Jak mniej krzyczeć na dziecko? Są na to sposoby!

Naucz się lepszych metod rozwiązywania problemów.
Jak mniej krzyczeć na dziecko? Są na to sposoby!
fot. istock.com
02.04.2021
Katarzyna Lemanowicz

Z artykułu dowiesz się:

  • jak mniej krzyczeć na dziecko;
  • jak być bardziej cierpliwą;
  • jak rozpoznać zbliżający się gniew.

Metod wychowawczych nie brakuje. Niestety wiele z nich, choć jest powszechnie stosowana, po prostu nie działa. Ciężko sobie wyobrazić, by nie podnosić głosu na dziecko w sytuacji, gdy bardzo się przestraszyłaś o jego bezpieczeństwo. Tymczasem nie dość, że maluch i tak nie słucha (co pewnie zauważyłaś), to dodatkowo pokazujesz brak opanowania.

Jak mniej krzyczeć na dziecko?

Brak powściągliwości u rodzica może skutkować brakiem zaufania ze strony dziecka. Upokorzone dziecko traci także wiarę w siebie. Do tego wszystkiego pokazujemy dziecku, że najlepszą metodą radzenia sobie z emocjami jest krzyk. Chciałbyś, by twoje dziecko rzucało się na ziemię i krzyczało? Jasne, że nie! Więc musisz nauczyć siebie (i dziecko) lepszych metod rozwiązywania problemów.

wychowanie
fot. istock.com

#1 Rozpoznaj sygnały nadchodzącego gniewu

Warto zrozumieć, że wybuch złości to tylko jedna z opcji. Choć występuje u ciebie automatycznie, jesteś w stanie go przewidzieć, a z czasem nawet możesz jemu zapobiec. Nie jest to łatwe, warto więc zacząć od obserwacji samego siebie. Przed wybuchem złości twoje ciało daje znaki, że jesteś poddenerwowana np. zaciskanie pięści, przygryzanie warg, pocenie się. Zwróć uwagę, jak wygląda to u ciebie. Gdy będziesz w stanie zidentyfikować sygnały, że się coś dzieje będziesz również w stanie podjąć działania prewencyjne.

wychowanie
fot. istock.com

#2 Miej plan i zrób krok w tył

Zanim dojdzie do kolejnej sytuacji, gdy stracisz nad sobą panowanie pomyśl, co możesz zrobić inaczej. Gdy czujesz się poddenerwowana musisz wyhamować, znajdź swój własny sposób. Może to będzie licznie do 10, możesz się też napić zimnej wody. Wypróbuj ćwiczenia oddechowe. Bardzo głębokie oddechy fizycznie nie pozwalają na krzyczenie. Czy wiesz, że patrzenie dziecku głęboko w oczy ma uspokajające działanie? Wielu rodziców po prostu wychodzi do drugiego pokoju. Pamiętaj jednak, że najważniejsze jest bezpieczeństwo dziecka, jeśli ma zostać samo.

Zobacz więcej: Jak przekonać malucha do nowego partnera mamy?

Koniecznie całą sytuację omów z dzieckiem, gdy się już uspokoisz.

wychowanie
fot. istock.com

#3 Bez krzyku

Dziecko zazwyczaj nie rozumie tego, co chcesz powiedzieć krzycząc. Pamiętaj, by znaleźć siłę i czas, aby wytłumaczyć dziecku swoje emocje i zaistniałą sytuację. Jeśli nie od razu to zrób to, gdy emocje opadną. Czy wiesz, że mówienie wolno i półszeptem jest bardziej sugestywne dla dziecka niż krzyk? Sprawdza się to szczególnie w sytuacji, gdy samo dziecko jest pobudzone. Maluch, by usłyszeć twój szept, musi się samo uspokoić.

wychowanie
fot. istock.com

#4 Mniej się przejmuj

Warto ćwiczyć to ze swoimi dziećmi każdego dnia. Złość jest emocją taką, jak każda inna i  każdy z nas ma do niej prawo. Zarówno my, jak i nasze dzieci powinniśmy się uczyć radzenia sobie również z trudnymi emocjami. Często to, na co się najbardziej złościmy, nie jest tego warte. Jeśli dojedzie już do wybuchu, zastanów się, co tak naprawdę cię zdenerwowało. Zazwyczaj irytacja jest wywołana nie tylko zachowaniem dziecka, ale przemęczeniem czy innymi problemami. Dzięki trafnej ocenie przyczyny złości, będzie nam łatwej pokonać chęć krzyczenia.

Zobacz więcej: Matki z pokolenia millenialsów: Jakie są?

#5 Ustal reguły

Jeśli jakieś zachowanie jest nagminne i szczególnie ciebie drażni, ustal z dzieckiem zasady. Także ustal konsekwencje, jakie dotkną dziecko za nieprzestrzeganie reguł.

#6 Wczuj się w sytuację dziecka

Często zapominamy w gniewie, że nasze dziecko jest tylko dzieckiem. Zanim krzykniesz kolejny raz, zastanów się, ile lat ma twoje dziecko i czy przypadkiem nie oczekujesz od niego zbyt dojrzałego zachowania. Miej świadomość, że dziecko nie robi ci na złość. Ono też uczy się siebie, swoich emocji, uczuć. Warto także zaznaczyć, że często skupiając się na swoich potrzebach zapominamy, że dzieci mają także swoje. Niestety dziecko nie zawsze potrafi w jasny sposób zakomunikować, że jest zmęczone czy głodne i okazuje to w sposób, który może cię denerwować.

#7 Zadbaj o siebie

Dobre samopoczucie jest niezwykle ważne dla równowagi psychicznej. Zadbaj o dobry sen i zdrowe odżywianie. Pamiętaj też, że nikt z nas nie jest doskonałym rodzicem, ale czasem warto zmniejszyć wymagania względem siebie i dziecka. Czasem "niezauważenie" pewnej sytuacji jest zdrowsze dla wszystkich niż krzyczenie. Jeśli czujesz, że sobie nie radzisz poproś współmałżonka, dziadków, przyjaciółkę o pomoc w opiece nad dzieckiem i zrób coś tylko dla siebie.

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie