Badanie dotyczące "pokolenia ekranów" trwało 15 lat. Wyniki szokują
Kanadyjscy naukowcy z Hospital for Sick Children i Unity Health Toronto przez 15 lat obserwowali ponad 3 tysiące dzieci w Ontario. Porównali dane o czasie spędzanym przed ekranem we wczesnym dzieciństwie z późniejszymi osiągnięciami w nauce.
Każda dodatkowa godzina dziennie przed ekranem wiązała się z 10 proc. spadkiem prawdopodobieństwa osiągnięcia wyższych wyników w standaryzowanych testach z czytania i matematyki. Szczególnie widoczne było to u uczniów klas trzecich i szóstych.
Średni czas spędzany przed ekranem wyniósł:
Te liczby dotyczą dzieci kanadyjskich. W Polsce sytuacja może być jeszcze gorsza, szczególnie po pandemii Covid-19, która zrewolucjonizowała sposób korzystania z technologii przez najmłodszych.
Badanie wykazało, że czas spędzony przed telewizorem i urządzeniami cyfrowymi (komputery, smartfony, tablety) był najsilniej powiązany z gorszymi wynikami w nauce. Dotyczyło to zarówno chłopców, jak i dziewczynek.
Interesujące, że wpływ na umiejętności pisania był znacznie mniejszy niż na czytanie i matematykę. Naukowcy nie do końca wyjaśnili tę różnicę.
Dr Catherine Birken, główna autorka badania, podkreśla wagę wczesnych interwencji:
"Czas spędzany przed ekranem jest częścią codziennego życia większości rodzin, ale wysoki poziom ekspozycji może mieć wymierny wpływ na wyniki dzieci w nauce."
Eksperci zalecają:
Długie godziny przed ekranem mogą wpływać na:
Naukowcy nie wzywają do całkowitej rezygnacji z technologii. Kluczowe jest świadome i ograniczone korzystanie. Trzeba pamiętać, że w dzisiejszym świecie umiejętność korzystania z technologii też jest ważna.
Ważniejsze od całkowitego zakazu jest znalezienie równowagi między światem cyfrowym a realnym. Dziecko potrzebuje czasu na naukę, zabawę, sen i rozwijanie relacji społecznych.
Problem dotyczy całego pokolenia wychowującego się z telefonem w ręku od najmłodszych lat. To pierwsza generacja w historii ludzkości, która od urodzenia ma dostęp do nieograniczonej ilości treści cyfrowych.
Rodzice stają przed trudnym zadaniem - muszą nauczyć dzieci korzystania z technologii, nie pozwalając jej przejąć kontroli nad ich życiem.