Badanie dotyczące "pokolenia ekranów" trwało 15 lat. Wyniki szokują

Każda dodatkowa godzina spędzona przed ekranem obniża o 10 proc. prawdopodobieństwo osiągnięcia wyższych wyników w szkole. To niepokojące wnioski z najnowszego badania kanadyjskich naukowców, które objęło ponad 3 tysiące dzieci.
Badanie dotyczące "pokolenia ekranów" trwało 15 lat. Wyniki szokują
Badanie dotyczące "pokolenia ekranów" trwało 15 lat. Wyniki szokują Fot. iStock/JackF
13.10.2025
Aneta Zabłocka

Kanadyjscy naukowcy z Hospital for Sick Children i Unity Health Toronto przez 15 lat obserwowali ponad 3 tysiące dzieci w Ontario. Porównali dane o czasie spędzanym przed ekranem we wczesnym dzieciństwie z późniejszymi osiągnięciami w nauce.

Każda dodatkowa godzina dziennie przed ekranem wiązała się z 10 proc. spadkiem prawdopodobieństwa osiągnięcia wyższych wyników w standaryzowanych testach z czytania i matematyki. Szczególnie widoczne było to u uczniów klas trzecich i szóstych.

Ile czasu polskie dzieci spędzają przed ekranem

Średni czas spędzany przed ekranem wyniósł:

  • 1,6 godziny dziennie w wieku 5,5 roku,
  • 1,8 godziny dziennie w wieku 7,5 roku.

Te liczby dotyczą dzieci kanadyjskich. W Polsce sytuacja może być jeszcze gorsza, szczególnie po pandemii Covid-19, która zrewolucjonizowała sposób korzystania z technologii przez najmłodszych.

Telewizor i smartfon najbardziej szkodzą

Badanie wykazało, że czas spędzony przed telewizorem i urządzeniami cyfrowymi (komputery, smartfony, tablety) był najsilniej powiązany z gorszymi wynikami w nauce. Dotyczyło to zarówno chłopców, jak i dziewczynek.

Interesujące, że wpływ na umiejętności pisania był znacznie mniejszy niż na czytanie i matematykę. Naukowcy nie do końca wyjaśnili tę różnicę.

Co mogą zrobić rodzice

Dr Catherine Birken, główna autorka badania, podkreśla wagę wczesnych interwencji:

"Czas spędzany przed ekranem jest częścią codziennego życia większości rodzin, ale wysoki poziom ekspozycji może mieć wymierny wpływ na wyniki dzieci w nauce."

Eksperci zalecają:

  • ustalenie stałych godzin wolnych od ekranów,
  • tworzenie strefy bez telefonów podczas posiłków,
  • zachęcanie do aktywności fizycznej i czytania książek,
  • dawanie dobrego przykładu przez rodziców.

Dlaczego ekrany szkodzą nauce

Długie godziny przed ekranem mogą wpływać na:

  • rozwój uwagi - dziecko przyzwyczaja się do szybkiej zmiany obrazów,
  • jakość snu - niebieski światło z ekranów zakłóca rytm dobowy,
  • rozwój społeczny - mniej czasu na rozmowy i zabawę z rówieśnikami,
  • aktywność fizyczną - siedzący tryb życia wpływa na rozwój mózgu.

Całkowity zakaz ekranów

Naukowcy nie wzywają do całkowitej rezygnacji z technologii. Kluczowe jest świadome i ograniczone korzystanie. Trzeba pamiętać, że w dzisiejszym świecie umiejętność korzystania z technologii też jest ważna.

Ważniejsze od całkowitego zakazu jest znalezienie równowagi między światem cyfrowym a realnym. Dziecko potrzebuje czasu na naukę, zabawę, sen i rozwijanie relacji społecznych.

Problem dotyczy całego pokolenia wychowującego się z telefonem w ręku od najmłodszych lat. To pierwsza generacja w historii ludzkości, która od urodzenia ma dostęp do nieograniczonej ilości treści cyfrowych.

Rodzice stają przed trudnym zadaniem - muszą nauczyć dzieci korzystania z technologii, nie pozwalając jej przejąć kontroli nad ich życiem.

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie