinna zacząć się już w pierwszej dobie. 

Czy w trakcie ciąży są jakieś przeciwwskazania do treningu mięśni Kegla?

Istotna u kobiet w trakcie ciąży jest zgoda lekarza na prowadzenie takich treningów uwzględniające wszystkie schorzenia kobiety oraz sam przebieg ciąży.

Ewelina Minszczak

Ewelina Mińszczak - ekspert kliniki rehabilitacyjnej Columna Medica

Polecane wideo

Komentarze (2)
Ocena: 5 / 5
maja (Ocena: 5) 30.06.2020 22:33
Ważne jest też to, by sprawdzać, czy nasze fazy cyklu się nie przesuwają, czy wszystko jest jak powinno być. Ja sprawdzam to na monitorze Afrodyta Smart. Robię badanie ze śliny na mini mikroskopie i nakładam go później na aparat smartfona i łączy się z darmową aplikacją n amoim telefonie.
odpowiedz
olga (Ocena: 5) 30.06.2020 13:56
u mnie ćwiczenia tych mięśni pozwoliły wrócić do sprawności po porodzie a łącząc to z pessarem kostkowym szybciutko było wszystko w porządku czego nie mogę powiedzieć o pierwszym porodzie
odpowiedz
Polecane dla Ciebie