Edukacja zdrowotna w roku szkolnym 2025/2026. Nauczyciele wstydzą się prowadzić zajęcia

W Centrum Szkoleniowym Ośrodka Rozwoju Edukacji w Sulejówku ruszyły pięciodniowe kursy dla nauczycieli z całego kraju. Program obejmuje zarówno zajęcia stacjonarne, jak i moduły online, które mają przygotować pedagogów do prowadzenia lekcji edukacji zdrowotnej.
Uczestnicy szkolenia otrzymują dostęp do 11 bloków tematycznych, w tym:
W wydarzeniu wzięły udział wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer i Paulina Piechna-Więckiewicz, które podkreśliły znaczenie programu dla polskiej edukacji.
Wiceministra Katarzyna Lubnauer zwróciła uwagę na praktyczny wymiar nowego przedmiotu. Edukacja zdrowotna ma realnie wpływać na życie uczniów, kształtując ich codzienne nawyki i sposób myślenia o zdrowiu.
– Głównym celem tych szkoleń jest to, by nauczyciele poczuli, że dzięki edukacji zdrowotnej mogą realnie wpłynąć na życie młodych ludzi – kształtując ich codzienne nawyki, sposób myślenia o zdrowiu i odpowiedzialne podejście do siebie i innych – podkreśliła wiceministra.
Wiceministra Paulina Piechna-Więckiewicz odniosła się do sporów towarzyszących wprowadzeniu edukacji zdrowotnej do szkół. Ministerstwo chce przekonać nauczycieli, by nie ulegali zewnętrznej presji i nie obawiali się prowadzenia zajęć.
– Musimy przekonać nauczycieli, by nie bali się i nie ulegali presji osób, które próbują przypisywać edukacji zdrowotnej cele, których ten przedmiot nie ma – zaznaczyła.
Program TTT realizowany jest w modelu kaskadowym - przeszkoleni trenerzy przekazują wiedzę kolejnym nauczycielom w swoich regionach. Według ministerstwa taka forma szkolenia pozwala na szybkie wdrażanie edukacji zdrowotnej w całym kraju przed rozpoczęciem roku szkolnego 2025/2026.