Czy warto posyłać dziecko do przedszkola?

Czy przedszkole rzeczywiście rozwija umiejętności społeczne dziecka? Poznaj ciekawe wyniki badań.
Czy warto posyłać dziecko do przedszkola?
fot. istock.com
12.08.2021
Katarzyna Lemanowicz

Rodzice posyłają swoje dzieci do przedszkola przede wszystkim po ta, aby nabyły umiejętności społecznych. Tymczasem wielu rodziców obserwuje, że dziecko wraca z przedszkola pyskate, niezadowolone i agresywne. Zdaniem niektórych matek i ojców przedszkole osłabia umiejętności społeczne. Naukowcy ze Stanów Zjednoczonych prowadzili różne badania na ten temat.

Przedszkolaki w badaniach naukowych

Naukowcy z uniwersytetu stanowego z Kalifornii przebadali aż 14,162 dzieci. Specjaliści oceniali to, jak uczęszczanie do żłobka lub przedszkola wpływa na rozwój umiejętności społecznych najmłodszych, obserwowali stopień agresywności, rozwój intelektualny (zdolności matematyczne i językowe). Na wstępie naukowcy przytoczyli poprzednie badanie, w którym udowodniono, że przedszkole i żłobek pozytywnie wpływają jedynie na rozwój dzieci z biednych rodzin - dzieci z tzw. marginesu społecznego lepiej rozwijają się, jeśli chodzą do przedszkola lub żłobka. Ale dzieci z „klasy średniej” nie zyskują wiele na uczęszczaniu do przedszkola. 

Przedszkole negatywnie wpływa na dziecko

Naukowcy porównywali dzieci z pierwszych klas szkoły podstawowej, które ukończyły przedszkole z uczniami, którzy nie chodzili do przedszkola. Okazało się, że dzieci, które były w przedszkolu, miały wyższy poziom agresywności, poza tym częściej przeszkadzały w czasie zajęć i gorzej radziły sobie z kontrolowaniem emocji w porównaniu do dzieci niechodzących do przedszkola. Naukowcy udowodnili, że przedszkole negatywnie wpływa na malucha, im więcej dziecko tam przebywa, tym gorzej się zachowuje – wiek dziecka nie ma tu większego znaczenia.

Zobacz więcej: Jak ćwiczyć samodzielność u przyszłego przedszkolaka?

Gdy mama wraca do pracy

Specjaliści (zespół badaczy Han, Waldfogel, and Brooks-Gunn, badanie z 2001) udowodnili, że jeśli mama zostawiła 9-miesięczne dziecko po opieką osób trzecich lub żłobka i wróciła do pracy, to dziecko w wieku 7-8 lat wykazywało wyższy poziom zachowań agresywnych i impulsywnych. U tych dzieci pojawił się dodatkowy czynnik, czyli brak bezpośredniej opieki matki. Zdaniem naukowców wczesny powrót mamy do pracy jest niekorzystny dla rozwoju dziecka. 

Przedszkolak

fot. istock.com

Rozwój intelektualny

Naukowcy, którzy przeprowadzili program badawczy na ogromną skalę, wzięli pod uwagę szereg czynników (to, czy przedszkole lub żłobek są prywatne czy państwowe, wiek dziecka, program zajęć przedszkolnych, wykształcenie, zarobki rodziców, miejsce zamieszkana dziecka, stosowane metody wychowawcze, ilość godzin spędzanych w placówce). Zespół badawczy przyjrzał się rozwojowi intelektualnemu dzieci, wzięto pod uwagę zdolności matematyczne i językowe (rozpoznawanie liter, wyrazów, wyodrębnianie zgłoski rozpoczynającej i kończącej słyszany wyraz, rymowanie, zasób słownictwa oraz zdolność rozumienia słów).  W tych kategoriach najlepiej radziły sobie dzieci posłane do przedszkola w wielu 2-3 lat, które trafiły do placówki o wysokim standardzie. Dzieci, które wcześnie trafiły do żłobka i do zwykłego, publicznego przedszkola nie różniły się w tym względzie od tych, które zostały w domu. 

Rozwój społeczny

Naukowcy doszli do wniosku, że im dłużej dziecko przebywa w przedszkolu, tym gorzej dla jego rozwoju społecznego, potęgują się zachowania aspołeczne. Specjaliści wyjaśniają: „W naszym studium postawiliśmy pytanie – ile to jest za dużo – w odniesieniu do liczby godzin, jakie dziecko spędza w żłobku i przedszkolu. Nasze dane pokazują, że odpowiedź zależy o tego, jaki obszar rozwojowy dziecka oceniamy. Odkryliśmy, że średnia (15h tygodniowo) liczba godzin spędzanych w przedszkolu jest korzystna pod względem rozwoju umiejętności matematycznych i językowych. Z drugiej strony uczęszczanie do przedszkola wydaje się wpływać negatywnie na rozwój społeczny, w tym motywację do nauki, samokontrolę emocjonalną i szereg innych umiejętności interpersonalnych. (…) Dodatkowo negatywny wpływ przedszkola/żłobka związany jest z liczbą godzin tam spędzanych (w porównaniu z dziećmi wychowywanymi w domu) i jest silniejszy dla dzieci, które rozpoczęły uczęszczanie do żłobka przed ukończeniem drugiego roku życia, a najsilniejszy dla dzieci posłanych do żłobka przed ukończeniem pierwszego roku życia.”.

Zobacz więcej: Pierwsze rozstanie z rodzicami - jak przygotować dziecko?

Podobne wyniki zaprezentowali badacze zajmujący się tym tematem w 2003 roku, którzy udowodnili, że im więcej czasu dzieci spędzają z dala od mamy w ciągu pierwszych czterech, pięciu latach życia – tym większe problemy z zachowaniem w późniejszych latach.

Tyle od naukowców. A jakie jest wasze zdanie na ten temat

Polecane wideo

Komentarze (1)
Ocena: 5 / 5
MM (Ocena: 5) 12.08.2021 20:54
Brawo,nareszcie bez pustego powtarzania, że dziecko musi iść do przedszkola, aby się rozwijać..
odpowiedz
Polecane dla Ciebie