Jak urozmaicić codzienne menu? Pyszne inspiracje na sałatki z całego świata!

Coraz cieplejsze dni sprawiają, że mamy większą ochotę na lżejsze posiłki, a spragniony witamin organizm domaga się warzyw i owoców.
Jak urozmaicić codzienne menu? Pyszne inspiracje na sałatki z całego świata!
fot. istock.com
12.04.2021
Katarzyna Lemanowicz

Z artykułu dowiesz się:

  • jak urozmaicić codzienne menu;
  • jak zdrowo się odżywiać;
  • poznasz przepisy na pyszne sałatki.

Świetnym sposobem na ich przemycenie do swojej diety są sałatki, które mogą być zarówno samodzielnym posiłkiem, jak i dodatkiem do głównego dania. Nie masz na nie pomysłu? Przedstawiamy inspiracje na pyszne sałatki z całego świata, dzięki którym na twoim talerzu nigdy nie zagości nuda.

Jak urozmaicić codzienne menu?

Nie ma jednej receptury na idealną sałatkę – w zależności od regionu i dostępnych w nim produktów powstały różne interpretacje dań na bazie warzyw i owoców. W dzisiejszych czasach nie musisz jednak wybierać się zagranicę, aby skosztować libańskiego tabbouleh czy włoskiego caprese – w pobliskich sklepach z pewnością znajdziesz wszystkie niezbędne składniki do ich przygotowania. W gotowaniu liczy się własna inwencja i eksperymentowanie, dlatego dokładne odtwarzanie przepisów nie jest konieczne. Sprawdź nasze pomysły na sałatki inspirowane kuchniami świata!

Sałatka caprese

fot. istock.com

Bliski Wschód na talerzu

Kuchnia Bliskiego Wschodu jest bardzo zróżnicowana pod względem smaków, a dobór używanych w niej składników jest często powiązany z aspektami religijnymi. Nie oznacza to jednak, że nie da się wyróżnić charakterystycznych produktów wykorzystywanych powszechnie w tym regionie – z warzyw najczęściej sięga się po bakłażany, cukinię, pietruszkę, paprykę i pomidory. Posiłki są również wzbogacane różnymi kaszami, soczewicą czy ciecierzycą. W bliskowschodnich potrawach nie brakuje też czosnku i cebuli, a przyprawy nadają daniom głęboki aromat. Sałatki w tym regionie są zazwyczaj dodatkiem do dania głównego lub jednym z mezze, czyli przystawek podawanych na rozbudzenie apetytu. W polskich restauracjach, serwujących potrawy z Bliskiego Wschodu, najczęściej możemy spotkać się z niezwykle orzeźwiającą sałatką tabbouleh, która jest połączeniem kaszy kuskus z drobno pokrojonymi pomidorami, ogórkiem, czerwoną papryką, czosnkiem i cebulą. Dodaje się do niej również oliwę, natkę pietruszki, cytrynę oraz miętę. Tabbouleh świetnie sprawdzi się jako szybki lunch lub dodatek do grillowanych mięs.

Sałatka

fot. istock.com

Przygotowując sałatki inspirowane Bliskim Wschodem możemy sięgnąć po coraz popularniejszy w Polsce hummus, który przygotowuje się z ciecierzycy połączonej z pastą sezamową, oliwą i czosnkiem. Jest on doskonałym źródłem białka, a ze względu na swoją kremową konsystencję można go wykorzystać zamiast majonezu w sałatkach ze świeżych warzyw. Do dań kuchni bliskowschodniej często podaję się pitę lub podpłomyki, które po mocniejszym podpieczeniu i rozdrobnieniu stanowią chrupiący dodatek do sałatki. W polskiej wersji jako tego typu dodatek sprawdzi się słomka ptysiowa z nasionami, która zawiera m.in. czarnuszkę i sezam, stosowane na Bliskim Wschodzie jako przyprawy do serów czy pieczywa – mówi Marzena Stokwisz z firmy Brześć, produkującej wyroby cukiernicze i przekąski.

Smaki rodem z Azji

Kraje azjatyckie słyną ze słodko-kwaśnych połączeń smakowych i niebanalnych kombinacji składników. W daniach z tego regionu, oprócz sałaty i kapusty, bazę sałatek często stanowią też świeże zioła, jak kolendra, mięta czy liscie kaffiru. Dzięki temu nawet po dodaniu do potrawy smażonego mięsa lub tofu wciąż zachowuje ona świeży i orzeźwiający smak. Ważnym elementem jest też dressing, którego najprostszą wersję stworzysz z połączenia oleju z octem ryżowym, sosem sojowym, imbirem, czosnkiem, cukrem bądź miodem i solą. Jeśli chcesz, aby twoja sałatka w stylu azjatyckim była sycąca, koniecznie dodaj do niej makaron – w tym regionie do tego typu dań najczęściej wykorzystuje się pszenny chow mein, gryczany soba lub ryżowy. Aby nadać sałatce jeszcze bardziej orientalny charakter nie zapomnij o odpowiednim przygotowaniu warzyw – pokrój je w cienkie paski o podobnej długości oraz dodaj chrupiące dodatki np. orzeszki ziemne lub kiełki fasoli mung. Wyrazisty smak potrawy uzyskasz dzięki drobno posiekanemu chili lub odrobinie kimchi – koreańskiej kapuście kiszonej z przyprawami. W przypadku, gdy sałatka ma być tylko dodatkiem do głównego dania wypróbuj japońskie sunomono, czyli pokrojonego w bardzo cienkie plasterki ogórka, którego polewa się sosem podobnym do wspominanego wcześniej dressingu i posypuje ziarnami sezamu.

Sałatka sunomono

fot. istock.com

Śródziemnomorskie fantazje kulinarne

Kuchnia śródziemnomorska jest uważana za jedną z najzdrowszych na świecie. Nic dziwnego, panujący w tym regionie klimat sprzyja uprawie warzyw, owoców i ziół, które często goszczą na lokalnych stołach. Sałatki z tej części świata są dość popularne w Polsce – z pewnością jadłaś już sałatkę grecką, nicejską czy włoską caprese, ale jeśli nie przyrządzałaś ich jeszcze samodzielnie, nie masz na co zwlekać! Najprostsza z nich, caprese, w podstawowej wersji składa się jedynie z pokrojonej mozzarelli, którą przekłada się plastrami pomidorów, listkami bazylii i polewa oliwą. Jeśli chcesz ją trochę urozmaicić możesz skropić całość octem balsamicznym i nałożyć niewielką ilość zielonego pesto na kompozycję z sera i pomidorów. W przypadku, gdy zdecydujesz się na przygotowanie sałatki greckiej koniecznie poszukaj prawdziwego sera feta i oliwek z odmiany kalamata, a jeśli chcesz się ściśle trzymać oryginalnego przepisu, nie dodawaj do niej sałaty. Liście sałaty, najlepiej rzymskiej, będą ci natomiast niezbędne do stworzenia sałatki nicejskiej z tuńczykiem, filecikami anchois i jajkiem na twardo. Sekret tego dania tkwi w dressingu, który powstaje z połączenia musztardy, octu winnego, oliwy oraz czosnku.

W kuchni śródziemnomorskiej do dań często podaję się pieczywo, które świetnie uzupełnia cały posiłek. Bagietka nie tylko dopełnia smak sałatki, ale zapewnia też dłuższe poczucie sytości. Doskonałym dodatkiem do sałatek są również grzanki, które można przyrządzić z suchego chleba lub bułki – wystarczy pokroić je w grubą kostkę, skropić oliwą i przysmażyć na patelni bądź upiec w piekarniku na złocisty kolor. Chrupiącą alternatywą dla grzanek mogą być również posiekane drobno orzechy, podprażone pestki słonecznika lub groszek ptysiowy – komentuje Marzena Stokwisz z firmy Brześć.

Zdrowa sałatka

Wiosna to idealny moment na wprowadzenie nowości do swojego menu i eksperymentowania w kuchni. Coraz większa dostępność świeżych warzyw i owoców z różnych regionów świata jest świetnym pretekstem do przygotowywania sałatek inspirowanych kuchniami narodowymi. Tego typu dania są nie tylko zdrowe, ale też mało czasochłonne, dzięki czemu wolne chwilę będziesz mogła wykorzystać na wygrzewanie się w promieniach wiosennego słońca.

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie