

Granie z dzieckiem w gry planszowe to bez wątpienia wspaniała zabawa i nauka, ale jest jedno “ALE”. Wielu z nas, by nie zniechęcać dziecka, czasem nagina zasady i delikatnie mówiąc, pozwala dziecku wygrać. Okazuje się, że takie zachowanie może szkodzić rozwojowi dziecka.
Nowe badania sugerują, że rodzice, którzy dają "fory" maluchom nie wychowują zwycięzcy, jakby się mogło wydawać, a wręcz przeciwnie podburzają pewność siebie u dziecka. Sukces, który przychodzi zbyt łatwo może być w rzeczywistości bardzo szkodliwy dla naszych pociech.
Badacze z Kolegium Amherst odkryli, że kiedy dziecku ułatwia się zwycięstwo, cierpią na tym jego zdolności do formułowania i ustalania wyroków o własnej wydajności. Nie jest to bez znaczenia! To, czego maluchy mógłby się nauczyć przegrywając, mógłby wykorzystać w przyszłym procesie decyzyjnym. Dając dziecku "fory" niejako programujemy na ignorowanie cennych informacji.
Badacze wykonali serię eksperymentów. Czterolatki i pięciolatki zostały poproszone o znalezienie ukrytych obiektów na podstawie wskazówek od dorosłych. Część wskazówek była bardzo precyzyjna, a cześć bardzo niedokładna. Połowa dzieci bez względu na to, gdzie dzieci zaglądały, zawsze znajdowały ukryte obiekty. Sukcesy pozostałych dzieci zostały pozostawione przypadkowi.
Po grach naukowcy poprosili dzieci, aby wybrały, które z dwóch osób dających wskazówki chcieliby prosić o pomoc w znalezieniu dodatkowych ukrytych przedmiotów.
fot. istock.com
"Dzieci, które brały udział w sfałszowanej wersji gry, nie wybierały częściej tej bardziej pomocnej osoby. W zasadzie nawet nie myślały o niej jako o szczególnie pomocnej" – mówi dr Palmquist, autor badania.
Dzieci, które były w wersji bez "łatwego zwycięstwa", wykazały wyraźną preferencję dla współpracy z pomocną osobą.
"Kiedy dzieci lepiej radziły sobie w grze, zdawały się ignorować odpowiednie wskazówki co do tego, kto byłby lepszym źródłem informacji" - mówi Palmquist.
"Jest to ważne z dwóch powodów. Po pierwsze, to sugeruje, że dzieci mogą nie być tak bystre, jak sugerują poprzednie badania. Po drugie, badania pokazują, że w realnym świecie, kiedy dzieci doświadczają wielu sukcesów w wykonywaniu zadań - na przykład mama i tata zawsze pozwalają im wygrać w grze - mogą stać się mniej świadome ważnych informacji, które mogłyby wykorzystać, by dowiedzieć się czegoś nowego o świecie, ponieważ widzą je jako mniej potrzebne do osiągnięcia ich przyszłego sukcesu" – dodaje.
Jak wniosek? Kolejnym razem, kiedy będziesz chciała dać dziecku wygrać, zastanów się dwa razy. Maluchy, które muszą podjąć większy wysiłek, by wygrać lepiej poznają świat, a tym samym zdobywają wiedzę, która może być przydatna w przyszłości.
Przeczytaj również: