Jak mówić, by dziecko słuchało?

Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez rodziców jest sposób, w jaki wydają polecenia swoim maluchom.
Jak mówić, by dziecko słuchało?
fot. istock.com
10.05.2021
Katarzyna Lemanowicz

Wydajesz polecenie i nie uzyskujesz żadnej odpowiedzi. Następnie dziecko ignoruje cię i próbuje robić wszystko tylko nie to, czego od niego oczekujesz. W końcu tracisz cierpliwość i podnosisz głos, dziecko zaczyna płakać i krzyczeć... brzmi znajomo? W tę pułapkę wpada wielu rodziców. Podniesiony głos wzmacnia negatywne zachowanie dziecka i uczy malucha reagować tylko, gdy mama lub tata jest zły i podnoś głos. Na szczęście nie jesteś skazana na to błędne koło!

Jak mówić, by dziecko słuchało?

Rodzice, którzy mają nawyk wydawania poleceń w formie pytania są często sfrustrowani i zdezorientowani: Dlaczego dziecko nie słucha skoro proszę i mówię tyle razy? Droga mamo taka forma komunikatu jest może grzeczna, ale niezobowiązująca i daje dziecku wybór. Maluch, jeśli nie ma na cos ochoty, z pewnością zignoruje to, co sugerujesz, że powinien zrobić. Zamiast pytać, naucz się mówić czego oczekujesz.

Czy wiesz, że gdy dajemy wyraźne instrukcje, dzieci są bardziej skłonne do ich wykonywania. Tyczy się to wszelkich czynności, które oczekujemy od dziecka:

"Dziś wieczorem przeczytam dwie bajki, a potem powiem dobranoc i pójdziesz spać."

"Nadszedł czas, byś teraz posprzątał zabawki."

Słysząc takie komunikaty dzieci uczą się lepiej reagować, gdyż wiedza, że są wobec nich konkretne oczekiwania, zgodnie z którymi mogą działać.

Wychowanie dziecka

fot. istock.com

Jak nie wpaść w pułapkę?

Przede wszystkim musisz zacząć od siebie i od tego, jak konstruujesz komunikaty do dziecka. Chodzi o odpowiedni dobór słownictwa, gdy dziecko nie ma wyboru. Na przykład:
Zamiast "Może usiądziesz z nami przy stole?" lepiej "Teraz jest pora obiadu, chodź i usiądź przy stole".

Masz prawo oczekiwać, że dziecko będzie cię słuchało i zrobi to, co oczekujesz w sposób właściwy, ale nie możesz oczekiwać, że dziecko weźmie do serca twoją sugestie. To ty jako dorosły musisz zrobić wszystko, by utrzymać hierarchię - to ty jesteś dorosły a dziecko to dziecko. Nie zapominaj jednak by słuchać także tego, co mówi twoje dziecko i podejmuj decyzje rozsądne i uczciwe, a nie takie, które są oparte tylko na szczęściu dziecka. Pamiętaj, że dzieci są bardziej skłonne do wykonywania poleceń, nawet takich, które im się nie podobają, jeśli czują, że są słuchane i traktowane sprawiedliwie.

Nie możesz wymagać, by dziecko dorównało ci i rozumiało sugestie, czy aluzje. Nawet jeśli od czasu do czasu maluch cię posłucha, nie jest to skuteczne na dłuższa metę. Dziecko rozwijając sie uczy, ważne by instrukcje były bezpośrednie, wyraźne i muszą mówić, czego oczekujesz od dziecka w danej sytuacji.

Zobacz więcej: Niegrzeczne dziecko: jak sobie poradzić?

Bardzo skuteczne jest "nagradzanie" pozytywnych zachowań na przykład: "Gdy skończysz sprzątać zabawki, zagramy wspólnie w grę" lub możesz także zaoferować dziecku wybór, ale taki, który pasuje tylko tobie: "Najpierw posprzątasz książki czy klocki?" W ten sposób maluch będzie miał poczucie, że ma wybór i kontrolę, a jednocześnie sprawia, że dziecko chętniej współpracuje. Wykonywanie poleceń w formie zabawy także się sprawdza, np. "Policzmy samochody, ustawiając je na półce."

O to proste kroki do efektywnego wydawania poleceń:

  • Użyj swojej bliskości. Podejdź bliżej i zniż się do poziomu dziecka, upewnij się, że dziecko patrzy na ciebie, możesz dotknąć ramienia, by się upewnić, że dziecko przerwało robić to, co robiło i słucha. Warto użyć także imienia malucha.
  • Upewnij się, że instrukcja jest jasna i krótka, a tym samym zrozumiała. Większe dziecko możesz poprosić, by powtórzyło, to o co je prosiłaś.
  • Jeśli dziecko musi wykonać kilka czynności, polecenia wydawaj pojedynczo i dopiero po wykonania jednego zadania poproś o kolejną rzecz.
  • Upewnij się, że polecenie jest ostatnią rzeczą, jaką dziecko słyszy przed wykonaniem zadania np. "Koniec zabawy, odłóż zabawki na półkę, dziękuję."
  • Zawsze używaj pozytywnych komunikatów unikając słowa "nie". Zamiast "Nie biegaj" powiedz "Po domu chodzimy".
  • Daj dziecku czas na podjęcie współpracy i reakcję, zanim powtórzysz instrukcję ok. 5 sekund.
  • Unikaj wydawania dyspozycji, wychodzenia z pokoju, a potem wracania i sprawdzania, czy dziecko to zrobiło.
  • Dając konkretne polecenie, koncentruj się tylko na tym zadaniu. Unikaj rozpraszania dziecka, któremu powierzyłaś jedno konkretne zadanie.
  • Gdy dziecko wykona polecenie, podkreśl co dziecko zrobiło dobrze, np. "Jest mi bardzo miło, że słuchasz i szybko włożyłeś buty, dziękuję."
  • Jeśli dziecko nie stosuje się do polecenia, pokaż dziecku logiczna konsekwencje jego decyzji np. "Trzeba włożyć buty, by móc iść na plac zbaw."
 

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie