Co zrobić, żeby w końcu dobrze się wyspać?

Najpierw trzeba wyjść z łóżka…
Co zrobić, żeby w końcu dobrze się wyspać?
fot. istock.com
14.04.2021
Dominika Stanisławska

Z tego artykułu dowiesz się m.in.

  • jakie czynniki wspomagają zasypianie;
  • czego nie robić, aby sen był lepszy.

Spokojny sen w ciągu ostatniego roku stał się jeszcze trudniejszy do osiągnięcia niż przed COVID-19. W jaki sposób, w końcu, dobrze się wyspać?
Zobacz więcej: 
Jakie błędy popełniamy, gdy mamy problem z bezsennością?

Co robić, aby rano wstać wypoczętym?

#1 Unikaj pracy w łóżku

Środowisko wpływa na około 25 procent jakości snu. To wyjaśnia, dlaczego, gdy zaciera się granica między biurem a sypialnią, wielu doświadcza niedostatecznego snu. Trzeba wyznaczyć solidne granice. Sypialnia powinna być przeznaczona wyłącznie do snu, seksu i chorowanie. Jeśli zaczynasz dzień pracy pod kołdrą, lepiej pościel swoje łóżko, gdy tylko wstaniesz. Będzie mniej prawdopodobne, że zrobisz z niego miejsce do pracy.
Będzie mniej prawdopodobne, że zrobisz z niego miejsce do pracy.
fot. istock.com

#2 Odstaw kawę i alkohol

Jeśli pijesz kawę po godzinie 14, połowa kofeiny jest nadal w twoim organizmie o 22:00, więc mądrze zaplanuj spożycie. Napój przed snem może wywołać senność, ale alkohol niweluje głębokie fazy snu. Nie pij piwa przed snem, bo potem w środku nocy obudzisz się na szklankę wody.

#3 Zasada 20/20/20

Podziel godzinę przed snem na trzy części po 20 minut. Pierwsza, to odpowiedź na ostatniego e-maila lub zrobienie innej niezbędnej rzeczy. Druga to przygotowanie się do snu i higiena. Trzecia część to relaks lub medytacja przed ostatecznym zaśnięciem. 

#4 Brązowy hałas

Niespójne odgłosy, takie jak głośny telewizor lub chrapiący partner, mogą wybudzać ze snu i utrudniać zasypianie. Uważa się, że dźwięki o niskiej częstotliwości, takie jak płynąca rzeka, bardziej sprzyjają zasypianiu niż biały szum, taki jak radio czy telewizja. Wykazano, że pomagają zrelaksować umysł. Monotonne dźwięki zawsze kojarzą się z bezpieczeństwem.

#5 Nie rób drzemek

Lekki, przerywany sen nie sprawi, że poczujesz się wypoczęty. W rzeczywistości działa odwrotnie jest odwrotnie. Lepiej ustawić budzik na określoną godzinę pobudki i zmusić się do wstawania z łóżka. Jeśli bardzo nie lubisz porannego wstawania, to umieść telefon daleko od łóżka, aby nie wyłączać budzika w półśnie.
Zobacz więcej: 
Jak wyciszyć dziecko przed snem?

#7 Wpuść światło do pokoju

Rolety zaciemniające ułatwiają zasypianie, ale blokują poranne światło słoneczne, które sygnalizuje mózgowi, że czas się obudzić. Powinniśmy zasypiać w ciemności i budzić się w naturalnym świetle słonecznym, ponieważ światło zmienia nasz cykl melatoniny. Zamiast polegać na roletach okiennych, spróbuj użyć jedwabnej maski na oczy. W ten sposób możesz osłonić niechciane światło w nocy, a rano obudzić się w naturalnym świetle.

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie