Aż 71,9% Polek i Polaków, którzy deklarują, że są zadowoleni z życia, ma jednocześnie czysto lub idealnie czysto w domu. Bałagan ma zaledwie 5,7% z nich. Mało tego, im niższy był deklarowany poziom zadowolenia z życia, tym niższa ocena czystości.
Nastanie wiosny to moment, w którym przyroda budzi się do życia, ale i rośnie nasz zapał do generalnych porządków. Po kilku miesiącach zimowej aury zmotywowani do pracy zakładamy rękawice i zabieramy się za wiosenne sprzątanie domów. O tym, że warto to robić przekonują najnowsze wyniki badań przeprowadzonych przez cleangang. Istnieje wyraźna korelacja między zadowoleniem z życia Polek i Polaków, a porządkiem w domach oraz częstotliwością sprzątania. Ankietowani, którzy deklarują zadowolenie z życia sprzątają regularnie, co najmniej 2 razy w tygodniu (71,2%), jednak poświęcają na sprzątanie mniej niż 2 godziny tygodniowo (44,6%), a generalne porządki robią co najmniej raz na kwartał (74,5%). Dla porównania, tylko połowa osób o najmniejszym zadowoleniu z życia sprząta przynajmniej 2 razy w tygodniu, a generalne porządki przynajmniej raz w kwartale robi 59,6% z nich.
W większości polskich domów panuje porządek, co jest skutkiem regularnego sprzątania. 67,2% z nas sprząta minimum dwa razy w tygodniu, z kolei rzadko (raz na dwa tygodnie) porządki wykonuje zaledwie 5,3%. Blisko 2/3 Polek i Polaków deklaruje, że miejsce, w którym mieszkają jest czyste i posprzątane, a tylko 1,1% przyznaje się do bałaganu. Polacy wiedzą, że wiosna i święta to zawsze dobra okazja, by doczyścić taras, zajrzeć do szaf czy piwnicy. Niejednokrotnie na osiedlach można zauważyć wręcz narodowe trzepanie dywanów, a to dlatego, że aż 38,2% z nas rusza do zaprowadzenia generalnych porządków co najmniej raz na kwartał.
To nasze samopoczucie jest głównym motywatorem sprzątania (55%). Czujemy się dobrze, kiedy wokół nas panuje ład i jest czysto. Nie bez znaczenia jest również zdrowie i higiena (41,9%) oraz poczucie, że czysty dom ułatwia samoorganizację (41,1%). Okazuje się, że to właśnie ci, dla których ważną rolę w życiu odgrywa zdrowie sprzątają najczęściej (80,6%). Do negatywnych motywatorów sprzątania można zaliczyć sprzątanie jako przejaw obowiązku (24,2%) oraz „chwycenie za odkurzacz”, kiedy lada moment mają odwiedzić nas goście (22,6%).
Kiedy mamy się już zabrać się za sprzątanie najmniejszą trudność sprawia nam sięgnięcie po odkurzacz i to właśnie ten jest najczęściej wykorzystywany podczas porządków (79,6%). Chętnie wycieramy też kurze, pierzemy czy czyścimy kuchnię. Do czynności, za którymi nie przepadamy, zaliczamy sprzątanie samochodu zarówno jego wnętrza, jak i mycia karoserii. W gronie mniej lubianych czynności jest również mycie okien, które jest nieodzownym elementem przygotowań do wiosny.
A z czego najczęściej korzystamy podczas sprzątania? 75,3% Polek i Polaków sięga po płyn do mycia naczyń. Duża część korzysta również z płynu do czyszczenia WC (71,9%), szyb i luster (65,1%), tabletek do WC (52,8%) oraz odświeżacza do powietrza (48,2%). Najmniejszą popularnością cieszą się specjalistyczne środki, takie jak płyny do czyszczenia skórzanych powierzchni, fug oraz lodówki. Na stałe w naszych domach zagościły ręczniki papierowe, bez których nie wyobrażamy sobie już sprzątania (70,4%), podobnie jak bez gąbek (67,9%). Co ciekawe mop płaski powoli wypiera tradycyjny sznurkowy, po który sięgamy już rzadziej. Nowa technologia nie jest jeszcze zbyt popularna w polskich domach, bowiem listę zamyka odkurzacz automatyczny, z którego korzysta zaledwie 15,3% respondentów.
Badanie przeprowadzone przez cleangang pokazuje również, że sprzątanie jest wciąż domeną kobiet. Aż 61,7% z nich odpowiedziało “sprzątam tylko ja” lub “sprzątam głównie ja”. Dla porównania w ten sam sposób odpowiedziało tylko 30,3% mężczyzn. W ciągu całego życia Polki poświęcają średnio około 13 399 godzin, co daje ponad półtora roku, podczas, gdy Polacy spędzają 10 445 godzin na sprzątaniu.
Nadrzędną zasadą w sprzątaniu jest zachowanie spokoju i przygotowanie planu działania, niezależnie czy porządki masz rozłożone na kilka dni czy wszystko musisz zrobić jednego dnia. Oto kilka rad, które pozwolą ci zapanować nad świątecznym sprzątaniem.
O CLEANGANG: Cleangang to nowa na polskim rynku marka, a jednocześnie społeczność, która chce zmienić postrzeganie sprzątania. Logo cleangang z dumą nosi ponad 450 produktów do czyszczenia, prania i zmywania. Dzięki nim dbanie o dom staje się łatwiejsze i szybsze, a ich wysoka skuteczność pozwala - w duchu zrównoważonego rozwoju - przedłużyć żywotność ubrań, butów, mebli i domowych sprzętów. Cleangang to nie tylko wysoka jakość w konkurencyjnej cenie, ale i nieszablonowe opakowania i unikalne, zaprojektowane w domach perfumeryjnych zapachy.