Szef Facebooka Mark Zuckerberg podczas corocznej konferencji "Facebook Connect" zaprezentował wizję "metawersum" (ang. metaverse) - nowego projektu internetu w połączeniu z wirtualną rzeczywistością.
Podczas wystąpienia pokazano, jak miałby wyglądać internet w wirtualnej rzeczywistości. W zaprezentowanej przez Zuckerberga idyllicznej wizji, można np. odbyć spotkanie ze znajomymi poprzez trójwymiarowe awatary, w wirtualnym pokoju. Całość działałaby na podobnej zasadzie co sprzęt typu Oculus - zakładane na głowę gogle, dzięki którym widzimy wygenerowany komputerowo świat w trójwymiarze, zupełnie tak jakbyśmy w nim byli. Na tym jednak nie koniec, ponieważ według Zuckerberga "metawersum" miałoby zastąpić wszystkie znane nam czynności, które wykonujemy w internecie.
"W metawersum będziesz mógł robić wszystko, co możesz sobie wyobrazić: pracować, robić zakupy, bawić się (...) zamiast patrzeć na ekran, będziesz się czuł, jakbyś tam był"
Oczywiście większość z tych planów czeka bardzo długa droga zanim zostaną zrealizowane, chociaż przedsiębiorca i "ojciec" Facebooka zapewnia, że podstawowe części metawersum już powstały.
Nowe, ambitne plany pociągnęły za sobą zmiany. Według Zuckerberga, dotychczasowa nazwa firmy nie oddaje już tego, nad czym obecnie chce się skupić - jego Imperium, na które składa się nie tylko Facebook, ale również Instagram, WhatsApp, Messenger czy Oculus są kojarzone z jednym produktem. Dlatego, by lepiej odzwierciedlać nowy profil działalności i nawiązać do metawersum postanowiono zmienić nazwę firmy na Meta.
To czas na nową markę, markę która spajać będzie wszystko co robimy. Aby lepiej oddać to kim jesteśmy i co mamy nadzieję w przyszłości zbudować - mam zaszczyt ogłosić, iż od teraz nasza firma nosić będzie nazwę Meta. Nasza misja pozostaje taka sama, nadal zależy nam na łączeniu ludzi. Nasze pozostałe marki oraz aplikacje - nie zmieniają się. Nadal jesteśmy firmą, która projektuje technologię skupioną na ludziach. Ale od teraz mamy nowy cel - sprawienie, aby metaverse stało się faktem. I dlatego właśnie postawiliśmy na nową nazwę oddającą pełnię tego, co robimy i tego, jak wygląda przyszłość, którą chcemy pomoć wykreować. Od teraz - stawiamy przede wszystkim na Metaverse, nie na Facebooka.
Oczywiście trzeba zaznaczyć, że nowa nazwa firmy nie oznacza w tym wypadku zmiany nazwy serwisu społecznościowego, a jedynie spółkę łączącą wszystkie produkty giganta.
Czy metawersum faktycznie ma szansę powstać? Na ten moment szacuje się, że pełna realizacja wizji może zająć co najmniej 5-10 lat i wymagać "dużych przełomów technologicznych", a sam Zuckerberg zapowiedział, że firma zamierza zainwestować w projekt "miliardy dolarów"
Facebook CEO Mark Zuckerberg explains his “Metaverse” virtual world concept, which he says is about “connecting with people.” pic.twitter.com/24YZk5ag5J
— The Recount (@therecount) October 28, 2021