Koniec z testami i egzaminami. W roku szkolny 2025/2026 pojawi się nowy system oceniania

Tradycyjne testy i egzaminy często nie pozwalają dzieciom z autyzmem pokazać swoich prawdziwych umiejętności. Nowy system ma to zmienić.
Grupa posłów złożyła w MEN interpelację, zwracając uwagę na problemy w ocenianiu dzieci na spektrum autyzmu. Posłowie argumentowali, że:
Ocena funkcjonalna to główna nowość, którą wprowadza MEN. Izabela Ziętka, podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji, wyjaśniła, że nowy mechanizm ma umożliwić identyfikację potrzeb dzieci i uczniów.
Ocena funkcjonalna będzie:
Znaczące zmiany w systemie oceniania zaczną obowiązywać we wrześniu 2025 roku. Ministerstwo przygotowuje się do ich wprowadzenia już od dłuższego czasu.
Od listopada 2022 roku do lipca 2023 roku trwały szkolenia pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych. Specjaliści uczyli się zasad zastosowania nowych narzędzi oceny.
Nowy system oceniania będzie dostępny dla:
MEN podkreśla, że celem wprowadzanych zmian jest podnoszenie jakości edukacji włączającej. Ma to poprawić funkcjonowanie wszystkich uczniów w polskich szkołach.