Jak przerwać cyfrowe uzależnienie?

Udać się do specjalisty czy spróbować samodzielnie?
Jak przerwać cyfrowe uzależnienie?
fot. istock.com
19.02.2021
Dominika Stanisławska

Ile razy złapałaś swoje dziecko na tym, że mówisz, a ono przewija media społecznościowe? Ile razy sama czytałaś e-maile, gdy akurat twój partner coś do ciebie mówił? Ile chwil prawdziwego życia ucieka nam przez nasze uzależnienie od telefonu i social mediów? Największą wadą siedzenia i patrzenia się w ekran jest marnowanie czasu, który można poświęcić na dzieci lub znajomych. Jak samodzielnie poradzić sobie uzależnieniem od telefonu?
Zobacz więcej: 
Nastolatki dążą do nieralnego wyglądu. Wszystko przez social media?

Proste sposoby na ograniczenie spędzania czasu przed telefonem

#1 Daj sobie czas i przestrzeń

To niesamowite, że potrafimy bezmyślnie podnieść telefon i zacząć przeglądać to, co dzieje się w Internecie. Nie zastanawiamy się po co to robimy, czy naprawdę jesteśmy ciekawi tego, czy ktoś dodał nowe zdjęcie - po prostu sięgamy po telefon. To, co można zrobić, to posortować karty w telefonie. Gdy odpalamy ekran, nie rzucają nam się w oczy wszystkie media społecznościowe, dlatego łatwiej nam go odłożyć. Jeśli chcemy zobaczyć, czy ktoś dodał nowe zdjęcie, trzeba wykonać dodatkową pracę w postaci przewinięcia kart.
Jeśli chcemy zobaczyć, czy ktoś dodał nowe zdjęcie, trzeba wykonać dodatkową pracę w postaci przewinięcia kart.
fot. istock.com

#2 Zrób przerwę dla rodziny

Czasami odpisywanie na e-maile czy SMS-y ma związek z naszą pracą nawet po pracy. Jednak zdarza się to bardzo rzadko. Wycisz swój telefon i schowaj do szuflady w innym pokoju, aby nie kusiło cię podchodzenie do niego. Świadomość, że przebywa się z bliskimi osobami i daje im się coś najcenniejszego - swój czas, od razu wprawia w dobry nastrój. Zadeklaruj, że między 18 a 20 nie odbierasz telefonów i nie odpisujesz na wiadomości, chyba że naprawdę musisz.

#3 Nie śpij z telefonem pod poduszką

Używanie telefonu jako budzika to nie jest najlepszy pomysł. Po przebudzeniu zaczynasz sprawdzać, co wydarzyło się w ciągu nocy - często okazuje się, że zupełnie nic. Zainwestuj w tradycyjny budzik, a telefon trzymaj w innym pomieszczeniu, aby nie kusiło cię ciągłe zerkanie na niego.
Zobacz więcej: 
Rodzice kładą dzieci wcześniej spać, aby móc oglądać telewizję

#4 Rób przerwy rano i wieczorem

Zanim rano sięgniesz po telefon wstań, zjedz coś, zrób poranną toaletę. Co najmniej 15 minut po przebudzeniu nie sięgaj po telefon, aby nie wpaść w rutynę siedzenia i przeglądania mediów społecznościowych. To samo wieczorem - co najmniej 15 minut przed położeniem się do łóżka odłóż telefon, aby móc się wyciszyć.

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie