Szkocja jest pierwszym krajem na świecie, który podjął radykalną walkę z ubóstwem menstruacyjnym, które dotyka ok. 10% Szkotek. Po 4 latach kampanii, która nagłaśniała problem, w końcu został on rozwiązany. Szkocja od lat prowadzi politykę rozdawania produktów, a nie pieniędzy (w odróżnieniu od Polski, która preferuje politykę rozdawnictwa). Tak samo będzie i tym razem.
Zobacz więcej: Nastolatek prosił, by przestali się z niego śmiać. W końcu nie wytrzymał…
Ubóstwo menstruacyjne to temat, który wiele krajów omija, ze względu na wstyd, temat, który dotyczy tylko połowy społeczeństwa oraz niewiedzę. Szkocja jako pierwsza postanowiła pozbyć się tego problemu. Według szkockich parlamentarzystów, teraz, gdy mamy pandemię, wiele kobiet pracuje w domu, ma utrudniony dostęp do środków higienicznych. Teraz Szkotki będą mogły spać spokojnie, bo będą miały zapewniony dostęp do podstawowych sanitariatów.
fot. istock.com
Temat miesiączki jest jednym z tematów tabu. Polki nie raz zastanawiają się, czy lepiej kupić jedzenie, czy podpaski lub tampony. Niektóre decydują się na zakup kubeczka menstruacyjnego, który jest wielorazowego użytku, a odpowiednio przechowywany może służyć kilka lat. Jeśli o Polskę chodzi to przed społeczeństwem jeszcze daleka droga do podjęcia takich kroków jakie zostały podjęte w Szkocji. Politycy skutecznie omijają ten temat. Warto zauważyć, że niektórzy pracodawcy starają się na własną rękę walczyć z ubóstwem menstruacyjnym i sami organizują potrzebne środki. O ile niektórzy pracodawcy robią, co mogą, o tyle dziewczyny w polskich szkołach pozostawione są same sobie, bo problem nie dotyczy tylko dorosłych kobiet, ale i tych młodych. Politycy jednak nie widzą problemu, bo „okres to prywatna sprawa”.
Zobacz więcej: Pandemia przemocy - bo przemoc jest jak wirus...
W 2020 roku Kulczyk Fundation zleciło badanie, w którym szczegółowo została opisana wiedza polskich kobiet i młodych dziewcząt na temat miesiączki. Wyniki nie napawają optymizmem. Wiele młodych dziewczyn wstydzi rozmawiać się z najbliższymi na temat okresu, ojcowie często nie wiedzą jak reagować na dojrzewanie córki, młode dziewczyny szukają wsparcia wśród rówieśników. W badaniu został ujęty problem ubóstwa menstruacyjnego. Aż 39% ubogich kobiet musiało zrezygnować z zakupu środków higienicznych na rzecz innych domowych wydatków.