Jak gry komputerowe wpływają na rozwój dziecka?

Według badania Polish Gamers Kids 88% dzieci i nastolatków między 9. a 15. rokiem życia regularnie wchodzi do świata online, aby rywalizować z rówieśnikami w grach wideo. Wbrew powszechnie panującym stereotypom nie wpływa to negatywnie na ich wyniki w nauce czy jakość życia społecznego. Wręcz przeciwnie – esport przy odpowiednim wsparciu ze strony rodziców może stać się rozwijającą rozrywką.
Rzeczywistość poznana w grach może naturalnie przełożyć się na rozwój kompetencji w świecie rzeczywistym. Informacje pozyskiwane w trakcie rozgrywek skutecznie motywują do weryfikowania i poszukiwania dodatkowych ciekawostek w innych źródłach wiedzy. Stąd już tylko krok do nowego, angażującego hobby. Ponadto młodzi gracze zainspirowani internetowymi twórcami i autorami ich ulubionych, wirtualnych światów sami zaczynają się uczyć tworzenia treści wideo, animacji czy grafiki komputerowej. Chętnie rozwijają także swoją kreatywność poprzez tworzenie komiksów, muzyki, rysunków czy zaangażowanie w cosplay.
– Rywalizacja w świecie online rozwija również umiejętności przydatne podczas zajęć szkolnych. Rozmowy z nauczycielami i uczniami biorącymi udział w Predator Games, czyli w największych w Europie Międzyszkolnych Rozgrywkach Esportowych, jasno pokazują, że cechy wykształcone dzięki grom, jak lepsza koncentracja czy pamięć, przekładają się na lepsze wyniki w nauce – mówi dr Dominika Urbańska-Galanciak, socjolog i Dyrektor Zarządzająca w Stowarzyszeniu Producentów i Dystrybutorów Oprogramowania Rozrywkowego. Jak dodaje: Ponadto udowodniono, że gry wideo wpływają na większe zainteresowanie naukami ścisłymi. Badania prowadzone przez dr Anesy Hosein z Uniwersytetu Surrey pokazują, że szczególnie regularnie grające dziewczęta znacznie częściej wybierają kierunki związane z matematyką, technologią, inżynierią czy programowaniem.
Po edukacji integracja to kolejny ważny efekt rywalizacji w świecie online. Na przestrzeni lat gry wideo stały się istotną platformą komunikacji dla entuzjastów tej formy rozrywki. Wymiana doświadczeń, utrzymywanie relacji z rówieśnikami z całego świata i w końcu poczucie przynależności do grupy są ważnym elementem życia społecznego oraz istotnym punktem przyczyniającym się do budowania pewności siebie wśród młodych ludzi. To jednak nie jedyny aspekt społeczny. Jak wyjaśnia dr Dominika Urbańska-Galanciak: „Gry są świetną formą spędzania wolnego czasu, nie tylko w gronie rówieśników. Wprowadzenie do wirtualnego świata rodziców czy dziadków zmniejsza międzypokoleniowy dystans oraz buduje pozytywne relacje oparte na zabawie, współpracy i zaufaniu”.
Świat gier online uczy także pracy w zespole i stawiania dobra drużyny ponad swoje indywidualne dobro. Przykładem jest League of Legends, czyli popularny LoL. Zniszczenie Nexusa – najważniejszego budynku w obozach graczy – wymaga od zawodników doskonałej strategii, stałej komunikacji i co najważniejsze – wykorzystania maksimum własnego potencjału w ramach całego zespołu. Umiejętności interpersonalne są także główną bronią w rękach grających w Rocket League – gry polegającej na strzelaniu goli… samochodami.
Esport pomaga młodym ludziom radzić sobie z trudnymi emocjami. Świat wirtualny jest postrzegany jako bezpieczne środowisko rywalizacji pomiędzy graczami lub zespołami, które biorą udział w turniejach esportowych. Ich naturalnym elementem są porażki. Gry uczą ich akceptacji, a jednocześnie w sposób łagodny i bezstresowy umożliwiają testowanie różnych strategii, które zagwarantują wygraną.
Świat online, poprzez opowiadane historie, uczy również zrozumienia i empatii. Przykładem jest tutaj „This War of Mine” – pierwsza w historii polskiej edukacji gra włączona do podstawy programowej. Pokazanie wojny z perspektywy cywilów i główne zadanie polegające na pokierowaniu osobami, które przeżyły starcia, jest dobrą lekcją nie tylko historii, ale i współczucia dla drugiego człowieka.
– Jest jeden ważny element, bez którego każdy z wyżej wymienionych pozytywnych aspektów gamingu nie będzie możliwy. To oczywiście zaangażowanie rodziców. Ich rola polega na uważnej obserwacji i dobraniu gier do wieku, zainteresowań oraz możliwości psychomotorycznych dziecka. Tylko w taki sposób esport stanie się wartościowym i rozwijającym hobby, które w znaczący sposób przyczyni się do rozwoju i wykształcenia cennych kompetencji u młodych ludzi – dodaje dr Dominika Urbańska-Galanciak.
Tekst jest częścią kampanii edukacyjnej prowadzonej we współpracy ze Stowarzyszeniem Producentów i Dystrybutorów Oprogramowania Rozrywkowego SPIDOR w ramach pierwszej edycji Międzyszkolnych Rozgrywek Esportowych Predator Games 2023. Partnerami turnieju są: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Minister Edukacji i Nauki, Centrum GovTech Polska, Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych, Intel, Microsoft, Media Expert, MEiN Tech, VULCAN. Sponsorem Generalnym rozgrywek jest PKO Bank Polski.