Już 84% z nas ma w swojej szafie ubrania rodzimych brandów i projektantów a 35% wprost deklaruje, że woli je od tych zagranicznych. Celem Klarny jest stać się partnerem wzrostu dla polskich marek modowych i pomagać im m.in. w wychodzeniu na rynki zagraniczne. Firma nawiązała właśnie współpracę z uznaną projektantką Anią Kuczyńską - by zwiększyć zasięg i dostępność jej kultowych produktów w Polsce i na innych rynkach m.in. w Europie.
W nowym raporcie Klarna, wiodący globalny bank detaliczny, dostawca usług płatniczych i aplikacja zakupowa, przygląda się zwyczajom i preferencjom zakupowym Polaków w 2022 r.
Zebrane dane pokazują, że kupując ubrania, buty i dodatki, Polacy przedkładają jakość nad ilość. Dla 72% Polaków najważniejszym kryterium podczas zakupu odzieży jest jakość, która, przynajmniej na poziomie deklaracji, jest ważniejsza od ceny (jedynie 40%. wskazań). Ankietowanym zależy na tym, by produkt długo im służył, czemu dają wyraz także w preferencjach fasonów: numer jeden to ponadczasowe klasyki (43%).
Co ważne, aż 65% Polaków kupując produkty modowe bierze pod uwagę praktyki danej marki związane ze zrównoważonym rozwojem (w tym pochodzenie materiałów) oraz jej politykę środowiskową. Co ciekawe, Polacy doceniają również minimalistyczne, przyjazne dla środowiska opakowania (48%) i oczekują jasnych i przejrzystych informacji na temat działania marek odzieżowych zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju (48% wskazań). Jednocześnie zdecydowana większość polskich klientów sklepów odzieżowych dokonała już zakupu rzeczy używanej (odpowiedziało tak 63 proc. badanych Polaków).
Przyjaciele i znajomi stanowią najważniejsze źródło zakupowych inspiracji Polaków. To oni, zdaniem 41% badanych bez względu na płeć, wiek i zarobki, zachęcają swoim wyglądem do sięgnięcia po nową modę i wypróbowanie nowych trendów. O ile garderobę podpatrujemy u znajomych, o tyle konkretnych ubrań szukamy już na własną rękę. Ścieżka zakupowa najczęściej zaczyna się w oficjalnych sklepach internetowych marek (53%), wyszukiwarkach typu Google (45%) i na platformach marketplace, np. Allegro (42%). 45 proc. Polskich kupujących przyznaje, że zdarza im się kupić produkt pod wpływem social mediów. Pod tym względem jesteśmy krajem numer jeden, wyprzedzając USA i Australię (40 proc) oraz Wielką Brytanię (32 proc.).
Ubrania rodzimych marek i projektantów ma w swojej szafie aż 84% badanych, a buty i akcesoria - 87% i to bez względu na wiek. Polskie marki preferuje ponad jedna trzecia badanych (35%), a największą estymą cieszą się one wśród Millenialsów (38%).
Polskie brandy modowe kojarzą się badanym przede wszystkim z wygodą. Wynika to zapewne z faktu, że najpopularniejsze z nich to sklepy sieciowe, oferujące głównie ubrania casual. Potwierdza to druga cecha najczęściej przypisywana w badaniu rodzimej “odzieżówce” - jej przystępność cenowa. Wskazało na nią 44% pytanych. Noszenie ubrań i dodatków polskich marek uważamy też za wyraz wsparcia lokalnych biznesów (41% odpowiedzi) przy czym tę wartość najczęściej podkreśla najstarsze pokolenie baby boomersów.
Oprócz butów (49% wskazań), w polskich sklepach odzieżowych zazwyczaj kupujemy płaszcze i kurtki oraz topy i T-shirty. Częściej buty polskich marek kupują mężczyźni (53% czyli o 9 punktów proc. więcej niż w przypadku kobiet). Płaszcze i kurtki polskich marek zdecydowanie częściej wybierają baby boomers, podobnie jak buty, ale już T-shirty i topy są domeną Gen Z (47% wskazań).
