W życiu większości z nas nadchodzi taki moment, w którym mama chce pójść do pracy. Choć właśnie słowo „pójść” nie pasuje do sytuacji, w której mama decyduje się pracować w domu. Jedne nie chcą rozstawać się ze swoją pociechą i dlatego wybierają takie rozwiązanie, inne – z jakiś przyczyn nie chcą zostawiać maluszka pod czyjąś opieką. Niekiedy pracę zdalną umożliwia dotychczasowy pracodawca, czasami udaje się zdobyć jakieś nowe zlecenia w ramach swoich kwalifikacji.
Poznaj sześć prostych kroków do osiągnięcia sukcesu w dziedzinie godzenia pracy w domu z opieką nad dzieckiem.
Krok 1: Ustal sobie plan dnia. Pomyśl, ile godzin w danym dniu chciałabyś przepracować, zaplanuj zadania na czas drzemki dziecka. Główną zaletą pracy w domu jest jej elastyczność, dlatego pamiętaj, że jeżeli widzisz ładną pogodę za oknem w czasie, w którym planowałaś pracować, możesz wyjść z maluszkiem na spacer, a zaplanowane prace odłożyć na inną godzinę. Najważniejsze jest, żebyś umiała dobrze się zorganizować i w razie potrzeby zmieniać kolejność wykonywanych czynności. Nigdy nie przejmuj się, jeśli nie wszystko wyjdzie dokładnie tak jak sobie zaplanowałaś – przecież ważne jest samo wykonanie planu, a nie sposób jego wykonania.
Krok 2: Dokładnie zaplanuj czas który dziecko przesypia. Tak naprawdę jedyne chwile, w których możesz dużo zrobić, to te momenty, w których twoja pociecha ucina sobie drzemkę. To niezwykłe, że czasem nawet jedna godzina może okazać się bezcenna. Nie staraj się zawalać tego czasu dodatkowymi czynnościami, które możesz przecież wykonać, gdy maleństwo już się obudzi. Weź pod uwagę swój rytm dobowy. Jeżeli jesteś skowronkiem, pracuj zanim maluch wstanie, jeśli zaś sową – gdy już położysz go spać.
Krok 3: Wydziel sobie przestrzeń do pracy. Nie staraj się być mamą i kobietą pracującą w tym samym momencie, ponieważ wtedy ani jedno, ani drugie nie wyjdzie ci dobrze. Jeśli nie masz oddzielnego pokoju przeznaczonego na biuro, pamiętaj, żeby w zasięgu twojego wzroku nie znajdowały się takie rzeczy jak kosz z górą brudnego prania. W przeciwnym razie będziesz odrywać się od pracy, żeby zrobić coś w domu. Niezłą metodą na skoncentrowanie się na pracy jest także elegancki wygląd. Szlafrok i pluszowe kapcie zamień na szpilki i garsonkę, a przynajmniej na schludne legginsy i ładny sweter, do tego miękkie balerinki. Oczywiście, nie każdemu jest potrzebny garnitur do zmotywowania się do pracy, ale wyjściowa fryzura i makijaż na pewno pomoże.
fot. istock.com
Krok 4: Zajmij czymś dziecko. Jeżeli twoja pociecha będzie coś robić z zaciekawieniem, będziesz mogła spokojnie zająć się pracą. Możesz zorganizować dziecku kącik przylegający do twojego miejsca pracy. Zajęcia wykonywane w takim miejscu nabiorą dla dziecka większej wagi, gdyż będzie ono mogło wyobrażać sobie, że gdy mamusia pracuje, ono także robi coś ważnego. Jeśli nie zadziała, warto nauczyć malucha, że w ciągu każdego dnia, o wyznaczonej godzinie zaczyna się „Praca Mamusi”. Dla niego będzie to czas przeznaczony na oglądanie bajki lub na jakąś konkretną zabawę. Dzięki temu brzdąc codziennie będzie na coś czekał i twój czas pracy stanie się dla niego atrakcją.
Krok 5: Naucz dziecko, żeby ci nie przeszkadzało. Koszmarem każdej mamy pracującej w domu jest wrzask: „Mamo!” podczas pilnej rozmowy służbowej. Twoja pociecha, zwłaszcza jeśli jest jeszcze malutka, nie zawsze rozumie, że nie możesz zająć się nią natychmiast, w tej sekundzie. W takiej sytuacji warto uprzedzić swojego rozmówcę, że masz w domu małe dziecko i może ono niekiedy przerywać rozmowę. Większość ludzi reaguje na to z dużą wyrozumiałością. Większemu dziecku możesz dyskretnie pokazać gestem, że jesteś zajęta. Dobrym pomysłem jest zawiązywaniem na drzwiach czerwonej kokardki i umówienie się z maluchem, że gdy wisi ta kokardka i nie dzieje się nic poważnego, mamie nie można przeszkadzać. Twoja pociecha będzie szczęśliwa, że ją darzysz zaufaniem, a ty nie będziesz niepokojona bez potrzeby podczas rozmowy z klientem lub szefem.
Krok 6: Nie bój się prosić o pomoc. To, że nie przebywasz poza domem nie znaczy wcale, że nie możesz zatrudnić niani. Pomoc takiej osoby dwie - trzy godziny dziennie może znacznie ułatwić ci pracę. Jeśli nie odpowiada ci obecność obcej osoby w domu, do opieki nad maleństwem możesz zatrudnić też dziadków – jeśli chcą i mogą, na pewno z radością zajmą się ukochanym wnuczkiem. Jeśli znasz inne mamy pracujące w domu, zaproponuj im, żeby w godzinach pracy Wasze dzieci bawiły się razem. Gromadka dzieci potrafi sama się sobą zająć, dzięki czemu twoje osamotnione dziecko nie będzie odrywało cię od pracy. Nie zapominaj, że kiedy twój partner wróci z pracy, to on może przejąć opiekę nad dzieckiem i domowe obowiązki.
Sześć wcześniej wymienionych kroków ma szansę zaprowadzić cię do uzyskania statusu zorganizowanej i pomysłowej mamy pracującej. Skorzystaj z naszych rad.
Przeczytaj również: