Nowe przepisy dla uczniów z orzeczeniami. Zmiany w roku szkolnym 2025/2026

Największą nowością jest możliwość pozostania w dotychczasowym oddziale specjalnym, gdy dziecko otrzyma nowe orzeczenie w trakcie roku szkolnego. Dotyczy to sytuacji, gdy stan zdrowia ucznia się pogorszy lub zostanie rozpoznana niepełnosprawność sprzężona. Wcześniej taka zmiana diagnozy oznaczała konieczność natychmiastowego przeniesienia do odpowiedniego oddziału.
Teraz rodzice (lub pełnoletni uczeń) będą mogli złożyć wniosek o pozostanie w tym samym miejscu do czerwca. Dzięki temu dziecko nie będzie musiało przechodzić przez stres związany ze zmianą środowiska w środku roku szkolnego.
Nowe zasady obejmują nie tylko oddziały specjalne w szkołach, ale także przedszkola specjalne, zajęcia świetlicowe, internaty i klasy łączone.
Projektodawcy przewidzieli również zabezpieczenia dla prawidłowego funkcjonowania oddziałów specjalnych. W jednym oddziale może w trakcie roku szkolnego pojawić się maksymalnie dwoje uczniów z nowymi orzeczeniami. To ważne ograniczenie ma chronić zarówno nauczycieli, jak i innych uczniów przed przeciążeniem oddziału.
Przepis dotyczy wszystkich typów placówek - od szkół specjalnych (całkowicie ukierunkowanych na kształcenie specjalne) po oddziały specjalne w szkołach ogólnodostępnych. Podobnie jest z przedszkolami, gdzie zasada obejmuje zarówno przedszkola specjalne, jak i oddziały specjalne w placówkach ogólnodostępnych.
Nowe przepisy wprowadzają także elastyczniejsze zasady organizacji oddziałów dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi. W takich oddziałach będzie mogło uczyć się maksymalnie czterech uczniów.
Przepisy dotyczące mniejszych oddziałów to odpowiedź na postulaty rodziców i nauczycieli, którzy od lat zwracali uwagę na potrzebę bardziej indywidualnego podejścia do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.