W swojej szafie Polacy najczęściej trzymają ubrania i dodatki marek CCC, Reserved i 4F. Co piąty heavy shopper (osoba kupująca modę co najmniej raz w tygodniu) deklaruje, że choć raz kupił produkt od niezależnych, uznanych polskich projektantów: Gosi Baczyńskiej, Paprockiego&Brzozowskiego, Ani Kuczyńskiej czy Macieja Zienia. Znajomość ich nazwisk oraz marek oscyluje w tej grupie wokół 50%.
Raport Klarny to bezcenne kompendium wiedzy o współczesnym kliencie polskich marek modowych. Wyłania się z niego obraz konsumenta mody w stylu praktycznego minimalisty. Kupuje on klasykę - bezpieczną, bo pasującą do większości posiadanych już elementów garderoby. Przy kwocie, jaką miesięcznie wydaje, to rozsądne. Deklaruje, że najważniejsza jest dla niego jakość, co dyskusyjne, zważywszy na jego budżet. Jednocześnie zależy mu, by kupowane przez niego ubrania i dodatki, były wyprodukowane zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, nawet jeśli nie jest to jego podstawowe kryterium przy zakupie. Jest też konsumenckim patriotą: wybiera polskie marki, by dokładać się do utrzymania miejsc pracy. Zależy mu, by być na czasie. Stąd od firm odzieżowych oczekuje innowacji - komentuje Michał Zaczyński, dziennikarz i ekspert rynku mody.
Elastyczne, nieoprocentowane opcje płatności dają konsumentom większą swobodę na zakupach, także tych ekskluzywnych
67% przebadanych przez Klarnę Polaków twierdzi, że byłoby bardziej pozytywnie nastawionych do kupowania w sklepie internetowym, gdyby umożliwił im otrzymanie zamówienia przed pobraniem za nie opłaty. Jednocześnie zdecydowana większość (93%) uważa, że sklep internetowy musi inwestować w nowe technologie, bo tylko tak może sprostać zmieniającym się oczekiwaniom konsumentów.
Polscy konsumenci mają apetyt na produkty wysokiej jakości i są skłonni inwestować w rzeczy ponadczasowe, a jednocześnie stają się bardziej świadomi w kwestii dotyczących zrównoważonego rozwoju. Ponadto, w czasie robienia zakupów poszukują nowych formatów i technologii - od wirtualnych zakupów, przez sesje zakupowe typu livestream, po alternatywne rozwiązania płatnicze na etapie checkoutu. To dla polskich marek odzieżowych niepowtarzalna okazja do wzrostu w tym obszarze, a Klarna chce być dla nich partnerem, dzięki któremu jak najlepiej wykorzystają tę rewolucję zakupową. Oferując klientom większą elastyczność w ich zakupach i zwiększając ich zaufanie do sprzedawców, możemy skutecznie wesprzeć polskie marki odzieżowe w rozwoju - także na arenie międzynarodowej - podkreśla Łukasz Dwulit, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Klarna w Polsce.
Przykładem realizacji tej strategii jest ogłoszona właśnie współpraca z Anią Kuczyńską, znaną w Polsce projektantką mody slow fashion. Klarna pomoże zwiększyć zasięg i dostępność produktów Ani Kuczyńskiej i w Polsce jak i za granicą - na 9 europejskich rynkach. Dzięki temu partnerstwu wielbiciele mody będą mieli większy wybór metod płatności, w tym oferowaną przez Klarnę opcję opłacenia zakupów w ciągu 30 dni, bez dodatkowych odsetek i kosztów (jeśli płatność zostanie zrealizowana terminowo).
Już 19% z nich uczestniczyło do tej pory w livestreamowych zakupach, co stawia ich na drugim miejscu - po Amerykanach - w grupie 12 państw objętych badaniem. Przy czym w przypadku polskich heavy shopperów odsetek ten wynosi aż 60%. Do livestreamu przyciąga ich zaangażowanie w czasie rzeczywistym (59%) i interaktywność (40% - gry, quizy, konkursy z nagrodami). Livestreamowy shopping jest też uważany za istotne źródło inspiracji i pomysłów (38%). Kupując modę Polacy chętnie korzystają również z innych nowinek technologicznych, takich jak wirtualne przymierzalnie (38%), wirtualni asystenci zakupów (25%) oraz doświadczenia AR/VR (13%).
Pełny raport jest dostępny pod LINKIEM.