Tradycja pisania listów do Świętego Mikołaja jest długa i – co pokazują najnowsze wyniki badania agencji SW Research na zlecenie Grupy LEGO® – stale kultywowana. Aż 88% dzieci przygotowuje listy w okresie przedświątecznym[1]. To nie tylko okazja do spędzania czasu z rodziną, ale też do rozwoju umiejętności językowych u dzieci, których regres zaobserwowano podczas pandemii.
Do Świąt Bożego Narodzenia pozostał już tylko miesiąc. To czas intensywnych przygotowań wśród Polaków: poszukiwanie choinki, planowanie posiłków czy zakup prezentów. Podobnie jak dorośli, dzieci także przygotowują się do świat. Jak pokazuje najnowsze badanie, zrealizowane przez agencję SW Research dla Grupy LEGO, aż 88% dzieci w Polsce pisze listy do Świętego Mikołaja. Rodzice i dziadkowie deklarują, że najczęściej przygotują list wspólnie z dzieckiem (51%), rzadziej dziecko przygotowuje list samodzielnie (29%), zaś tylko niespełna co dziesiąte przygotowuje list w szkole lub przedszkolu (8%). Wśród najpopularniejszych próśb do Świętego Mikołaja pojawiają się lalki wraz z akcesoriami (29%), gry planszowe i puzzle (24%), słodycze (23%), jednak niekwestionowanym liderem na listach życzeń dzieci są zestawy klocków (46%).
To wyjątkowa okazja do celebrowania rodzinnego czasu, ale także pretekst do rozwoju umiejętności językowych u dzieci, których regres zaobserwowano podczas pandemii. Jak podkreśla logopedka i językoznawczyni, dr Iwona Kania, „ostatnie lata były ogromnym wyzwaniem dla polskiego systemu edukacji i szkolnictwa”.
– Całe środowisko związane z szeroko pojętą strefą nauczania oraz terapii (w tym logopedzi) dostrzega negatywny wpływ nauki zdalnej na zdolności percepcyjne i językowe uczniów. Zwracają uwagę zwłaszcza problemy językowe, związane z brakiem umiejętności samodzielnego budowania dłuższych wypowiedzi pisemnych: opisów, rozprawek itp. – tłumaczy.
Z badania wynika również, że pomimo rozwoju technologii i coraz szerszego wykorzystania elektroniki w nauce i czasie wolnym przez dzieci nadal kultywowane jest przygotowywanie listów do Świętego Mikołaja w formie tradycyjnej, czyli pisanej odręcznie bądź rysowanej (62,1%). Kultywowanie tradycji pisania listów jest więc dobrym pretekstem do trenowania umiejętności samodzielnego budowania dłuższych wypowiedzi pisemnych. Zdaniem dr Kani pisanie listów może stać się zatem dobrą okazją do rozwoju językowego:
– Odręczne pisanie niesie wiele korzyści, związanych z kształtowaniem się wzorców językowych, szybkim kojarzeniem, utrwalaniem zasad ortografii i ortofonii (uczenia się poprawnej wymowy i brzmienia wyrazów). Dlatego tak ważne jest, by zachęcać dzieci do pisania w okresie przedświątecznym: np. listów do Świętego Mikołaja czy kartek świątecznych do przyjaciół czy rodziny.
Ważną rolę w przekazywaniu tradycji dzieciom odgrywają opiekunowie, którzy uczą je w ten sposób motywacji do osiągania celów i zadań, za które zostaną nagrodzone. To także okazja do nauki cierpliwości: na prezenty czasem należy poczekać aż do „pierwszej gwiazdki”, czyli 24 grudnia, podczas gdy listy są pisane przez dzieci już od listopada.
Jak pokazuje badanie, rodzice i dziadkowie często nie wiedzą, co zrobić z przygotowanymi przez dzieci listami. Zaledwie 6% badanych opiekunów decyduje się na nadanie przesyłki na poczcie, np. do wioski Mikołaja w Laponii. Połowa respondentów deklaruje, że zostawia go dla siebie na pamiątkę (50%) a blisko co 10 list trafia do kosza. Jedną z tradycji jest także przyklejenie go do szyby lub ustawienie w oknie (21%) w oczekiwaniu na Mikołaja.
– Bardzo cenimy kreatywność najmłodszych i nie chcemy, aby jej efekty trafiały tylko do szuflady lub kosza. Dlatego wpadliśmy na pomysł, który daje dorosłym możliwość podzielenia się ze światem twórczością swoich dzieci i zdobycia dodatkowych prezentów – mówi Beata Kucejko, dyrektorka marketingu LEGO na Polskę, Ukrainę i kraje bałtyckie.
Do 24 grudnia każdy, kto zakupi dowolny zestaw klocków LEGO, może odebrać papeterię, na której następnie można wspólnie z dzieckiem przygotować list do Świętego Mikołaja i bezpłatnie nadać go Pocztą Polską. Dla bardziej zdigitalizowanych fanów zabawy przygotowano także możliwość zgłoszenia się przez stronę www.napisziwygraj.pl. Nagrodą główną w konkursie jest rodzinny wyjazd do LEGOLANDU o wartości 25 tys. zł. Dodatkowo autorzy stu najciekawszych listów otrzymają nagrody w postaci uwielbianych zestawów LEGO.
To jednak nie koniec świątecznych niespodzianek od Grupy LEGO. Na ulice Warszawy wyjechała nietypowa atrakcja – świąteczny tramwaj stworzony przez markę LEGO. Do 4 grudnia dzieci i dorośli będą mogli wybrać się na świąteczną przejażdżkę i przekonać się, jakie niespodzianki na nich czekają!
Tramwaj LEGO jest dostępny dla wszystkich – przejazd nim jest darmowy przez cały czas trwania akcji. W weekendy wewnątrz tramwaju będzie można spotkać postaci Świętego Mikołaja oraz Ninja Kai w strojach LEGO. Dzieci i dorośli będą mogli zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie na tronie lub z figurą Mikołaja zbudowaną z klocków LEGO, a także odebrać papeterie do przygotowania listu dla Świętego Mikołaja.
[1] Badanie przeprowadzone na początku listopada 2022, na grupie 1020 respondentów na terenie Polski, deklarujących się jako rodzice, dziadkowie lub opiekunowie prawni dzieci w wieku od 3 do 10 lat.