Chcemy jakości, cenimy zrównoważony rozwój - czyli Polacy nowej generacji na zakupach!

Jak wynika z nowego raportu Klarny, Polacy coraz chętniej wybierają polskie marki modowe.
Chcemy jakości, cenimy zrównoważony rozwój - czyli Polacy nowej generacji na zakupach!
16.05.2022
Katarzyna Lemanowicz

Już 84% z nas ma w swojej szafie ubrania rodzimych brandów i projektantów a 35% wprost deklaruje, że woli je od tych zagranicznych. Celem Klarny jest stać się partnerem wzrostu dla polskich marek modowych i pomagać im m.in. w wychodzeniu na rynki zagraniczne. Firma nawiązała właśnie współpracę z uznaną projektantką Anią Kuczyńską - by zwiększyć zasięg i dostępność jej kultowych produktów w Polsce i na innych rynkach m.in. w Europie.

Jak Polacy robią zakupy?

W nowym raporcie Klarna, wiodący globalny bank detaliczny, dostawca usług płatniczych i aplikacja zakupowa, przygląda się zwyczajom i preferencjom zakupowym Polaków w 2022 r.

Zebrane dane pokazują, że kupując ubrania, buty i dodatki, Polacy przedkładają jakość nad ilość. Dla 72% Polaków najważniejszym kryterium podczas zakupu odzieży jest jakość, która, przynajmniej na poziomie deklaracji, jest ważniejsza od ceny (jedynie 40%. wskazań). Ankietowanym zależy na tym, by produkt długo im służył, czemu dają wyraz także w preferencjach fasonów: numer jeden to ponadczasowe klasyki (43%).

Co Polacy biorą pod uwagę podczas zakupów?

Co ważne, aż 65% Polaków kupując produkty modowe bierze pod uwagę praktyki danej marki związane ze zrównoważonym rozwojem (w tym pochodzenie materiałów) oraz jej politykę środowiskową. Co ciekawe, Polacy doceniają również minimalistyczne, przyjazne dla środowiska opakowania (48%) i oczekują jasnych i przejrzystych informacji na temat działania marek odzieżowych zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju (48% wskazań). Jednocześnie zdecydowana większość polskich klientów sklepów odzieżowych dokonała już zakupu rzeczy używanej (odpowiedziało tak 63 proc. badanych Polaków).

Przyjaciele i znajomi stanowią najważniejsze źródło zakupowych inspiracji Polaków. To oni, zdaniem 41% badanych bez względu na płeć, wiek i zarobki, zachęcają swoim wyglądem do sięgnięcia po nową modę i wypróbowanie nowych trendów. O ile garderobę podpatrujemy u znajomych, o tyle konkretnych ubrań szukamy już na własną rękę. Ścieżka zakupowa najczęściej zaczyna się w oficjalnych sklepach internetowych marek (53%), wyszukiwarkach typu Google (45%) i na platformach marketplace, np. Allegro (42%).  45 proc. Polskich kupujących przyznaje, że zdarza im się kupić produkt pod wpływem social mediów. Pod tym względem jesteśmy krajem numer jeden, wyprzedzając USA i Australię (40 proc) oraz Wielką Brytanię (32 proc.).

Coraz chętniej wybieramy polskie marki

Ubrania rodzimych marek i projektantów ma w swojej szafie aż 84% badanych, a buty i akcesoria - 87% i to bez względu na wiek. Polskie marki preferuje ponad jedna trzecia badanych (35%), a największą estymą cieszą się one wśród Millenialsów (38%).

Polskie brandy modowe kojarzą się badanym przede wszystkim z wygodą. Wynika to zapewne z faktu, że najpopularniejsze z nich to sklepy sieciowe, oferujące głównie ubrania casual. Potwierdza to druga cecha najczęściej przypisywana w badaniu  rodzimej “odzieżówce” - jej przystępność cenowa. Wskazało na nią 44% pytanych. Noszenie ubrań i dodatków polskich marek uważamy też za wyraz wsparcia lokalnych biznesów (41% odpowiedzi) przy czym tę wartość najczęściej podkreśla najstarsze pokolenie baby boomersów.

Oprócz butów (49% wskazań), w polskich sklepach odzieżowych zazwyczaj kupujemy płaszcze i kurtki oraz topy i T-shirty. Częściej buty polskich marek kupują mężczyźni (53% czyli o 9 punktów proc. więcej niż w przypadku kobiet). Płaszcze i kurtki polskich marek zdecydowanie częściej wybierają baby boomers, podobnie jak buty, ale już T-shirty i topy są domeną Gen Z (47% wskazań).

W swojej szafie Polacy najczęściej trzymają ubrania i dodatki marek CCC, Reserved i 4F. Co piąty heavy shopper (osoba kupująca modę co najmniej raz w tygodniu) deklaruje, że choć raz kupił produkt od niezależnych, uznanych polskich projektantów: Gosi Baczyńskiej, Paprockiego&Brzozowskiego, Ani Kuczyńskiej czy Macieja Zienia. Znajomość ich nazwisk oraz marek oscyluje w tej grupie wokół 50%.

Raport Klarny to bezcenne kompendium wiedzy o współczesnym kliencie polskich marek modowych. Wyłania się z niego obraz konsumenta mody w stylu praktycznego minimalisty. Kupuje on klasykę - bezpieczną, bo pasującą do większości posiadanych już elementów garderoby. Przy kwocie, jaką miesięcznie wydaje, to rozsądne. Deklaruje, że najważniejsza jest dla niego jakość, co dyskusyjne, zważywszy na jego budżet. Jednocześnie zależy mu, by kupowane przez niego ubrania i dodatki, były wyprodukowane zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, nawet jeśli nie jest to jego podstawowe kryterium przy zakupie. Jest też konsumenckim patriotą: wybiera polskie marki, by dokładać się do utrzymania miejsc pracy. Zależy mu, by być na czasie. Stąd od firm odzieżowych oczekuje innowacji - komentuje Michał Zaczyński, dziennikarz i ekspert rynku mody.

Elastyczne, nieoprocentowane opcje płatności dają konsumentom większą swobodę na zakupach, także tych ekskluzywnych

67% przebadanych przez Klarnę Polaków twierdzi, że byłoby bardziej pozytywnie nastawionych do kupowania w sklepie internetowym, gdyby umożliwił im otrzymanie zamówienia przed pobraniem za nie opłaty. Jednocześnie zdecydowana większość (93%) uważa, że sklep internetowy musi inwestować w nowe technologie, bo tylko tak może sprostać zmieniającym się oczekiwaniom konsumentów.

Polscy konsumenci mają apetyt na produkty wysokiej jakości i są skłonni inwestować w rzeczy ponadczasowe, a jednocześnie stają się bardziej świadomi w kwestii dotyczących zrównoważonego rozwoju. Ponadto, w czasie robienia zakupów poszukują nowych formatów i technologii - od wirtualnych zakupów, przez sesje zakupowe typu livestream, po alternatywne rozwiązania płatnicze na etapie checkoutu. To dla polskich marek odzieżowych niepowtarzalna okazja do wzrostu w tym obszarze, a Klarna chce być dla nich partnerem, dzięki któremu jak najlepiej wykorzystają tę rewolucję zakupową. Oferując klientom większą elastyczność w ich zakupach i zwiększając ich zaufanie do sprzedawców, możemy skutecznie wesprzeć polskie marki odzieżowe w rozwoju - także na arenie międzynarodowej - podkreśla Łukasz Dwulit, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Klarna w Polsce.

Przykładem realizacji tej strategii jest ogłoszona właśnie współpraca z Anią Kuczyńską, znaną w Polsce projektantką mody slow fashion. Klarna pomoże zwiększyć zasięg i dostępność produktów Ani Kuczyńskiej i w Polsce jak i za granicą - na 9 europejskich rynkach. Dzięki temu partnerstwu wielbiciele mody będą mieli większy wybór metod płatności, w tym oferowaną przez Klarnę opcję opłacenia zakupów w ciągu 30 dni, bez dodatkowych odsetek i kosztów (jeśli płatność zostanie zrealizowana terminowo).

Najważniejsze wnioski z raportu Klarny

  • Duże zainteresowanie polskich konsumentów markami krajowymi. Ponad 4 na 5 (84%) z nich posiada w szafie produkty polskich marek. To wspólna cecha dla wszystkich pokoleń Polaków. Dla ponad 3 na 10 (35%) kupujących to, że kupuje od polskiej marki odzieżowej ma znaczenie, a w ich ocenie wygoda (56%) i przystępna cena (44%) są kluczowymi cechami polskiego designu.
  • Przyjaciele/znajomi i social media stanowią najważniejsze źródło zakupowych inspiracji Polaków. Zdaniem 41% badanych, bez względu na płeć, wiek i zarobki, to przyjaciele i znajomi zachęcają do sięgnięcia po nowości modowe i wypróbowanie nowych trendów. W tym samym czasie u heavy shoppers (kupujący produkty z kategorii moda przynajmniej raz w tygodniu), głównym źródłem inspiracji są social media (56% wskazań) takie jak TikTok, Instagram czy Youtube.
  • Ścieżka zakupowa zaczyna się online. Kanały online są najchętniej wybieranym sposobem wyszukiwania produktów - ponad 2 na 5 osób (45%) poszukuje produktów do kupienia za pośrednictwem wyszukiwarek internetowych, a w dalszej kolejności za pośrednictwem platform takich jak Amazon, Allegro, eBay (42%). Kupując, Polscy preferują tradycyjne urządzenia - 3 na 5 (63%) podczas zakupów online korzysta z komputera. Większość zamawia paczki do automatów paczkowych (72%).
  • Media społecznościowe sprzyjają odkrywaniu produktów i podejmowaniu decyzji o zakupie, zwłaszcza wśród młodszych pokoleń. Prawie jeden na dwóch (45%) kupujących artykuły modowe Polaków dokonał zakupu produktu po tym, jak zobaczył go w mediach społecznościowych, przy czym odsetek ten jest wyższy w młodszych grupach wiekowych (pokolenie Z: 66%, millenialsi: 58%). Aż blisko połowa (45%) przyznaje, że zdarza im się dokonać zakupu bezpośrednio z platformy social mediowej. Facebook jest najpopularniejszym kanałem społecznościowym, zakupów dokonuje na nim 68% ankietowanych. Wyjątkiem są tu osoby z pokolenia Z, które preferują Instagram (50% odpowiedzi).
  • Polscy konsumenci mody poszukują innowacyjnych rozwiązań w zakresie zakupów online.

Już 19% z nich uczestniczyło do tej pory w livestreamowych zakupach, co stawia ich na drugim miejscu - po Amerykanach - w grupie 12 państw objętych badaniem. Przy czym w przypadku polskich heavy shopperów odsetek ten wynosi aż 60%. Do livestreamu przyciąga ich zaangażowanie w czasie rzeczywistym (59%) i interaktywność (40% - gry, quizy, konkursy z nagrodami). Livestreamowy shopping jest też uważany za istotne źródło inspiracji i pomysłów (38%). Kupując modę Polacy chętnie korzystają również z innych nowinek technologicznych, takich jak wirtualne przymierzalnie (38%), wirtualni asystenci zakupów (25%) oraz doświadczenia AR/VR (13%).

  • Polscy konsumenci mody szukają opcji płatności w wersji smart. Podczas gdy 1 na 2 kupujących korzysta obecnie z kart debetowych/kredytowych podczas zakupów online, dwie trzecie Polaków (67%) chętniej kupowałoby produkty online, gdyby miało możliwość odroczenia płatności za zakup, przy użyciu dostępnych i elastycznych opcji płatności.
  • Zrównoważony rozwój ma fundamentalne znaczenie. Aż 65% kupujących modę bierze pod uwagę praktyki marki w zakresie zrównoważonego rozwoju (w tym te dotyczące zrównoważonych materiałów) i politykę środowiskową przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Odsetek ten rośnie w przypadku osób kupujących modę raz w tygodniu (87%). Polscy konsumenci mody cenią sobie także minimalistyczne, przyjazne dla środowiska opakowania (48%) i poszukują przejrzystości w zakresie działań proekologicznych marek odzieżowych (48%). Jednocześnie, zdecydowana większość polskich klientów sklepów odzieżowych dokonała już zakupu używanego produktu (63%), zwłaszcza wśród pokolenia Z (72%) i Millenialsów (69%).
  • Różnorodność i inkluzywność w sferze mody mają kluczowe znaczenie. 31% polskich konsumentów mody uważa, że osoby plus size powinny być lepiej reprezentowane w branży. Za większym docenieniem osób w wieku powyżej 55 lat jest 28% respondentów.

Pełny raport jest dostępny pod LINKIEM.

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie