Słowacki oddział Ikea staje w obronie kobiet na całym świecie!

Horror, który codziennie dotyka miliony kobiet.
Słowacki oddział Ikea staje w obronie kobiet na całym świecie!
fot. facebook.com/IKEABratislava
27.11.2020
Dominika Stanisławska

Słowacki oddział Ikea postanowił poruszyć temat przemocy domowej. Chociaż pierwotnie kampania skierowana była do Słowaków, to szybko zyskała uznanie na całym świecie, bo na całym świecie codziennie miliony kobiet doświadczają przemocy domowej ze strony swoich partnerów. Często też nie wiedzą, do kogo udać się pomoc.
Zobacz więcej: Pandemia przemocy - bo przemoc jest jak wirus...

„Każdy dom powinien być bezpiecznym miejscem”

Najnowszą kampanię Ikea ciężko nazwać zwykłą reklamą. Tak wielki gracz, który od lat wyposaża domy wielu milionów ludzi na całym świecie postanowił odnieść się do tematu przemocy domowej. Najnowsze dzieło twórców dalekie jest od sielankowego obrazka, jaki często reprezentuje marka. Otóż mamy kobietę, która od początku zachowuje się niecodziennie. Stłuczona szklanka nie robi na niej wrażenia chociaż nikogo nie ma w pobliżu. Mogłoby się wydawać, że to jakieś demony, z którymi owa kobieta jest oswojona. Po części tak jest. Jak się później okazuje, demonem jest partner, który regularnie stosuje przemoc wobec niej. Na filmie widać nie tylko tą fizyczną, ale też ekonomiczną i psychiczną. Kampania utrzymana jest w klimacie typowym dla horrorów. Przygaszone światła, niespokojna muzyka i dynamiczny montaż w najbardziej brutalnych momentach przyprawiają widza o ciarki na plecach, a do oczu cisną się łzy, bo chociaż jest to tylko film, to pokazuje brutalną prawdę.

Przemoc wobec Słowaczek ma się dobrze. W Polsce nie jest lepiej...

Prawie co druga kobieta doświadczyła przemocy. W dorosłym życiu 23% kobiet na Słowacji doświadczyło przemocy fizycznej lub seksualnej ze strony partnera. Dane pochodzą z Ogólnoeuropejskiego badania dotyczącego przemocy wobec kobiet przeprowadzonego przez Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej FRA w 2014 r. Chociaż było to 6 lat temu, to można się spodziewać, że przemoc wobec Słowaczek ma się dobrze, a pandemia tylko pogorszyła sytuację - podobnie jak w Polsce. Według statystyk policyjnych w 2019 roku przemocy domowej doświadczyło 88 tysięcy osób, z czego aż 65 tys. stanowiły kobiety. Są to dane za 2019 rok, więc można się spodziewać, że w 2020 roku jest jeszcze gorzej.
Zobacz więcej: Koniec ubóstwa menstruacyjnego w Szkocji! A co z Polską?

Ikea nie od dziś znana jest ze swojego dosadnego zwracania uwagi na tematy społeczne. Wystarczy przypomnieć sobie świąteczną reklamę Ikea z 2018 roku. Kiedy to rodziny spotykały się przy świątecznym stole, ale tak naprawdę niewiele o sobie wiedzieli. Kampania była nakręcona w stylu gry „zgaduj-zgadula”.

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie