Rok szkolny 2025/2026. MEN wprowadza nowy system oceniania

Nowy system oceniania w szkołach już we wrześniu 2025 roku. MEN wprowadza ocenę funkcjonalną dla dzieci z autyzmem i niepełnosprawnościami zamiast tradycyjnych testów.
Rok szkolny 2025/2026. MEN wprowadza nowy system oceniania
Rok szkolny 2025/2026. MEN wprowadza nowy system oceniania
11.06.2025
Aneta Zabłocka

Już we wrześniu 2025 roku nauczyciele będą mogli stosować nowy system oceniania wobec uczniów na spektrum autyzmu oraz z różnego rodzaju niepełnosprawnościami. Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadza te rewolucyjne zmiany. Nowy system oceniania i oceny opisowe dla uczniów z autyzmem, mają pomóc im rozwijać kompetencje. 

Tradycyjne testy i egzaminy często nie pozwalają dzieciom z autyzmem pokazać swoich prawdziwych umiejętności. Od 1 września się to zmieni. Nowy rok szkolny 2025/2026 przyniesie zmiany, na które czekało wielu rodziców. 

Ocena funkcjonalna od września zamiast testów

Ocena funkcjonalna to główna nowość, którą MEN wprowadzi już we wrześniu przyszłego roku. Izabela Ziętka, podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji, wyjaśniła, że nowy mechanizm ma umożliwić identyfikację potrzeb dzieci i uczniów.

Ocena funkcjonalna od września 2025 będzie:

  • badać sposoby radzenia sobie z codziennymi wyzwaniami w środowisku edukacyjnym,
  • uwzględniać wyniki uczniów oraz ich indywidualne potrzeby,
  • dostosowywać proces nauczania do możliwości dzieci,
  • pomagać w rozpoznaniu potencjalnych trudności w uczeniu się.

Zmiany wchodzą już za kilka miesięcy

Znaczące zmiany w systemie oceniania zaczną obowiązywać już we wrześniu 2025 roku - to oznacza, że do wprowadzenia nowych przepisów pozostało zaledwie kilka miesięcy. Ministerstwo intensywnie przygotowuje się do ich wdrożenia.

Od listopada 2022 roku do lipca 2023 roku trwały szkolenia pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych. Specjaliści przygotowywali się do zastosowania nowych narzędzi już od początku nowego roku szkolnego.

Kogo dotyczy nowy system oceniania?

Już od września 2025 nowy system oceniania będzie dostępny dla:

  • dzieci na spektrum autyzmu,
  • uczniów z różnego rodzaju niepełnosprawnościami,
  • wszystkich dzieci, które potrzebują indywidualnego podejścia w nauce.

MEN podkreśla, że celem wprowadzanych od września zmian jest podnoszenie jakości edukacji włączającej. Ma to poprawić funkcjonowanie wszystkich uczniów w polskich szkołach.

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie