Jak mówić, by dziecko słuchało?

Okazuje się, że jest zupełnie inaczej, niż mogłoby nam się wydawać.
Jak mówić, by dziecko słuchało?
fot. istock.com
14.04.2021
Katarzyna Lemanowicz

Z artykułu dowiesz się:

  • jak rozmawiać z dzieckiem;
  • jak rozmawiać z dzieckiem, żeby słuchało;
  • jak mądrze wychować dziecko.

Rodzice i nauczyciele każdego dnia walczą z dziećmi. Bo jak inaczej nazwać nieustanne zwracanie uwagi, by dziecko zrobiło to lub tamto? Nowe badania pokazują, że dzieci nie można winić za to, że nie słuchają rodziców. Okazuje się, że to nie niechęć dziecka do słuchania dorosłych jest problemem, ale rzecz w tym, że dziecko nie jest po prostu tego w stanie zrobić. Dlaczego? Dzieje się tak, gdyż mózg dziecka działa inaczej niż mózg dorosłego i nie jest w stanie przyswoić informacji w ten sam sposób.

Jak mówić, by dziecko słuchało?

Naukowcy z Ohio State University przyjrzeli się dorosłym i dzieciom i ich umiejętności skupiania się na szczegółach. 69 uczestników podzielono grupę dorosłych - 35. osób i 34. dzieci 4- i 5- latków. Każda z grup dostała dokładnie to samo zadanie, najpierw wszyscy zostali poproszeni o obejrzenie serii obrazów o różnych kształtach i kolorach. Uczestnicy mieli się skupić na jednym konkretnym kształcie. Drugie zadanie dotyczyło szeregu rysunków przedstawiających zwierzęta. Ponownie uczestnicy zostali poproszeni o skupienie się na jednym aspekcie rysunku, w tym przypadku mieli odnaleźć X lub O na ciele zwierząt.

Dorośli okazali się znacznie lepsi podczas wykonywanych zadań, czyli byli w stanie lepiej się skupić na zmianach kształtu lub odnaleźć X lub O. Ale okazało się, że dzieci były bardziej spostrzegawcze w przypadku zmian, które miały miejsce, ale nikt nie prosił o skoncentrowanie się na nich, np. lepiej pamiętały, jaki dane zwierzę miało kształt ogona. Było to w stanie zrobić aż 77% dzieci, podczas gdy wśród dorosłych udało się to tylko 59%.

wychowanie
fot. istock.com

- Chodzi o to, że dzieci nie skupiają uwagi tak dobrze, jak dorośli, nawet jeśli są o to poproszone - mówi koordynator badania Vladimir Sloutsky. - Ale ostatecznie zwracają uwagę na więcej rzeczy i więcej pamiętają.

Autorzy badania doszli do wniosku, że dorośli latami doskonalili zdolność do selektywnego przyswajania informacji. Jest to bardzo przydatne np. podczas długiej rozmowy, zapamiętuje tylko najważniejsze aspekty. Ale mózg dziecka jest bardziej chłonny, gdyż jeszcze poznaje świat, a to sprawia, że maluch jest w stanie szybko się uczyć z nowych rzeczy, ale jednocześnie może nie być w stanie sobie przypomnieć, gdzie zostawił buty.

Badanie zostało opublikowane w Science of Science i potwierdza wyniki poprzednich badań. W 2014 roku przeprowadzono badania dzieci w wieku przedszkolnym. Wówczas badacze odkryli, że dzieci zapamiętują znacznie więcej, jeśli zajęcia są prowadzone w salach, które nie są wypełnione kolorowymi pomocami naukowymi (jak w większości sal zajęciowych).

Tak więc drogie Mamusie, gdy kolejny raz maluch wyprowadzi was z równowagi, przypomnijcie sobie, że jego mózg oprócz informacji od ciebie właśnie, przyswaja dziesiątki innych informacji. Zrozum barierę w skupieniu i zadbaj, by twoje uwagi nie ginęły w szumie innych informacji.

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie