Badano wpływ treningu muzycznego na rozwój społeczny, emocjonalny i poznawczy 20. dzieci w wieku szkolnym. Oddziaływanie lekcji muzyki na mózg obserwowano za pomocą takich urządzeń, jak rezonans magnetyczny, elektroencefalograf oraz testów behawioralnych.
W odróżnieniu od zabawki z melodią, z instrumentem muzycznym mamy do czynienia wtedy, gdy zachodzi korelacja między zachowaniem dziecka a wysokością tonu - np. dziecko uderza w bębenek raz ciszej, raz głośniej, dmucha w gwizdek z różną siłą itd.
Po dwóch latach obserwacji naukowcy stwierdzili, że trening muzyczny wpłynął pozytywnie zarówno na białą istotę mózgu (skupiska neuronów będących jednym z podstawowych składników ośrodkowego układu nerwowego, odpowiadających za uczenie się), jak i na istotę szarą (zwierającą większość neuronów biorących udział w przetwarzaniu informacji).
Zobacz więcej: Dziadek odebrał obcego chłopca z przedszkola. Pomylił go ze swoim wnukiem
Ponadto trening poprawiał koncentrację i podejmowanie decyzji, a także przyspieszał dojrzewanie obszarów mózgu odpowiedzialnych za przetwarzanie dźwięku, rozwój językowy, percepcję mowy oraz umiejętność czytania.
- Udokumentowaliśmy zmiany w mózgach dzieci uczestniczących w treningu muzycznym. Różnią się one od tych, które uznawane są za typowe dla danego wieku. Wskazuje to, że muzyka jest ważnym narzędziem, które może pomóc dzieciom dojrzewać emocjonalnie i intelektualnie - komentuje współautorka badań.
- W programie badawczym wzięli udział uczniowie w wieku 6-7 lat z rodzin o niskim statusie społeczno-ekonomicznym. Dorastanie w ubóstwie może działać hamująco na rozwój mózgu dzieci, co przekłada się na wyniki w nauce. Programy takie jak ten mogą pomóc zniwelować ten problem – podkreśla dr Assal Habibi.