W winie jest mniej cukru niż ci się wydaje

Wino robione jest głównie z winogron – a to są owoce, które zawierają sporo cukru. Czy w związku z tym nie powinniśmy unikać wina jak ognia?
W winie jest mniej cukru niż ci się wydaje
fot. istock.com
16.07.2020

Teoretycznie tak, cukier i alkohol – to dość niekorzystne zestawienie. Ale całkiem niedawno, The New York Times zwrócił uwagę, że nie jest tego cukru wcale tak dużo jak nam się wszystkim wydaje.

Po pierwsze The New York Times zacytował Wytyczne Żywieniowe dla Amerykanów na lata 2015-2020, gdzie jest wskazanie co do ilości cukru, którego dorosła osoba nie powinna dziennie przekraczać – jest to 12 łyżeczek do herbaty czyli 50g. Mówiąc o cukrze, w wytycznych opisane są: zwykły cukier, trzcinowy, syrop z agawy, daktylowy, klonowy, miód czy inne substancje słodzące oraz cukier pochodzący z owoców. Inne towarzystwo – American Heart Association jest trochę bardziej rygorystyczne i zaleca ludziom spożywanie nie więcej niż sześć łyżeczek cukru – 25g – dziennie.

W winie jest mniej cukru niż ci się wydaje

Na wino składa się ponad 100 różnych składników, z czego głównym jest woda (ok. 90%). Pozostałe to alkohol etylowy, kwasy organiczne, aldehydy, estry, garbniki i cukry. Wino powstaje z winogron, a te są cennym źródłem fosforu, żelaza, cynku, miedzi i selenu, a także witaminy A, C i tych z grupy B.

Departament Rolnictwa Stanów Zjednoczonych posiada bardzo przydatną internetową bazę danych, która umożliwia wyszukiwanie wartości odżywczych produktów spożywczych, napojów i alkoholu. Na tej podstawie przedstawiamy ile cukru jest w poszczególnych rodzajach wina.

Analizując dane zawarte w tej bazie danych jesteśmy bardzo pozytywnie zaskoczeni i pewni, że lampka wina raz na jakiś czas nie zaszkodzi, a nawet jest wskazana. Najwięcej cukru jest w:

  • Lampce wina deserowego – 8g;
  • Chardonnay – 1,4g;
  • Białe wino stołowe – 1,4g;
  • Cabernet Sauvignon – 0,9g;
  • Czerwone wino stołowe – 0,9g;
  • Pinot Grigio – 0,6g.

Poza winem deserowym, w pozostałych rodzajach wina, tego cukru jest znikoma ilość. Oczywiście zawartość cukru może się różnić w zależności od producenta.

Zobacz więcej: FIT Mama - kilka sprytnych sposobów na ograniczenie cukru w diecie

Dietetycy jasno podkreślają, że jeśli chodzi o picie wina z umiarem – nie ma najmniejszego problemu i lepiej się skupić na ilości cukru zawartego – a ukrytego przed konsumentami – w popularnych batonikach musli, przekąskach, napojach energetycznych czy przyprawach i sosach.

Racjonalne podejście do zdrowego stylu życia i zdrowego odżywiania nie wyklucza takich przyjemności jak lampka wina raz na jakiś czas w towarzystwie przyjaciół.

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie