Ćwicz mięśnie Kegla - naprawdę warto!

Ćwiczenie mięśni dna miednicy to nie tylko spora gwarancja uniknięcia naruszenia krocza podczas porodu, ale też wiele innych korzyści. Przeczytaj, co możesz zyskać i jak to robić.
Ćwicz mięśnie Kegla - naprawdę warto!
fot. istock.com
09.11.2021
Katarzyna Lemanowicz

Mięśnie Kegla (inaczej mięśnie dna miednicy) to zestaw mięśni i więzadeł, otaczający ujście cewki moczowej, pochwy i odbytnicy, który podtrzymuje narządy jamy brzusznej i miednicy. Często słyszy się, że kobiety powinny ćwiczyć mięśnie Kegla. Często takie zalecenie daje się kobietom w ciąży. Dlaczego warto ćwiczyć te mięśnie i jak to się robi? Na te pytania odpowiada ten tekst.

Dlaczego warto ćwiczyć mięśnie Kegla?

Przed ciążą: Dla dobrego seksu! Tak, tak drogie Panie! Ćwiczenia mięśni Kegla poprawiają jakość współżycia. Mocne i elastyczne mięśnie dna miednicy ułatwiają partnerom osiągnięcie orgazmu.

Po pierwsze: Dla dobrego seksu! Przecież seks w ciąży nie jest zakazany (poza skrajnymi przypadkami zagrożonej ciąży).

Po drugie: Mięśnie Kegla stanowią hamak podtrzymujący narządy jamy brzusznej, a zatem także rosnącą macicę. Łatwo sobie wyobrazić, co dzieje się, kiedy ten hamak jest zbyt słaby.

Po trzecie: Dla łatwiejszego porodu – umiejętność napinania i rozluźniania mięśni Kegla jest istotne podczas porodu. Dodatkowo, wyćwiczone mięśnie są bardziej elastyczne, a zatem łatwiej się rozciągną (bez pękania), a potem łatwiej wrócą do swojego poprzedniego kształtu.

Po czwarte: Wyćwiczone mięśnie mają lepszy krwiobieg. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko powstania hemoroidów w czasie ciąży, a jeśli już się zdarzą, to łatwiej je wyleczyć.

Ćwiczenie mięśni Kegla w połogu

Po pierwsze: Dla dobrego seksu! Łatwo sobie wyobrazić, że podczas porodu mięśnie Kegla zostają bardzo rozciągnięte. Dlatego w czasie połogu warto jak najczęściej je ćwiczyć, aby wróciły do poprzedniej sprężystości. Niektóre pary twierdzą nawet, że regularne wykonywanie ćwiczeń mięśni Kegla w połogu poprawiło jakość ich życia seksualnego sprzed ciąży!

Po drugie: Zapobiegniesz dolegliwościom związanym z nadmiernym rozciągnięciem mięśni Kegla po porodzie:

  • wysiłkowemu popuszczaniu moczu,
  • mimowolnemu popuszczaniu go np. podczas śmiechu, kaszlu, większego wysiłku. Gdy mięśnie Kegla rozluźniają się, obniża się pęcherz moczowy i zaczyna naciskać na cewkę moczową,
  • zaparciom - mięśnie Kegla okalają odbyt. Gdy są zbyt rozluźnione, trudno jest je sprawnie zaciskać i rozwierać, co prowadzi do zaparć,
  • wypadaniu macicy i pochwy - zapobiegniesz tym przykrym dolegliwościom, jeśli twoje mięśnie Kegla będą mocno podtrzymywać narządy rodne.

Nietrzymanie moczu

fot. istock.com

Jak napinać mięśnie Kegla?

Mięśnie Kegla otaczają zwieracze odbytu, wejście do pochwy i ujście cewki moczowej. Aby je napiąć, możesz użyć następujących wizualizacji:

  • przerywanie strumienia moczu podczas siusiania,
  • dół krocza to winda - gdy wjeżdża w górę, napinamy mięśnie; gdy zjeżdża w dół, rozluźniamy je,
  • zapinanie suwaka w bardzo ciasnych dżinsach - ta wizualizacja jest przydatna szczególnie dla Panów (tak, tak! oni też mają mięśnie Kegla).

Zestawy ćwiczeń na mięśnie Kegla

Sposobów ćwiczenia mięśni Kegla może być tyle, ile jest osób na świecie. Można napinać same mięśnie Kegla albo łączyć ich napinanie z ćwiczeniem innych partii ciała. Można to robić podczas zajęć gimnastycznych dla kobiet w ciąży albo stojąc w kolejce w sklepie (w końcu nikt nawet nie zobaczy, że ćwiczysz mięśnie Kegla). Najważniejsze jest to, żeby wykonywać je regularnie. Dalej poznaj proponowany przeze mnie zestaw ćwiczeń.

Znajdź wygodną pozycję. Na początku najłatwiej położyć się na plecach i skrzyżować nogi w kostkach. Gdy nabierzesz wprawy, będziesz mogła je wykonywać w każdej pozycji i sytuacji - siedząc w pracy przy komputerze, jadąc samochodem, stojąc w kolejce.

1. Napnij mięśnie Kegla i policz do 8, a następnie rozluźnij się. Wykonaj 3 serie.

2. Naprzemiennie krótko napinaj i rozluźnij mięśnie Kegla 8 razy, a następnie rozluźnij się i zrób chwilę przerwy. Wykonaj 3 serie.

3. Ćwiczenia na mięśnie Kegla połączone z ćwiczeniem innych partii mięśni.

Kiedy nie wolno ćwiczyć mięśni Kegla?

Po pierwsze: Gdy jesteś w ciąży i przedwcześnie rozwiera się szyjka macicy.

Po drugie: Podczas oddawania moczu, gdyż zaciskanie mięśni Kegla może spowodować, że nie do końca opróżnisz pęcherz; grozi Ci wtedy zakażenie dróg moczowych.

Mam nadzieję, że ten tekst uświadomił Ci, jak ważne jest ćwiczenie mięśni Kegla dla kobiet w każdym wieku. Zachęcam do regularnych ćwiczeń!

Polecane wideo

Komentarze (2)
Ocena: 5 / 5
basia (Ocena: 5) 29.12.2021 18:12
Warto odwiedzić portal naturalna plodnosc . pl
odpowiedz
Alina (Ocena: 5) 24.11.2021 11:59
Mięśnie kegla to ważna sprawa. Ja po porodzie miałam inny problem - skurczenie pochwy, to jest masakra. Na szczęście po ćwiczeniach z rozszerzaczami pochwy vagiwell polepszyło się. My kobitki to mamy same nieprzyjemności zdrowotne
odpowiedz
Polecane dla Ciebie