Dwulatek nie mówi! Co jest normą, a kiedy należy się martwić?

Na dynamikę rozwoju wpływa wiele czynników w tym płeć dziecka, jego predyspozycje genetyczne i środowisko wychowawcze. Wiele zależy także od osobowości maluszka, która ma znaczenie w jego relacjach społecznych oraz rozwoju integracji emocjonalnej. Dzieci stymulowane częstym kontaktem werbalnym i pozawerbalnym często rozwijają się lepiej w obszarze mowy. Jednak tak wiele czynników ma wpływ na rozwój dziecka, że nie ma recepty na wychowanie gaduły.
Specjaliści podkreślają, że między dziećmi mogą występować różnice rozwojowe i przyjmuje się, że dopuszczalnym okresem opóźnienia poszczególnych etapów mowy jest około 6 miesięcy. Oczywiście nie oznacza, że dziecku "coś dolega”, ale warto po takim czasie wykluczyć pewne wady u specjalisty.
Dziecko około 6 miesiąca życia zaczyna gaworzyć i świadomie powtarzać dźwięki - mamama, babababab itp. Około roku padają zazwyczaj pierwsze proste słowa mama, tata, baba, am. Dwulatek zna i posługuje się wieloma słowami, choć mogą to być również słowa utworzone przez dziecko, które rozumie tylko mama i tata. Powinien wymawiać samogłoski (a, o, e, i, u, y) i spółgłoski: p, b, m, w, f, ś, ć, ż, ń, k, g, t, d, n, l.
Bliżej trzecich urodzin mogą się pojawić: s, z, c, dz, które mogą być nieco zniekształcone. Zamiast r maluch wymawia j lub l, a także zaczyna mówić prostymi zdaniami. Trzylatek buduje dużo prostych zdań, z czasem nabiera wprawy w konstruowaniu bardziej złożonych wypowiedzi. Między czwartym a siódmym rokiem życia, dziecko doskonali wypowiedzi pod kątem składniowym i logicznym.
fot. istock.com
Jeśli twój dwulatek mówi według ciebie za mało, zastanów się, czy dziecko rozumie mowę, np. pokazuje lub robi to, o co prosisz, a ma tylko kłopot z tworzeniem komunikatów. Jeśli dziecko rozumie, co się do niego mówi Jeśli tak, poczekaj jeszcze kilka miesięcy.
Drugą rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę to słuch. Mów szeptem, zakrywając usta, nie patrząc na dziecko. Jeśli dziecko będzie reagowało, najprawdopodobniej maluszek nie ma problemów w tym obszarze.
Skonsultuj się z lekarzem, gdy maluch po "półrocznym poślizgu" nadal nie mówi tyle ile "powinien". Jeśli masz wątpliwości, możesz się udać z 2-3 latkiem (a nawet młodszym dzieckiem) do logopedy na wizytę profilaktyczną, by sprawdzić, czy rozwój mowy jest adekwatny do wieku dziecka.
Logopeda sprawdzi prawidłowość budowy i funkcjonowania narządów artykulacyjnych, sprawdzi tor oddechowo-fonacyjno-artykulacyjny, podpowie jak na co dzień stymulować rozwój mowy. Sprawdzi także, czy ewentualne opóźnienie mowy wynika z nieodpowiedniej stymulacji, czy też są inne przyczyny. Jeśli logopeda stwierdzi jakiś problem może także wysłać was do neurologa, laryngologa, audiologa, foniatry lub psychologa.