Czy Polacy lubią pomagać?

Polacy lubią pomagać poprzez drobne gesty, również za pośrednictwem firm organizujących zbiórki i fundusze.
Czy Polacy lubią pomagać?
fot. istock.com
04.10.2022
Katarzyna Lemanowicz

Zdanie wypowiedziane kiedyś przez Barbarę Bush – „Każdy ma coś, co może dać innym” – okazuje się być bliskie wielu Polakom. Wyniki ogólnopolskiego badania zrealizowanego w 2021 roku na zlecenie m.in. Fundacji WWF Polska i UNICEF Polska, pokazują, że aż trzy czwarte (76 proc.) mieszkańców kraju w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie angażowało się w działania dobroczynne[1]. Pomoc przybierała różne formy – od wsparcia finansowego potrzebujących, przez przekazanie darów rzeczowych po wolontariat. Osoby pomagające finansowo, często korzystały z pośrednictwa instytucji społecznych lub firm organizujących rozmaite akcje pomocy czy zbiórek.

Czy Polacy lubią pomagać?

Tradycja dobroczynności jest mocno obecna w firmie Putka, założonej przed 100 laty przez Władysława Putkę, a kierowanej obecnie przez czwarte pokolenie, któremu szczególnie bliska jest chęć prowadzenia działalności charytatywnej.
Idea pomagania przyszła mi i mojemu bratu do głowy kilkanaście lat temu. Mając zapewnione warunki do edukacji i dobrego startu w życie, uznaliśmy, że warto tym szczęściem podzielić się z innymi – opowiada Zuzanna Putka-Twardowska, dyrektor marketingu w firmie Putka. Wpadliśmy na pomył, aby stworzyć taką możliwość dla młodych, zdolnych ludzi, których sytuacja ekonomiczna powstrzymywała przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu studiów. Szukając sposobu, w jaki moglibyśmy dotrzeć do potrzebujących uczniów, trafiliśmy do fundacji im. Stefana Batorego. Pod patronatem tej organizacji założyliśmy Fundusz „Rozwiń Skrzydła”, którego celem jest pomaganie uzdolnionej młodzieży w rozwoju zainteresowań naukowych i pasji na wyższych studiach.
Fundusz przez 11 lat funkcjonowania zgromadził on niebagatelną kwotę 1,5 mln zł, która w formie miesięcznych stypendiów trafia rokrocznie do studentów zakwalifikowanych do programu. A jak wygląda gromadzenie środków? Za pomocą darowizn indywidualnych i wpłat 1% podatku dochodowego od osób fizycznych, ale przede wszystkim – cyklicznej akcji „Kanapka Dobra”. 50 gr ze sprzedaży każdej kanapki zostaje przekazane na Fundusz Stypendialny. W ten sposób kupujący, wybierając właśnie te kanapki z oferty, mogą poprzez tak drobny gest przyczynić się do realnego wsparcia dla studentów. 0d 2011 roku ze środków Funduszu skorzystało już około 500 stypendystów. W bieżącym roku akcja potrwa ona do 10 października.
Zobacz więcej: Grzyby mun, shiitake i shimeji. Czym różnią się od polskich podgrzybków i prawdziwków?
Jednym z założeń naszej akcji było pomóc młodym ludziom uwierzyć w siebie i zawalczyć o siebie, często wobec wątpliwości osób z najbliższego otoczenia. Teraz z radością obserwujemy efekty tej inicjatywy. Kandydaci, którzy dzięki dobrym wynikom w nauce i pasjom, zakwalifikowali się do naszego programu stypendialnego, już ukończyli lub kontynuują naukę na wymarzonych kierunkach, takich jak medycyna, informatyka, robotyka, kosmonautyka czy dyrygentura. Lubimy myśleć, że może któryś z „naszych” absolwentów dokona ważnego odkrycia albo zdobędzie prestiżową nagrodę naukową – mówi z uśmiechem Zuzanna Putka-Twardowska.
Dla Zuzanny i jej brata, Grzegorza, ważne jest też to, że stypendyści to konkretne osoby – Tomek, Kasia, Ania... Chcąc poznać ich osobiście, organizują co roku spotkania, na których młodzi ludzie, którym pomogli postawić pierwszy krok w lepszą przyszłość, opowiadają, jak rozwijają swoje pasje, często bardzo niecodzienne, ale też sami pomagają innym.
Zachęcam wszystkich do refleksji, że każdy z nas może być przysłowiowym „dzieckiem szczęścia”. Szczęścia, poprzez które należy rozumieć dom, kochającą rodzinę, pracę i którego małym „procentem” możemy podzielić się tymi, którzy mają mniej od nas – puentuje Zuzanna Putka-Twardowska.
 
„Kanapka Dobra” to niejedyna akcja firmy, która angażuje klientów do wspólnych działań pomocowych. W połowie października, odwiedzający piekarnie będą mieli okazję wsparcia ogólnopolskiej akcji walki z rakiem – #Pomacaj się. W tym czasie w piekarniach dostępne będą specjalnych ciastka w kształcie piersi, a 3 zł ze sprzedaży każdego z nich zostanie przekazane na walkę z nowotworami. Akcji patronuje Fundacja Kochasz Dopilnuj, promująca profilaktykę chorób nowotworowych.
Rodzina Putków podkreśla, że zaangażowanie i chęć niesienia pomocy, choćby wśród klientów piekarni, jest szczególnie cenne teraz – w czasie niestabilnej sytuacji na świecie, powodowanej pandemią czy wojną w Ukrainie. Oboje przyznają, że kontakt z ludźmi, którzy mają otwarte serca i chcą dzielić się z innymi, jest dla nich zastrzykiem energii do podejmowania kolejnych inicjatyw pomocowych.
 

Więcej informacji na temat działań pomocowych Putki znajduje się na stronach batory.orgkochasz-dopilnuj.org oraz putka.pl.

[1]: https://unicef.pl/co-robimy/aktualnosci/wiadomosci/zapoznaj-sie-z-raportem-dotyczacym-dobroczynnosci

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie