Dwulatek nie mówi! Co jest normą, a kiedy należy się martwić?

W praktyce wiemy, że dzieci różnią się od siebie nie tylko wyglądem, ale też tempem rozwoju.
Dwulatek nie mówi! Co jest normą, a kiedy należy się martwić?
fot. istock.com
27.07.2021
Katarzyna Lemanowicz

Na dynamikę rozwoju wpływa wiele czynników w tym płeć dziecka, jego predyspozycje genetyczne i środowisko wychowawcze. Wiele zależy także od osobowości maluszka, która ma znaczenie w jego relacjach społecznych oraz rozwoju integracji emocjonalnej. Dzieci stymulowane częstym kontaktem werbalnym i pozawerbalnym często rozwijają się lepiej w obszarze mowy. Jednak tak wiele czynników ma wpływ na rozwój dziecka, że nie ma recepty na wychowanie gaduły.

Specjaliści podkreślają, że między dziećmi mogą występować różnice rozwojowe i przyjmuje się, że dopuszczalnym okresem opóźnienia poszczególnych etapów mowy jest około 6 miesięcy. Oczywiście nie oznacza, że dziecku "coś dolega”, ale warto po takim czasie wykluczyć pewne wady u specjalisty.

Prawidłowy rozwój mowy w teorii

Dziecko około 6 miesiąca życia zaczyna gaworzyć i świadomie powtarzać dźwięki - mamama, babababab itp. Około roku padają zazwyczaj pierwsze proste słowa mama, tata, baba, am. Dwulatek zna i posługuje się wieloma słowami, choć mogą to być również słowa utworzone przez dziecko, które rozumie tylko mama i tata. Powinien wymawiać samogłoski (a, o, e, i, u, y) i spółgłoski: p, b, m, w, f, ś, ć, ż, ń, k, g, t, d, n, l.

Bliżej trzecich urodzin mogą się pojawić: s, z, c, dz, które mogą być nieco zniekształcone. Zamiast r maluch wymawia j lub l, a także zaczyna mówić prostymi zdaniami. Trzylatek buduje dużo prostych zdań, z czasem nabiera wprawy w konstruowaniu bardziej złożonych wypowiedzi. Między czwartym a siódmym rokiem życia, dziecko doskonali wypowiedzi pod kątem składniowym i logicznym.

Nauka mowy

fot. istock.com

Zobacz więcej: Sen niemowlęcia - obalamy mity!

Jeśli twój dwulatek mówi według ciebie za mało, zastanów się, czy dziecko rozumie mowę, np. pokazuje lub robi to, o co prosisz, a ma tylko kłopot z tworzeniem komunikatów. Jeśli dziecko rozumie, co się do niego mówi Jeśli tak,  poczekaj jeszcze kilka miesięcy.

Drugą rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę to słuch. Mów szeptem, zakrywając usta, nie patrząc na dziecko. Jeśli dziecko będzie reagowało, najprawdopodobniej maluszek nie ma problemów w tym obszarze.

Kiedy do lekarza?

Skonsultuj się z lekarzem, gdy maluch po "półrocznym poślizgu" nadal nie mówi tyle ile "powinien". Jeśli masz wątpliwości, możesz się udać z 2-3 latkiem (a nawet młodszym dzieckiem) do logopedy na wizytę profilaktyczną, by sprawdzić, czy rozwój mowy jest adekwatny do wieku dziecka.

Logopeda sprawdzi prawidłowość budowy i funkcjonowania narządów artykulacyjnych, sprawdzi tor oddechowo-fonacyjno-artykulacyjny, podpowie jak na co dzień stymulować rozwój mowy. Sprawdzi także, czy ewentualne opóźnienie mowy wynika z nieodpowiedniej stymulacji, czy też są inne przyczyny. Jeśli logopeda stwierdzi jakiś problem może także wysłać was do neurologa, laryngologa, audiologa, foniatry lub psychologa.

Jak wspomagać rozwój mowy dziecka:

  • mów do dziecka poprawnie, bez pieszczenia i infantylizowania wypowiedzi;
  • czytaj książki, opowiadaj bajki, śpiewaj piosenki, recytuj proste wierszyki;
  • wspieraj rozwój motoryki małej i dużej poprzez zabawę, pomaga to w skoordynowaniu pracy półkul mózgowych, poprawia koncentrację i rozwija myślenie;
  • nie sadzaj dziecka samego przed telewizorem, tabletem, komputerem, jeśli maluch coś ogląda, oglądaj z dzieckiem, a potem o tym rozmawiajcie;
  • ćwiczcie buzię np. dmuchanie wiatraczka lub baniek, oblizywanie ust, wydawanie odgłosów zwierząt, robienie min.

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie