Co jest ważniejsze: zdrowie czy szybkie chudnięcie?

Polak na diecie!
Co jest ważniejsze: zdrowie czy szybkie chudnięcie?
04.04.2024
Katarzyna Lemanowicz

Diety stają się coraz ważniejsze i popularniejsze w naszym codziennym życiu. Jesteśmy bombardowani zaleceniami ekspertów dietetycznych czy influencerów. Pod coraz większą presją coraz częściej przechodzimy na dietę.

Polak na diecie - poznaj wyniki raportu

30% Polaków przyznaje, że było na 1-2 dietach w ciągu ostatnich dwóch lat, a co dziesiąta osoba spróbowała w tym czasie ponad 3 różnych diet. Do najczęściej wybieranych diet należą post przerywany, dieta wegetariańska, diety głodówkowe oraz keto – kolejno 23%, 22%, 22% i 21%. Mniej popularne są diety: wegańska (11%) czy bezglutenowa (17%). Główną motywacją do rozpoczęcia diety są powody zdrowotne. Na drugim miejscu jest chęć schudnięcia. Co ważne, więcej osób stawia na odpowiedzialne tempo odchudzania.

Ponad połowa Polaków twierdzi, że aplikacje do zamawiania jedzenia pomagają w utrzymaniu diety, ponieważ oszczędzają czas i ułatwiają dopasowanie posiłków. Potwierdzają to trendy w zamówieniach - w ciągu ostatniego roku w Glovo dwukrotnie zwiększyła się liczba zamówień potraw wege. O 60% wzrosła popularność sałatek, a o 38% cała kategoria “healthy”

Zdrowe odżywianie - na czym powinno polegać?

Zdrowe odżywianie to inwestycja w nasze zdrowie i dobre samopoczucie. Dostarczając organizmowi odpowiednich składników odżywczych wzmacniamy naszą kondycję fizyczną i psychiczną. Coraz więcej ekspertów w social mediach przekonuje do zbawiennych właściwości specyficznych diet. Jesteśmy także bombardowani kolejnymi filmami w popularnych serwisach streamingowych, które pokazują jak zmiana diety może zmienić nasze samopoczucie, wydolność sportową czy długość i komfort życia. Dlatego właśnie tak wielu z nas próbuje co jakiś czas różnych diet. Jak pokazuje badanie „Zwyczaje żywieniowe Polaków” przeprowadzone dla Glovo, co trzeci Polak był na 1-2 dietach w ciągu ostatnich dwóch lat. A co 10-ta osoba spróbowała ponad trzech różnych diet.

Dieta dla zdrowia i szczuplejszej sylwetki? Tak ale w odpowiedzialny sposób

Powody zdrowotne (48%) i pragnienie szczupłej sylwetki są zdecydowanie głównymi czynnikami motywującymi nas do przejścia na dietę. Aż 43% badanych wskazało, że przechodząc na dietę chce schudnąć, ale chce to zrobić w odpowiedzialnym, odpowiednim tempie. Nie brakuje jednak Polaków, którzy dzięki diecie chcieliby po prostu szybko schudnąć (33%). Co piąty badany wskazuje na chęć urozmaicenia swojej diety, co może wskazywać na rosnącą świadomość wpływu różnorodnej diety na nasze zdrowie. Znaczenie zdrowia, jako motywatora do przejścia na dietę rośnie wraz z wiekiem - od 30% dla osób 18-24 lat, do 82% wśród osób powyżej 65. roku życia.

"Healthy lifestyle" jest dla Polaków bardzo ważny i właśnie z nim związane były najpopularniejsze postanowienia noworoczne, które deklarowali użytkownicy aplikacji Glovo pod koniec zeszłego roku. Według badania trendów „Glovo Delivered 2023” Polacy przede wszystkim chcą zdrowiej się odżywiać - zadeklarowało tak 34% respondentów. W tym ogólnym stwierdzeniu zawierały się jednak konkrety: ponad 35% badanych planuje ograniczać produkty zawierające cukier i jeść mniej słodyczy a 34% postanowiło pić więcej wody.

Najpopularniejsze diety Polaków - moda ważniejsza niż smak!

Nie można zdefiniować jednej konkretnej diety, z której najchętniej korzystają respondenci badania „Zwyczaje żywieniowe Polaków” – do najczęściej wybieranych należą post przerywany, dieta wegetariańska, diety głodówkowe, keto i detoks – kolejno 23%, 22%, 22%, 21% i 20%. Dieta Keto, post przerywany oraz diety głodówkowe są wybierane najczęściej z tego powodu, że dają szybkie efekty (kolejno 47%, 46% oraz 66%). Co ciekawe, istotnym elementem przy wyborze diety jest moda. Wskazuje ją aż 39% osób w przypadku diety keto i 33% w poście przerywanym. W obu przypadkach moda jest ważniejsza niż smak diety!

Aplikacje do zamawiania jedzenia wspierają będących na diecie

Badanie „Zwyczaje żywieniowe Polaków” pokazało, że aplikacje do zamawiania jedzenia pomagają w utrzymaniu diety. Aż 54% Polaków przyznało, że dzięki nim oszczędzają czas, z kolei 39% badanych wskazało, że ułatwiają przygotowanie posiłków, i niemal tyle samo respondentów (38%) odpowiedziało, że tego rodzaju aplikacje umożliwiają zamawianie potraw dostosowanych do różnych diet.

Wykorzystywanie aplikacji do zamawiania jedzenia podczas trwania diety potwierdzają trendy. Według analizy zamówień Glovo, w 2023 r. dwukrotnie wzrosła liczba zamówień potraw wegetariańskich - to był zdecydowanie najszybszy wzrost ze wszystkich kategorii i rodzajów diet. Dynamicznie rosły także sałatki (60,5%) czy ogólna kategoria "healthy" (38%)

Na czym dokładnie polegają najpopularniejsze diety?

  • Post przerywany (intermittent fasting) to metoda odżywiania się, która zakłada cykliczne okresy jedzenia i postu. Podstawową ideą tej diety jest kontrolowanie czasu, w którym spożywane są posiłki, zamiast skupiania się na ilości spożywanych kalorii. Istnieje kilka różnych podejść do postu przerywanego, ale wspólnym elementem jest ustalony okres, w którym spożywa się posiłki, a następnie czas, w którym się pości. Jedną z najpopularniejszych metod postu przerywanego jest Metoda 16/8, która polega na ograniczeniu okna czasowego, w którym się je, do 8 godzin, a następnie utrzymaniu 16-godzinnego okresu postu.
  • Dieta wegetariańska to styl żywienia, w którym wyklucza się spożycie mięsa i ryb. Osoby praktykujące dietę wegetariańską opierają swój jadłospis na produktach roślinnych, takich jak warzywa, owoce, ziarna, orzechy, nasiona, rośliny strączkowe i produkty zbożowe oraz wykluczają produkty mięsne, w tym czerwone mięso, drób i ryby.
  • Dieta ketogeniczna, znana również jako dieta keto, to plan żywieniowy charakteryzujący się bardzo niskim spożyciem węglowodanów, umiarkowanym spożyciem białka i wysokim spożyciem tłuszczów. Głównym celem diety keto jest wprowadzenie organizmu w stan nazywany ketozą, gdzie ciało zaczyna używać ketonów jako głównego źródła energii, zamiast glukozy pochodzącej z węglowodanów.
  • Dieta głodówkowa to podejście żywieniowe, które zakłada okresowe ograniczenie spożycia kalorii lub całkowite powstrzymanie się od jedzenia przez pewien czas. Popularne formy to np. dieta 5:2 czy dieta warunkowa. Cele diet głodówkowych obejmują utratę wagi, poprawę zdrowia metabolicznego i inne korzyści zdrowotne.

Uwaga!

Podczas wyboru diety należy pamiętać o kilku kluczowych aspektach: należy dostosować ją do swoich indywidualnych potrzeb i celów oraz stanu zdrowia, starając się wprowadzić różnorodność w spożywanych produktach. Przy każdej diecie należy pamiętać o regularnym spożywaniu wody, co jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Przed podjęciem skomplikowanego planu żywieniowego, zawsze warto skonsultować się z dietetykiem.

 

Materiał prasowy

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie