Mdli cię i masz ochotę zwymiotować? Twoja ciąża prawdopodobnie jest zdrowa!

Ten ciążowy dyskomfort może zmniejszyć ryzyko poronienia.
Mdli cię i masz ochotę zwymiotować? Twoja ciąża prawdopodobnie jest zdrowa!
fot. istock.com
20.05.2021
Katarzyna Lemanowicz

Choć nie jest to najprzyjemniejszy objaw ciąży, następnym razem, gdy pobiegniesz do łazienki, pomyśl pozytywnie. 

National Institutes of Health (NIH) przeprowadził ostatnio badanie na 797 kobietach. Wszystkie z nich miały ciąże potwierdzone badaniem stwierdzającym podwyższone beta hCG, a także każda z nich przynajmniej raz poroniła. Każda z pań została poproszona o prowadzenie pamiętnika, w którym będzie opisywać swoje ciążowe objawy.

Mdłości w ciąży a ryzyko poronienia

Jak się okazało kobiety, które zgłaszały nudności lub nudności i wymioty były od 50 do 70% mniej narażone na poronienie niż kobiety, które nie czują się źle w ciąży.

To nie pierwsze badania, które próbują powiązać poranne mdłości z mniejszym ryzykiem poronienia, jednak te badania dodatkowo wzięły pod uwagę poprzednie poronienia, nieprawidłowości chromosomalne, a także spożycie alkoholu w ciąży.

Niektórzy naukowcy uważają, że nudności i wymioty mogą przyczyniać się do tego, że kobieta je mniej, a jednocześnie płód jest mniej narażony na różne toksyny z pożywienia. Ponadto badania wskazują, że spożycie mniejszych ilości jedzenia pobudza wzrost łożyska. To wszystko zwiększa szanse na zdrowy przebieg ciąży.

Naukowcy wciąż nie mogą dokładnie określić, dlaczego nudności mogą odgrywać ochronną rolę w czasie ciąży. Jedna z hipotez głosi, że podwyższony poziom hormonalny wpływa pozytywnie na dziecko, a z kolei negatywnie na samopoczucie matki.

Inne badania wskazały, że mdłości obniżają ryzyko poronienia, a dzieci matek, które używały środków pomagających walczyć z dolegliwością, miały niższe ryzyko wad wrodzonych. Inna analiza wykazała, że zażywanie leków przeciwhistaminowych podczas pierwszego trymestru obniżało ryzyko poważnych wad wrodzonych. Co więcej, zażywanie środków przeciw mdłościom powiązane było również z obniżonym ryzykiem niskiej wagi noworodka, przedterminowego porodu oraz krótkiej długości ciała.

Niestety poranne mdłości nie zawsze będą wskazywać na w 100% zdrową ciążę. Co ważniejsze, brak mdłości czy wymiotów nie oznacza problemów w przebiegu ciąży.

Zobacz więcej: Kiedy jest najgorszy moment na ciążę?

Jak przezwyciężyć poranne mdłości?

#1 Zmień swoją dietę

Zmień dotychczasowe nawyki żywieniowe - jedz często, ale mało i lekkie dania oraz pij dużo wody mineralnej. Lekarze radzą, aby po nieduże porcje sięgać nawet pomimo braku apetytu, bo nudności nasilają się przy pustym żołądku. Warto również zawsze mieć przy sobie herbatniki lub krakersy i przegryźć je w alarmującym momencie, nawet zanim wstaniesz z łóżka. Zaleca się również, aby w pierwszych miesiącach ciąży zdecydowanie unikać potraw ciężkostrawnych, wysokokalorycznych, tłustych, smażonych i pikantnych.

#2 Sięgaj po produkty bogate w białko

Jadłospis bogaty w węglowodany jest źródłem ważnych dla przyszłej mamy i maluszka wartości odżywczych, a oprócz tego reguluje pracę żołądka. Dlatego lekarze polecają, aby jeść jak najwięcej wysokobiałkowych produktów, np. ryb morskich, jaj, mięsa drobiowego, orzechów, pieczywa pełnoziarnistego, wątróbki oraz jogurtów.

#3 Pij wodę z imbirem

Imbir ma właściwości łagodzące dolegliwości żołądkowe, ale pod warunkiem, że jego smak nie drażni przyszłej mamy.

#4 Jedz cytrynę

Codziennie rano pij na czczo szklankę wody mineralnej z dodatkiem dwóch plasterków cytryny – dzięki temu dodasz sobie energii i ukoisz trochę żołądek.

poranne mdłości

fot. istock.com

#5 Poczuj miętę do... mięty!

Mięta to znane od lat antidotum na problemy żołądkowe, ponieważ dzięki swoim bakteriobójczym, przeciwzapalnym i żółciopędnym właściwościom wspaniale łagodzi wszelkie dolegliwości, pobudzając do pracy układ trawienny.

#6 Uzupełnij zapasy witaminy B6

Specjalistyczne badania dowiodły, że ciężarnym kobietom cierpiącym na niedobory witaminy B6 częściej dokuczają mdłości. Dlatego, aby im zapobiec, sięgaj po produkty bogate w tę witaminę - zielony groszek, marchew, mleko, banany, kaszę, brokuły, ryby, awokado, mięso drobiowe.

#7 Unikaj intensywnych zapachów

Ciężarne kobiety mają bardzo wyostrzony zmysł węchu i nawet z pozoru niedrażniące zapachy mogą wywoływać u nich nudności. Aby im zapobiec, unikaj gotowania aromatycznych potraw oraz ogranicz stosowanie perfumowanych kosmetyków.

#8 Zrelaksuj się

W ciąży należy dużo odpoczywać, ponieważ zmęczenie również może wywołać nudności. Warto więc długo spać, ucinać sobie popołudniowe drzemki oraz unikać nerwowych sytuacji, gdyż wysoki poziom stresu może wzmagać mdłości.

#9 Ruszaj się

Codzienna dawka ruchu na świeżym powietrzu dotleni organizm oraz sprawi, że będziesz lżej przechodziła ciążowe mdłości. Jeśli twój lekarz nie widzi przeciwwskazań, abyś wykonywała ćwiczenia fizyczne, nie rezygnuj z nich przynajmniej w pierwszych miesiącach stanu błogosławionego.

#10 Zgłoś się do lekarza, jeśli...

Mimo zastosowania powyższych metod, nudności nadal będą się utrzymywać, a dodatkowo pojawi się ból brzucha.

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie