Czy to w jaki sposób rodzisz może mieć wpływ na wyniki dziecka w nauce?

Naukowcy twierdzą, że wcześniaki i dzieci przenoszone uzyskują zdecydowanie inne wyniki w nauce niż ich koledzy urodzeni w terminie. Waga urodzeniowa też nie jest bez znaczenia.
Czy to w jaki sposób rodzisz może mieć wpływ na wyniki dziecka w nauce?
fot. istock.com
10.06.2024
Katarzyna Lemanowicz

Na łamach "International Journal of Epidemiology" opublikowano najnowsze badania dotyczące momentu rozwiązania ciąży. Jak wskazują naukowcy ciąże, które zakończyły się przedwcześnie lub trwały dłużej, mogą mieć w dłuższej perspektywie wpływ na wyniki dziecka w nauce.

Poród a wyniki dziecka w nauce

Badacze przyjrzeli się wszystkim Szwedom urodzonym między 1973, a 1994 rokiem, czyli 2 milionom osób, które były ujęte w Krajowym Rejestrze Szkół oraz rejestrach Narodowej Rady Zdrowia i Opieki Społecznej. Brano pod uwagę ciąże zakończone między 22 a 45 tygodniem, a potem zestawiono wyniki z późniejszymi ocenami szkolnym dzieci. Wzięto pod uwagę oceny osiągnięte na zakończenie szkoły średniej.

Badanie zrealizowano przez zbadanie stosunku wagi dziecka do jego wieku ciążowego, koncentrując się na bardzo wczesnych i bardzo późnych porodach oraz uwzględniając podobne cechy w obrębie rodziny.

Z analizy wynika, że w latach 1973-1994: 9,4% ciąż było przenoszonych, a 4,6% dzieci urodziło się za wcześnie. Późne wcześniaki (3,6%) były bardziej narażone na ryzyko chorób ze strony matki lub powikłania przy porodzie.

Najgorsze wyniki na koniec szkoły osiągnęły dzieci ze słabą wagą urodzeniową, bez względu na to kiedy nastąpił poród. Natomiast u wcześniaków i dzieci urodzonych po terminie średnie ocen były niższe niż u tych urodzonych planowo. Widać to szczególnie w przypadku maluszków urodzonych po 24 tygodniach ciąży, ich średnia ocen (w skali 240 punktowej) była średnio niższa aż o 21 punktów (19-24 pkt.), a w przypadku dzieci urodzonych po 45 tygodniach ciąży niższa średnio o 8 pkt. (7-9 pkt.). 


fot. istock.com

Jak pokazała analiza, dzieci te miały gorsze wyniki w nauce, nawet biorąc pod uwagę nieplanowane porody, nieskomplikowane samodzielne porody, normalne wyniki Apgar czy brak wad wrodzonych. Co ciekawsze, porody wywołane po terminie nie przekładały się na zmniejszenie wydajności w szkole.

Jest to pierwsze badanie, które bierze pod uwagę poszczególne ciąże w danej rodzinie. Większość czynników sugeruje, że niezależnie od cech rodzinnych istnieje bezpośredni związek przyczynowo- skutkowy między zbyt wczesnymi lub zbyt późnymi porodami a wynikami w nauce.

Istnieją również cechy rodzinne wpływające na ryzyko nieurodzenia dziecka w terminie. Mogą one obejmować modyfikowalne czynniki, takie jak nieodpowiednia dieta, palenie tytoniu podczas ciąży i otyłość u matki. Może wpływać na termin porodu i w konsekwencji na wyniki w nauce.

Dlaczego termin porodu i waga dziecka przekładają się na wyniki w nauce? Badacze przypuszczają, że nieurodzenie dziecka w terminie, a także jego niska waga urodzeniowa wynikają z niewydolności łożyska, która może być toksyczna dla rozwoju neurologicznego dziecka, a to potem w dalszej perspektywie wpływać na wyniki w nauce.

Polecane wideo

Komentarze (1)
Ocena: 5 / 5
Marysia (Ocena: 5) 12.06.2024 10:52
A po połogu warto zapewnić odpoczynek organizmowi i pomyśleć o skutecznej antykoncepcji mechaniczne - idealnie sprawdza się diafragma dopochwowa Caya.
odpowiedz
Polecane dla Ciebie