Koniec z testami i egzaminami. W roku szkolny 2025/2026 pojawi się nowy system oceniania

Od września 2025 roku nauczyciele będą mogli stosować nowy system oceniania wobec uczniów na spektrum autyzmu oraz z różnego rodzaju niepełnosprawnościami. Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadza te zmiany, aby poprawić jakość kształcenia w Polsce i dostosować metody oceny do indywidualnych potrzeb dzieci.
Koniec z testami i egzaminami. W roku szkolny 2025/2026 pojawi się nowy system oceniania
Koniec z testami i egzaminami. Nowy system oceniania w roku szkolnym 2025/2026 Fot. Forum
02.06.2025
Aneta Zabłocka

Tradycyjne testy i egzaminy często nie pozwalają dzieciom z autyzmem pokazać swoich prawdziwych umiejętności. Nowy system ma to zmienić.

Interpelacja posłów była początkiem zmian

Grupa posłów złożyła w MEN interpelację, zwracając uwagę na problemy w ocenianiu dzieci na spektrum autyzmu. Posłowie argumentowali, że:

  • tradycyjne metody oceny oparte na testach i egzaminach mogą być nieodpowiednie,
  • dzieci z autyzmem nie zawsze potrafią wykazać swoje umiejętności w tradycyjny sposób,
  • potrzebne są nowe rozwiązania dostosowane do ich możliwości.

Ocena funkcjonalna zastąpi testy

Ocena funkcjonalna to główna nowość, którą wprowadza MEN. Izabela Ziętka, podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji, wyjaśniła, że nowy mechanizm ma umożliwić identyfikację potrzeb dzieci i uczniów.

Ocena funkcjonalna będzie:

  • badać sposoby radzenia sobie z codziennymi wyzwaniami w środowisku edukacyjnym,
  • uwzględniać wyniki uczniów oraz ich indywidualne potrzeby,
  • dostosowywać proces nauczania do możliwości dzieci,
  • pomagać w rozpoznaniu potencjalnych trudności w uczeniu się.

Kiedy wejdą w życie nowe przepisy?

Znaczące zmiany w systemie oceniania zaczną obowiązywać we wrześniu 2025 roku. Ministerstwo przygotowuje się do ich wprowadzenia już od dłuższego czasu.

Od listopada 2022 roku do lipca 2023 roku trwały szkolenia pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych. Specjaliści uczyli się zasad zastosowania nowych narzędzi oceny.

Kto skorzysta na zmianach?

Nowy system oceniania będzie dostępny dla:

  • dzieci na spektrum autyzmu,
  • uczniów z różnego rodzaju niepełnosprawnościami,
  • wszystkich dzieci, które potrzebują indywidualnego podejścia w nauce.

MEN podkreśla, że celem wprowadzanych zmian jest podnoszenie jakości edukacji włączającej. Ma to poprawić funkcjonowanie wszystkich uczniów w polskich szkołach.

Polecane wideo

Komentarze (2)
Ocena: 5 / 5
gość (Ocena: 5) 04.06.2025 02:12
I znów dzieci z orzeczeniem na taryfie specjalnej. Połowa ma Lipnie te orzeczenia... ech, szkoda gadać
zobacz odpowiedzi (1)
Polecane dla Ciebie