Według badania przeprowadzonego na zlecenie Klarny, wiodącego, globalnego banku detalicznego, dostawcę płatności oraz aplikację zakupową, aż 79 proc. Polaków odczuwa radość na myśl o świętach. Przyjemność sprawia nam przede wszystkim możliwość spędzenia czasu z rodziną (76 proc.) oraz kupowanie prezentów dla bliskich osób (33 proc.).
Jednocześnie dla 36 proc. Polaków kupowanie prezentów jest stresujące. Niepokój związany z obdarowywaniem innych może być związany z przekonaniem, że idealny upominek to taki, który będzie miał szczególne znaczenie dla drugiej osoby (71 proc.). Potwierdzają to też dane dotyczące czasu, który poświęcamy na znalezienie odpowiedniego prezentu – ponad połowa Polaków (51 proc.) z dużym wyprzedzeniem stara się zaplanować świąteczne zakupy, by wybrać odpowiednie przedmioty dla bliskich.
Jedynie 30 proc. Polaków twierdzi, że kocha wszystkie prezenty bez wyjątku, co pozostawia tych niezadowolonych w zdecydowanej większości. Najlepsze prezenty dostajemy od partnerów/partnerek (27%), najbardziej nietrafione od członków rodziny. Jeśli dostaniemy nietrafiony prezent, najczęściej zatrzymujemy go bez komentarza (41 proc.), 23 proc. z nas zdarza się udawać, że upominek bardzo im się podoba, aby nie ranić uczuć drugiej osoby, a 15 proc. przekazuje go później komuś innemu.
Najwięcej, bo aż 38 proc. Polaków chciałoby znaleźć pod choinką kosmetyki, a 34 proc przyznało, że ucieszyłoby się także z odzieży. Podobny odsetek respondentów marzy o biżuterii (32 proc.) i sprzęcie elektronicznym (33 proc.). 12 proc. z nas zamiast rzeczy materialnych wolałoby przeżyć coś wyjątkowego (doświadczenie, podróż), 8 proc. myśli o sprzęcie sportowym, a 5 proc.o rowerze lub samochodzie. Klarna z pomocą swojej aplikacji zakupowej ułatwia kupowanie trafionych prezentów.
Dzięki możliwości stworzenia listy życzeń i podzielenia się nią z innymi, możemy łatwo podpowiedzieć bliskim o czym marzymy i wskazać konkretne produkty wraz z linkami do sklepów, w których można je kupić. Ta funkcjonalność, tak jak korzystanie z apki Klarny, jest zupełnie bezpłatna, a listami można się dzielić nawet z osobami, które nie mają aplikacji. To taki nowoczesny list do Mikołaja dla dorosłych - mówi Agnieszka Jabłońska-Twaróg, która odpowiada za marketing Klarny w Polsce. - W tym roku Klarna poszła o krok dalej przenosząc listy do Świętego Mikołaja na większy format. Dzięki temu żartobliwie ujęte życzenia wybranych klientów Klarny - Karoliny, Weroniki i Anny - trafiły na city lighty i wiatę przystankową w ruchliwych miejscach w Warszawie - dodaje.
Po zeskanowaniu QR kodu z nośnika można również otworzyć listy życzeń utworzone w aplikacji.
Aktywację można oglądać do 12 grudnia. Podobne działania podejmowane są także we Francji (w Paryżu), we Włoszech (w Mediolanie i Rzymie), w Hiszpanii (Madryt) oraz w Portugalii (Lizbona).
Badania Klarna zostały przeprowadzone online we współpracy z agencją badawczą Dynata na reprezentatywnej grupie polskich konsumentów w wieku od 18 do 75 lat.
Przeczytaj również: