Niemniej jednak, dla rozwoju kompetencji społeczno-emocjonalnych, istotna jest obecność nie tylko osób dorosłych, lecz także rówieśników, w tym rodzeństwa.
Jak pokazują badania*, niemal wszystkie mamy zgadzają się, że rodzice mają największy wpływ na rozwój emocjonalny dziecka, natomiast mamy dzieci w wieku 3-6 miesięcy podkreślają częściej od innych znaczenie rodzeństwa (71%). Rodzeństwo niewątpliwie ma ogromny wpływ na rozwój umiejętności społeczno-emocjonalnych dziecka.
Obcujące ze sobą dzieci uczą się pomagania i wzajemnego wspierania się. Potrafią być dla siebie podporą w trudnych momentach życia rodzinnego. Rozwijają zdolność dzielenia się, współdziałania i lepiej rozumieją znaczenie wzajemności. Zaczynają dostrzegać i liczyć się z potrzebami innych, a ich własne egocentryczne pragnienia przestają być z czasem priorytetem. Będąc ze sobą blisko, konfrontują się z sytuacjami wywołującymi przeróżne emocje. W sytuacji konfliktu, przy adekwatnym wsparciu opiekunów, uczą się „pozytywnego” współzawodnictwa, rozwijają umiejętność dostosowywania się do zasad funkcjonowania w małej grupie oraz do niepisanych norm społecznych.
Ponadto, bycie razem rozwija świadomość emocji oraz powodów je wywołujących. Wzbogaca ekspresję emocjonalną, wachlarz możliwych reakcji, a także gesty do bliskich świadczące o miłości i więzi, co stanowi definicję rozwoju emocjonalnego wg 39% wszystkich mam biorących udział w badaniu*.
fot. istock.com
40% pytanych mam, za najważniejszy kamień milowy w rozwoju emocjonalnym dziecka uznaje pierwszy gest czułości. Ogromny wpływ na okazywanie emocji przez maluszka mają rodzice. Niemal wszystkie pytane w badaniu mamy właśnie rodzicom przypisują największą rolę w społeczno-emocjonalnym rozwoju dziecka.
Poza rodzicami, w rozwoju emocjonalnym malucha ważną rolę odgrywa również rodzeństwo. Na jego wpływ wskazuje aż 71% badanych mam najmłodszych dzieci (3-6 miesięcy). Jeśli w środowisku domowym nie ma starszego rodzeństwa czy kuzynów, dobrą alternatywą wspierającą rozwój społeczno-emocjonalny jest grupa żłobkowa, przedszkole czy organizowane grupy zabawowe dla najmłodszych. Dzięki takiemu rozwiązaniu maluch ma z kim dzielić czas, przestrzeń, zabawki, rozwija samodzielność, a także zdolność współpracy. Najważniejsze, ma możliwość wszechstronnego rozwoju, przygotowującego do kolejnych etapów edukacji w grupie rówieśniczej.
Niekiedy zdarza się, iż dziecko niechętnie wchodzi w relacje z rówieśnikami. Wówczas bardzo ważna jest rola osób dorosłych, które powinny maluszka wspierać, towarzyszyć mu, pomóc w delikatny sposób nawiązać relację z rówieśnikami. Starać się zrozumieć emocje, szczególnie lęk i wstyd, nie zawstydzać dziecka i nie ośmieszać, nie obrażać i nie straszyć, a także nie stawiać zbyt wysokich wymagań, którym maluch może nie sprostać.
Ważne, aby dać przestrzeń na uczucia i stanowić bezpieczną bazę dla dziecka, które w trudnej chwili będzie mogło bez lęku zwrócić się do nas o wsparcie. Warto podkreślić, iż jakość relacji z bliskimi w pierwszych trzech latach życia dziecka stanowi fundament jego przyszłych relacji z innymi ważnymi osobami oraz wpływa na rozwój kompetencji emocjonalnych, co także potwierdziły zapytane mamy w przeprowadzonym badaniu*: 92% matek (zwłaszcza dzieci w wieku 13-18 miesięcy) przyznaje, że pierwsze 3 lata życia odgrywają kluczową rolę w prawidłowym rozwoju emocjonalnym, a 83%, że w rozwoju fizycznym dziecka w przyszłości.
Dlatego mając na uwadze powyższe, warto zadbać o to, aby maluch od najmłodszych lat miał możliwość wszechstronnego rozwoju oraz aby mógł spędzać czas na zabawach z innymi dziećmi. Bowiem dbanie nie tylko o rozwój poznawczy czy fizyczny, ale i społeczno-emocjonalny, pomoże maluchowi osiągnąć kompetencje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie.
Pamiętaj: Ważne, aby dać przestrzeń na uczucia i stanowić bezpieczną bazę dla dziecka, które w trudnej chwili będzie mogło bez lęku zwrócić się do nas o wsparcie. Jakość relacji z bliskimi w pierwszych trzech latach życia dziecka stanowi fundament jego przyszłych relacji z innymi ważnymi osobami oraz wpływa na rozwój kompetencji emocjonalnych.
Przeczytaj również: