Naucz dziecko pić wodę! 5 smacznych i zdrowych rozwiązań

Czy wiesz, że w młodym wieku dziecko potrzebuje około 750 ml wody dziennie?
Naucz dziecko pić wodę! 5 smacznych i zdrowych rozwiązań
14.07.2022
Katarzyna Lemanowicz

To około 5 pełnych szklanek. Jest ona jednym z najważniejszych dóbr natury, które maluch powinien spożywać codziennie dla poprawnego rozwoju. Doskonale gasi pragnienie przy neutralnym smaku i braku kalorii. W jaki sposób można skutecznie zachęcić dziecko do picia wody? Przedstawiamy kilka najprostszych i smacznych pomysłów, które pokochają najmłodsi.

Dlaczego dzieci powinny pić wodę?

Wiola Lis, specjalistka z internetowego ekocentrum Arkana Smaku, zdradza: „Woda nie tylko skuteczne wspomaga rozwój mięśni, pomaga również w optymalnym funkcjonowaniu ośrodkowego układu nerwowego, w tym także i mózgu! Wielu rodziców żyje w przekonaniu, że woda zawarta w słodzonych napojach czy mleku wystarczy do wypełnienia dziennego zapotrzebowania malucha. Nie jest to prawda. I chociaż idealna ilość płynów, jaką powinno spożywać dziecko, jest niejasna, pediatrzy na całym świecie zgadzają się, że wiek od 1 do 3 lat to idealny czas na zaszczepienie u dzieci nawyku picia wody".

Jakie jest zalecane dzienne spożycie wody dla małych dzieci? Amerykański resort odpowiedzialny za politykę rolną i żywnościową USDA zaleca dzieciom w wieku od 1 do 3 lat wypijanie około pięciu i pół szklanki wody dziennie. Do tego wlicza się różnorodne napoje, takie jak mleko i naturalne, świeżo wyciskane soki, a także wodę zawartą w pożywieniu.

Zapotrzebowanie na wodę wśród naszych dzieci różni się w zależności od klimatu i aktywności fizycznej. W trakcie upałów dzieci narażone są na odwodnienie. Nie pocą się jak dorośli, więc ochłodzenie organizmu wymaga czasu. Mogą potrzebować więc dodatkowych płynów, aby uniknąć wyczerpania i odwodnienia.

Podobnie gdy jest zbyt zimno — sucha pogoda na zewnątrz może powodować pocenie się i odwodnienie najmłodszych. Maluchy aktywne fizycznie także potrzebują odpowiedniego nawodnienia. Gdy są spragnione, zalecane jest podawanie małej szklanki wody (do 100 ml) co pół godziny. Jeśli dziecko jest przeziębione, również należy zachęcać je do picia dużych ilości wody — zwłaszcza gdy choruje na biegunkę lub wymioty.

Jakie jedzenie zawiera duże ilości wody?

Oczywiście sama woda jest najlepszą opcją nawadniania, a przyzwyczajenie do jej picia od młodego wieku zapewni stabilny i bezpieczny rozwój. Małe dzieci przyzwyczajone do picia przetworzonych soków i napojów gazowanych często w wieku dorosłym nie piją wody.

Jakie inne źródła mogą pomóc w zapewnieniu wystarczającego poziomu nawodnienia? Świetnie sprawdzają się dedykowane dzieciom elektrolity. Najczęściej występują one pod postacią rozpuszczalnego w wodzie proszku o ciekawym smaku — jagodowym, bananowym czy truskawkowym. Nie tylko zachęcają one do picia, ale też dbają o prawidłową gospodarkę kwasowo-zasadową oraz wodną-elektrolitową w małym organizmie.

Warzywa i owoce to kompleks niezbędnych dla rozwoju witamin i minerałów. Nie zawsze pamiętamy, że i one dostarczają nam wodę! Wiola Lis z ekobazaru Arkana Smaku zaznacza: „Owoce takie jak melon, arbuz i truskawki zawierają 90-99% wody. Podobnie warzywa, takie jak sałata, kapusta i szpinak. Z kolei uwielbiane przez dzieci słodycze zawierają jej tylko 20-29%”. Z pomocą przychodzą nam nie tylko owocowe sałatki, ale również zupy czy letnie chłodniki, doskonałe na upały.

5 zdrowych sposobów na zachęcenie dziecka do picia wody

Jeśli chodzi o zachęcenie dzieci do picia wody, obowiązuje tu złota zasada rodzicielstwa: praktykuj to, co głosisz! Dzieci łatwo akceptują rzeczy, kiedy dajemy im przykład. Dlatego musimy pamiętać, aby samemu powiedzieć „tak” zwykłej wodzie, ograniczając przy tym słodkie i gazowane napoje.

Wprowadź element zabawy i estetyki

Wlej wodę do kolorowych butelek i szklanek. Dobrym pomysłem jest również popijanie wody z ekologicznych rurek lub kubków z ulubionymi postaciami z kreskówek Twojego dziecka. Oprócz tego w okresie letnim można urozmaicić picie wody, dodając do niej kostki lodu. Wiele dostępnych foremek nada im zabawny kształt, a sam lód pod nadzorem rodzica będzie bezpieczny.

Zapewnij łatwy dostęp do wody 

Trzymaj butelki z wodą w domu, zwłaszcza w sypialni i salonie. Małe dzieci są bardzo zajęte i zwykle ignorują pragnienie. Umieszczenie butelki wody w pobliżu dziecka sygnalizuje, że powinno mieć na uwadze swój dobrostan, gdy jest spragnione. Warto w tym momencie nauczyć maluszka, że zły stan, jakim jest pragnienie, znika tylko dzięki częstemu piciu wody. Na spacery polecane są z kolei ekologiczne butelki na wodę czy kubki niekapki.

Zdobądź się na bycie przykładem 

Około 3. roku życia dzieci odkrywają moc słowa „nie”, sprzeciwiając się w wielu kwestiach. Aby ten moment był do przejścia dla Twojego dziecka i dla Ciebie, spróbuj zachęcić je do picia wody poprzez bycie przykładem. Jest to wiek, w którym maluch bardzo chce być taki jak Ty. Obserwuje, naśladuje. Jeśli zobaczy, że pijesz szklankę wody o dowolnej porze dnia, może naturalnie robić to samo.

Śpiewaj i rymuj

Twoje dziecko jest przepełnione bogatą wyobraźnią. Rymowanki to sztuczki, które często mogą je zachwycić. Dobrze jest więc znaleźć zabawę, która będzie powiązana z piciem wody. Przykładem może być rodzinna wyliczanka czy piosenki o nawadnianiu się.

Proponuj regularne picie wody

Jeśli Twoje dziecko odmawia picia wody, która oferowana jest mu podczas lub po posiłku, nie panikuj. Najważniejsze jest to, aby wypiło ją w ciągu dnia. Nie wahaj się przypominać mu o różnych porach, np. po zabawie, gdy budzi się lub wieczorem, przed snem, że w tym momencie ważne jest napicie się wody. Jeśli dziecko nie umyło jeszcze zębów, warto dodać do szklanki ulubiony owoc. Pływające owoce bez wątpienia zwrócą uwagę dziecka na smakowity i zdrowy napój.

Czego nie robić?

Ucząc dziecko picia wody, nie możemy zachęcać go do picia kawy czy innych płynów zawierających kofeinę. Jako rodzice powinniśmy mieć świadomość, że kofeina nie jest odpowiednia dla dzieci. Podobnie napoje z dużą ilością cukru stwarzają zagrożenie dla ich zdrowia.

Wiola Lis z ekocentrum Arkana Smaku uzupełnia: „Zamiast czarnej, dosładzanej herbaty po 6. miesiącu życia świetnie sprawdzą się zioła. Najmłodszym poleca się pokrzywę, czystek, melisę, miętę, dziką różę, malinę, rumianek czy kwiat lipy”.

Zatem pijmy wodę na zdrowie!

Polecane wideo

Komentarze (1)
Ocena: 5 / 5
Asia (Ocena: 5) 18.07.2022 12:40
Samej wody synek pić nie chciał, ale jak zaczęłam dodawać do mineralnej cisowianki cytrynę to znacznie chętniej po nią sięga.
odpowiedz
Polecane dla Ciebie