

Kiedyś uważano, że rzeczą naturalną jest, by dziewczynki wychowywać tak, by w przyszłości podejmowały rolę żeńską - posłusznej matki polki i gospodyni, rolą mężczyzny miało być zapewnienie bytu rodzinie i tak wychowywano chłopca. W wychowaniu mocno stawiano na to, by dzieci bawiły się zabawkami odpowiednimi dla płci i odpowiednio się ubierały.
Dziś role dorosłych kobiet i mężczyzn są inne. Nie ma nic dziwnego w tym, że tata bierze urlop tacierzyński, sprząta czy gotuje, a mama idzie do pracy.
Płeć dziecka jest istotna, bo różnica jest, choćby w samej pielęgnacji dziecka. Jednak z badań wynika, że już 2-3 miesięczne dzieci są traktowane odmiennie w zależności od płci. - Socjalizacja do ról płciowych zaczyna się zanim dziecko jest w ogóle świadome tożsamości płciowej: zanim on czy ona może posiadać wewnętrzny powód dostosowywania się do standardów ról płciowych. Kulturowe przypuszczenia dotyczące tego, co jest "naturalne" dla chłopca czy dziewczynki są tak głęboko ugruntowane, że rodzice mogą traktować dzieci różnie, nie będąc nawet tego świadomymi - mówi badaczka społeczna Lenore J. Weitzman.
fot. istock.com
Zella Luria i Jeffrey Rubin postanowili sprawdzić, czy wpływ płeć wpływa na stosunek rodziców do noworodka. Dobę po narodzinach dziecka, poproszono rodziców o opisanie dzieci. Okazało się, że rodzice dziewczynek, określali córki przymiotnikami takimi jak: ładna, urocza, czarująca, delikatna, a rodzice synków: duży, o wyraźnych rysach. Co ciekawsze rodzice delikatną nazywali nawet bardzo duża i silną dziewczynkę, a drobniutkiego chłopczyka określali jako bardzo wyrazistego. Badanie pokazuje, że od pierwszych dni dzieciom już się daje sygnały, jakie być powinny.
Nauka ról zaczyna się już od chwili narodzin. Warto pamiętać, że maluch nie rodzi się z zainteresowaniami czy określoną rolą społeczną, a są one kształtowane przez otoczenie. To od środowiska, w którym wychowuje się dziecko zależy, jakie role przyjmie w przyszłości. Zatem, zainteresowania nie wynikają z biologii a z tego, co mogą zaobserwować i z tego, jak są pewne zachowania wzmacnianie u dzieci, zarówno przez dorosłych, jak i inne dzieci.
Zobacz więcej: Chłopiec, czy dziewczynka? Naukowe sposoby na odgadnięcie płci dziecka
Warto jednak wiedzieć, że ulegając stereotypom w wychowaniu, ograniczamy rozwój dziecka. W ten sposób możemy podcinać skrzydła maluchowi i wyciszać naturalny kierunek rozwoju. Warto wyzbyć się stereotypów. Dziecko z patykiem wspinające się na drzewa ćwiczy swoją koordynację ruchową, sprawność i siłę, ma dużo energii i dobrze się bawi. Maluch opiekujący się lalką daje upust swoim emocjom i ćwiczy zachowania społeczne bez względu na to, czy jest chłopcem, czy dziewczynką.
Zbytnie przywiązanie do ról może szkodzić, nie tylko dziecku, ale mieć wpływ na relacje malucha z rodzicami. Trzymając się mocno wyobrażenia, jakie dziecko być powinno, można stracić z oczu coś bardzo ważnego - to, jakie dziecko jest naprawdę.