Co dziecko w wieku 5 lat powinno wiedzieć o swoim ciele?

4 lekcje dla dzieci i rodziców.
Co dziecko w wieku 5 lat powinno wiedzieć o swoim ciele?
fot. istock.com
13.01.2021
Dominika Stanisławska

Pozytywna świadomość ciała i pewność siebie są ważne dla rozwoju dziecka. Rodzice mogą rozpocząć rozmowy na temat ciała już w przedszkolu. Samoświadomość psychiczna i fizyczna odgrywa ważną rolę w dorosłym życiu. Jak rodzice mogą rozpocząć rozmowę na temat ciała? Jak nauczyć dziecko, co to jest body-positive?
Zobacz więcej: Co zrobić, aby gotowanie z dziećmi było przyjemniejsze?

Co dziecko powinno wiedzieć o swoim ciele, i jak go tego nauczyć?

#1 Zachęcaj do poznawania ciała

Ucz swoje dziecko o częściach ciała zaczynając od głowy, dłoni, stóp, czy nóg. Gdy zacznie się kształtować podstawowa wiedza na temat części ciała zachęcaj do nazywania jego części. Dobrym sposobem jest stanie z dzieckiem przed lustrem i pytanie, gdzie jest nos, gdzie są uszy i tak po kolei. Należy pamiętać, że dzieci zaczynają rozpoznawać siebie w wieku między 1,5 roku a 2 lata. Mów zdania na temat ciała, np.: uszy są niesamowite, dzięki nim słyszymy. W późniejszej nauce o nazwach narządów płciowych zdecydowanie należy używać medycznych nazw, a nie wymyślonych określeń. W innym wypadku dziecko będzie wiedziało, że nazwy miejsc intymnych są wstydliwe, a to taka sama część ciała, jak każda inna.
W innym wypadku dziecko będzie wiedziało, że nazywa miejsc intymnych są wstydliwe, a to taka sama część ciała, jak każda inna.
fot. istock.com

#2 Promuj zdrowe odżywianie

Nawet przy zdrowym odżywianiu nasze ciała się różnią, bo nie każdy lubi rozbudowywać mięśnie na siłowni – po prostu niektórzy wolą tylko się rozciągać. Pozytywne nastawienie do ciała, to nie tylko brak wstydu przed tym, jak się wygląda, ale zrównoważone podejście w innych kwestiach, które składają się na body-positive. Zamiast skupiać się na restrykcyjnej diecie, lepiej promować dobrze zbilansowaną dietę, obejmującą wszystkie grupy żywności, pokazując jednocześnie, jak odpowiednio porcjować posiłki, przekąski i desery.

#3 Zachęcaj do aktywności

Ruch jest ważny dla każdego człowieka. Dzieci dzięki aktywności fizycznej rozwijają swoją motorykę, a w przyszłości ruch pomaga uniknąć nadwagi i takich chorób jak otyłość, cukrzyca i inne. Staraj się unikać zmuszania swojego dziecka do ćwiczeń, bo ruch to ma być przyjemność, a nie katorga. W innym wypadku dziecko szybko się zniechęci. Ponadto ruch to nie tylko bieganie, ale także wspinanie na drabinki, taniec, czy spacer. Twoje dziecko wie najlepiej, która forma aktywności sprawia mu największą radość.
Zobacz więcej: Jak wytrzymać w postanowieniach noworocznych?

#4 Prowadź rozmowy na temat jedzenia

Twoje dziecko nie chce jeść lub je za dużo? Aby stół nie stał się polem bitwy, a rzeczą, która ułatwia wymianę poglądów, już od samego początku warto pokazywać, co oznacza zdrowe odżywianie, i jak ważne jest jedzenie warzyw i owoców. W przypadku dzieci warto używać prostych terminów i zwrotów, jak np.: owoce i warzywa dają energię do długiej zabawy, pomagają stać się silnym i zdrowym. Możesz też podzielić jedzenie na kategorie zawsze, często, rzadko. W kategorii zawsze powinny znaleźć się produkty pełnowartościowe – owoce, warzywa, nabiał; w kategorii często mogą być produkty na wynos, ale zdrowe i zawierające produkty z grupy zawsze; rzadko, czyli słodkie i słone przekąski, które są niezdrowe dla naszego organizmu.

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie