Naucz swoje dzieci radzić sobie z emocjami

Zamiast duszenie emocji w sobie, skuteczna `komunikacja z nimi` - naucz tego swoje dziecko!
Naucz swoje dzieci radzić sobie z emocjami
fot. istock.com
08.08.2021
Katarzyna Lemanowicz

Od najmłodszych lat uczmy się, by radzić sobie z negatywnymi emocjami i myślami poprzez tłumienie ich lub przekształcanie w coś pozytywnego. Niestety, najczęściej te wysiłki prowadzą po prostu do unikania negatywnych uczuć. Kiedy staramy się unikać czegoś, co jest naturalną częścią ludzkiego życia (smutek i złość jak najbardziej są!), nie sprawi to, że te uczucia znikną. Zamiast tego, przegapimy wiadomości wysyłane przez nasze uczucia, a unikanie zacznie określać, jakie emocje przeżywamy i jak to robimy.

Co możesz zrobić w zamian? Pozwól swoim dzieciom „usiąść” w towarzystwie ich negatywnych emocji i „wysłuchać” ważnych wiadomości, które chcą przekazać. Zamiast zmieniać swoje emocje, dzieci powinny nauczyć się, jak zmienić swoje relacje z emocjami.

8 technik, które mogą pomóc radzić sobie z emocjami

Wyobraź sobie, że myśli to pociągi. Wizualizuj sobie te myśli jak przychodzą i odchodzą. Kiedy pojawiają się negatywne myśli lub emocje, wyobraź sobie, że przejeżdżają przez stację w twoim umyśle. Kiedy się zatrzymają, możesz poczuć różne wrażenia na całym ciele. Czasami to uczucie może być nieswoje, mało komfortowe, ale tak jak w przypadku pociągu, z czasem ruszy dalej.

„Uściśnij dłoń” ze swoimi myślami. Wyobraź sobie, że zostajesz przedstawiona 100 osobom, a każda z nich reprezentuje pozytywną lub negatywną myśl. Każda z tych myśli chce ci się przedstawić, ale żadna z nich nie chce pozostać zbyt długo. Wyobraź sobie, że stoisz w miejscu, witając się z każdą z tych 100 osób. Pozwól im powiedzieć ci swoje imię, odpowiedz: „Miło cię poznać”, a następnie pozwól im iść dalej. Jeśli jedna z myśli ciągle wraca, by się z tobą przywitać, powiedz jej: „Możemy porozmawiać później, ale najpierw muszę się zapoznać ze wszystkimi”.

Emocje

fot. istock.com

Ustaw zegar. Negatywne myśli i emocje często sprawiają, że czujemy się źle i niewygodnie, ale możemy nauczyć się akceptować ich dyskomfort w krótkich przypływach. Ustaw zegar na jedną minutę i wyobraź sobie, że trzymasz balon w uczuciem lub emocją w środku. Spójrz na niego z różnej strony i dokładnie go zbadaj.

Zobacz więcej: Złość u dziecka. Jak uspokoić malucha?

Napisz to. Wyraź to, co czujesz w pamiętniku lub dzienniku uczuć.

Nadaj swojej myśli ciężar i wymiar. Wyobraź sobie, że negatywna myśl właśnie siedzi na twojej dłoni. Jaka jest? Ciężka? Lekka? Jak wygląda? Jest sprężysta? Jakby zabrzmiała, gdybyś ją upuściła? Jakiego jest koloru?

Nadaj swojej myśli cichy głos. Wyobraź sobie uczucie smutku, które odczuwa mała istota, która próbuje ci coś powiedzieć swoim bardzo małym i cichym głosem. Musisz być bardzo, bardzo cicho i uważanie słuchać co mówi, a następnie to powtórzyć.

Zobrazuj swoje myśli jako chmury. Niektóre twoje myśli są cienkie i bardzo wysokie, inne są ciemne i wiszą bardzo nisko, a czasami nawet zrzucą na ciebie deszcz.  Wszystkie są w ciągłym ruchu.  Określ, które myśli są cienkie i niskie, które są cienkie i wysokie, a które są pulchne i białe. Usiądź i odetchnij w uczucie. Zamknij oczy i zbadaj fizyczne wrażenie uczucia. Jeśli odnajdziesz je w swojej klatce piersiowej, zrób głęboki wdech i wydech.

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie