Co robić, by urodzić mądre dziecko?

Takie małe, a takie mądre – możesz urodzić geniusza!
Co robić, by urodzić mądre dziecko?
fot. istock.com
17.08.2021
Katarzyna Lemanowicz

Rywalizacja między mamami trwa od samego początku: ile godzin śpi w nocy? Ile pije mleka? Kiedy zaczął raczkować? Przyśpieszył też mocno moment rozpoczęcia nauki. Nikogo nie dziwi angielski w żłobku. Powstają zajęcia dla niemowląt, zachwalane szeregiem zalet, które to ma odczuć mały uczestnik. Na naukę nigdy nie jest za wcześnie – tak można by podsumować aktualny trend i wiele kobiet bierze go sobie do serca. W końcu mądre dziecko to jego (i nie tylko) spokojna przyszłość, czasem sława, czasem pieniądze. I wygląda na to, że współczesny wyścig rozpoczyna się już od kołyski. Co możesz zrobić, by zwiększyć szanse swojego dziecka na Nobla lub choćby pięciocyfrową wypłatę w dorosłym życiu? 

Co robić, by urodzić mądre dziecko?

Słuchaj klasyków, będąc w ciąży: To chyba najczęstszy z nagłaśnianych sposobów na wychowanie młodego artysty i wrażliwca. Mówi się, że ok. 16 tygodnia życia płodowego do dziecka zaczynają docierać przytłumione dźwięki. Te klasyczne są oczywiście najbardziej szlachetne, więc przyjęło się, że wyjątkowo pozytywnie wpływają na muzyczną (i nie tylko) inteligencję.

Dbaj o dietę - nie bój się tłuszczu: Jakiś czas temu przypisywano mu winę za nadmierne tycie. Teraz wiadomo już, że kluczowe znaczenie ma jego typ i jakość. Dobrze dobrane tłuszcze są naszymi sprzymierzeńcami, nie tylko w stanie błogosławionym. Jeśli jesteś w ciąży wszystko, co jesz zyskuje podwójne znaczenie. Warto więc zwrócić uwagę na swoje kulinarne wyboru i kierować się nie tylko smakiem, ale też rozsądkiem. Dla rozwoju mózgu najważniejsze są kwasy OMEGA-3 i OMEGA-6. Ich źródłem są ryby. Pamiętaj, by unikać tych surowych (co niestety oznacza chwilowe pożegnanie z sushi) i narażonych na dużą zawartość rtęci (ograniczaj makrelę i tuńczyka z puszki). Idealne są również orzechy wszelkiego rodzaju oraz oleje/oliwy – dodawaj je do warzyw. Te produkty nie tylko wpływają na inteligencję, ale też zmniejszają ryzyko wcześniejszego porodu oraz stanu przedrzucawkowego.

Aktywność fizyczna w ciąży

Jeśli dobrze znosisz ciążę, aktywność fizyczna będzie dla ciebie zbawienna. I nie tylko dla ciebie! Wpływa ona na większe łożysko, co z kolei sprawia, że do dziecka dociera więcej tlenu i substancji odżywczych. Jednocześnie usprawnia się usuwanie dwutlenku węgla. Poza tym nic nie poprawi twojego samopoczucia tak, jak odrobina sportu – polecamy pływanie, marsze albo jogę/pilates z programem dla kobiet w ciąży.

Noworodek

fot. istock.com

"Hello, my baby!", czyli nauka języków obcych

Są zwolennicy teorii, że wystawianie dziecka na inny język sprawi, że jego mózg od samego początku będzie lepiej przyswajał obcą mowę. Zacząć można już oczywiście w czasie ciąży. Jeśli masz cierpliwość, czas i możliwości – może warto spróbować?

Zobacz więcej: 7 rzeczy, których nie powinnaś robić, gdy twoje dziecko ma napad złości

Dlaczego warto czytać dziecku?

To przyjemny rytuał, który zdecydowanie warto pielęgnować przez długie lata. Na początku wystarczy czytanie czegokolwiek – może to być na przykład to, co aktualnie czytasz. Na pewno takie ćwiczenie spodoba się twojemu dziecku, bo zaczyna ono już rozpoznawać twój głos. Po urodzeniu wiele maluchów lubi w ten sposób usypiać. Niektórzy uważają również, że podobnie działają długie rozmowy między rodzicami albo monologi taty „do brzuszka”.

Zdrowe odżywianie w ciąży: Żelazna dieta

Spośród wszystkich składników pokarmowych bardzo duże znaczenie ma też żelazo. Jest ono odpowiedzialne za czerwone krwinki i krążenie krwi, z którą dostarczane są cenne składniki odżywcze. Wpływa też bezpośrednio na rozwój mózgu, a tym samym na inteligencję. Składnik ten znaleźć można zarówno w produktach roślinnych, jak i zwierzęcych, choć z tych drugiego typu lepiej się wchłania. Wybieraj chudą wołowinę, ale też np. jajka, rośliny strączkowe, kakao czy pestki dyni. Zwróć też uwagę, z czym jesz pokarmy bogate w żelazo. Najlepiej wchłania się ono z witaminą C, co oznacza np. natkę pietruszki, paprykę czy cytrusy. Z kolei np. herbata utrudnia jego przyswajalność.

Zobacz więcej: Wyrzuty sumienia w ciąży? Pozbądź się ich!

Czy te wszystkie sposoby działają? Teorie są różne. Na pewno warto zaufać tym z zakresu zdrowego odżywiania. Nawet, jeśli nie zapewnią twojemu dziecku rekordowego IQ, dadzą mu dobrą bazę na start, a Tobie również przyniosą sporo korzyści i ułatwią zrzucenie kilogramów po ciąży.

Najważniejsze, co możesz zrobić dla inteligencji twojego malucha dzieje się już po urodzeniu. To twój wybór, czy każdego dnia będziesz wspierała jego rozwój, czy może pozostaniesz przy biernej obserwacji. A cokolwiek się nie stanie – dla ciebie i tak będzie ono najmądrzejsze. I masz rację!

Polecane wideo

Komentarze (2)
Ocena: 5 / 5
fraszka (Ocena: 5) 12.09.2021 15:14
Bardzo ważny jest dobór odpowiedniej diety, jaki i mleka mm, też zaufałam Hipp, ma najlepsze rekomendacje specjalistów.
odpowiedz
gość (Ocena: 5) 12.09.2021 12:34
Jeśli chodzi o kwasy omega, to z uwagi na małe spożycie ryb w Polsce, warto w przypadku karmiących mam pomyśleć też o mleku modyfikowanym, zwłaszcza bogatym w DHA (hipp combiotik itp.). DHA jest chyba najważniejszym kwasem w tym okresie, bo odpowiada za rozwój mózgu i układu nerwowego.
odpowiedz
Polecane dla Ciebie